• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4635 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۱ ارديبهشت

حسن روحاني در نشست با هيات وزيران از اقدامات دولت در مورد «سهام عدالت» گفت

آزادسازي سودِ مردم

از زمان واگذاري سهام عدالت قريب به ۱۴ سال مي‌گذرد. در دوران رياست‌جمهوري محمود احمدي‌نژاد، سهام ۴۹ شركت صنعتي ايران به ۱۸ گروه كه از مددجويان كميته‌ امداد و سازمان بهزيستي تا بازنشستگان دستگاه‌هاي اجرايي و حتي برخي از كارگران را شامل مي‌شد، واگذار شد. اين اقدام هم در راستاي خصوصي‌سازي و تحقق اصل ۴۴ قانون اساسي و هم براي كمك به اقشار فرودست و دهك‌هاي پايين‌تر جامعه صورت گرفت اما سود حاصل از آن و چگونگي واگذاري سهام و واريز سود سال‌ها مورد نقد و بحث بود. ۲۷ فروردين ‌ماه امسال كه براي اولين ‌بار سهام هلدينگ شركت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي(شستا) به بورس عرضه شد و از اين اقدام استقبال خوبي به عمل آمد، رييس‌جمهوري خبر داد كه واگذاري‌هاي ديگري در پيش است همچنين اتفاقات مهمي در اقتصاد رقم خواهد خورد. اشاره او به جز واگذاري‌هاي ديگر شركت‌هاي عمومي و عرضه سهام آنها به بورس همين آزادسازي سود سهام عدالت بود كه سه‌شنبه شب رهبري در مورد آن ابلاغيه دادند و ديروز هم حسن روحاني در جلسه هيات دولت روند اين آزادسازي را تشريح كرد. رييس‌جمهوري در جلسه هيات دولت روز چهارشنبه به تلاش‌هاي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در مجمع تشخيص مصلحت نظام در راستاي تحقق اصل ۴۴ قانون اساسي اشاره كرد كه در نهايت منجر به موافقت رهبري براي «آزادسازي سرمايه‌هاي دولتي و كارخانه‌ها و بنگاه‌هاي بزرگ اقتصادي» به صورت واگذاري سهام به مردم شد.
اين مساله از سال ۸۵ در قالب سهام عدالت رقم خورد اما همان‌طور كه روحاني نيز ديروز تشريح كرد:«مقداري براي مردم نامشخص بود چون سهام به آنها تعلق گرفته بود اما بايد سال‌ها صبر مي‌كردند تا از سود اين سهام استفاده و اين سود باعث مالكيت افراد نسبت به سهام‌شان شود. تقريبا روندي كه نزديك به ۹ تا ۱۰ سال براي رسيدن به مالكيت آن طول مي‌كشيد.»
ارزش اين سهام در آغاز به ازاي هر سهم ۵۰۰ هزار تومان بود كه بعد به يك ميليون تومان رسيد و هر كس مي‌توانست تا سقف ۵ ميليون سهام خريداري كند. ارزش اين سهم در سال ۹۶ يعني ۱۱ سال بعد به ۲ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان رسيده ‌بود كه برخي گروه‌ها همچون مددجويان كميته امداد و بهزيستي بدون پرداخت پول صاحب سهم مي‌شدند و برخي گروه‌ها بايد به ‌صورت نقد يا اقساط پول سهم خود را پرداخت مي‌كردند. بالاخره آبان‌‌ماه ۹۶ دولت اعلام كرد كه زمان پرداخت اقساط به پايان رسيده و به زودي پرداخت سود انجام مي‌شود.
رييس‌جمهوري ديروز در توضيح اين روند گفت كه دولت يازدهم از همان ابتدا به فكر ساماندهي اين سهام بوده كه در نهايت منجر به شفاف شدن اين سهام تا سال ۹۴ شد به ‌طوري كه مشخص شد «چه كسي چه مقدار سهم دارد، چه مقدار بدهكار است و چه مقدار طلبكار است» موضوعي كه باعث شد، دولت به‌ سمت و سوي آزادسازي سود اين سهام حركت كند. البته سال ۸۵ و ۸۶ يك بار سود برخي گروه‌ها واريز شده‌ بود كه ناظران اين اقدام را غيرقانوني مي‌دانستند. از همين روي روحاني تاكيد كرد كه دولت ابتدا به اين فكر كرد كه لايحه‌اي براي آزادسازي سود به مجلس ارايه كند اما مشخص شد كه چون دستور واگذاري سهام از سوي رهبري بوده بايد ايشان اجازه دهند كه اين لايحه در دولت مطرح شود. آن‌ طور كه رييس‌جمهوري گفته‌ او دو بار در سال ۹۴ در مورد اين لايحه با رهبري صحبت كرده است. همچنين مكاتباتي صورت گرفته و در نهايت لايحه سال ۹۵ به مجلس فرستاده شد كه البته باز هم در آن مقطع اجازاتي از رهبري نياز بود. پس از آن ۳ مكاتبه ديگر با رهبري انجام شد تا راهي براي آزادسازي سود سهام عدالت طبق نظر ايشان پيدا شود. روحاني توضيح داد:«تقريبا در نامه‌اي كه سال گذشته فرستاده بودم، ايشان نكاتي را بيان كردند و بعد سال جديد، نامه دوم را فروردين امسال خدمت ايشان فرستادم و ايشان پاسخ داده بودند كه يك چارچوبي براي آزادي سهام عدالت تعيين شود. نامه بعدي خدمت ايشان نوشتم كه مربوط به اوايل ارديبهشت امسال مي‌شود و چارچوبي خدمت ايشان پيشنهاد دادم و خيلي از ايشان ممنون و متشكر هستم كه ايشان در اين نامه آخري با آزادي سهام موافقت فرمودند البته آن چارچوبي كه در نامه خدمت ايشان تقديم كرده بوديم، ايشان با يك جملاتي تكميل كردند و نقطه‌نظر خودشان را در اين بندها اعلام فرمودند. پيشنهاد من هم خدمت‌شان اين بود كه درنهايت شوراي عالي بورس راجع به شيوه‌ كار تصميم‌گيري كند كه ايشان هم موافقت كردند كه شوراي عالي بورس اين كار را انجام دهد.»
به گفته رييس‌جمهوري حالا نزديك به ۵۰ ميليون نفر صاحب اين سهام هستند و قرار است «در كوتاه‌ترين زمان ممكن آيين‌نامه‌ها و مقررات لازم در اين زمينه» فراهم شود. البته همان‌طور كه روحاني نيز اشاره كرد از سال 95 كه سهام عدالت به ‌طور كامل سامان پيدا كرد در 3 نوبت سود اين سهام به مردم پرداخت شد. «يك ‌بار سود 95 بود كه در 96 پرداخت شد، سهم 96 بود كه در 97 و 97 در 98 پرداخت شد كه به هر حال اين سود سهام 98 هم در 99 پرداخت خواهد شد. سود هر سهم نيز در اين سال‌هاي مذكور يك ‌بار 150 هزار، يك بار 175هزار و يك بار هم سود 205هزار توماني بوده است. همچنين سهامداران با مقرراتي كه تهيه خواهد شد، مي‌توانند در صورت تمايل سهام خود را در بورس به فروش برسانند تا كمكي به آنها باشد. اگرچه برخي معتقدند، تحرك بازار بورس احتمالا حبابي است و در راستاي اقدامات دولت ايجاد شده و احتمال روند نزولي آن كم نيست كه در اين صورت مي‌تواند بحران بدتري براي دولت ايجاد كند. همچنين برخي معتقدند كه بالا رفتن سهام برخي شركت‌ها در بورس با وجود زيان‌ده بودن، باعث شده كه ارزش سهام آنها بيشتر از ارزش واقعي آن خريد و فروش شود. با اين حال به نظر مي‌رسد كه دولت فعلا در راستاي اقدامات جبراني و حمايتي غيرمستقيم بر واگذاري سهام شركت‌ها به عنوان بازاري آرام‌تر و شايد امن‌تر به نسبت ارز و طلا تاكيد بيشتري دارد. ضمن اينكه گفته مي‌شود، دولت مي‌تواند از منابع سر ريز شده به بورس استفاده كند.

كرونا و ۱۲۷شهر آزاد براي مراسم مذهبي
حسن روحاني ديروز در جلسه هيات دولت علاوه بر تشريح جزييات آزاد‌سازي سود سهام عدالت به روز كارگر اشاره و از همه كارگران و كشاورزان كه در دوران بحران سلامت نگذاشتند به مشكلي درخصوص تهيه كالاي اساسي بربخوريم، تشكر كرد. او همچنين بار ديگر تاكيد كرد كه چون پايان اين بحران مشخص نيست بايد به زندگي با آن عادت كرد و ضمن رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي تا حد ممكن در خانه ماند و در صورت حضور در جامعه به فاصله‌گذاري هوشمند عمل كرد. او همچنين تاكيد كرد، اعلام برخي مناطق به عنوان منطقه سفيد به معني عدم رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي نيست. همچنين در حاشيه نشست دولت محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهوري نيز اعلام كرد كه «براي ۱۲۷ شهر سفيد هيچ محدوديتي براي انجام مراسم مذهبي با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي نگذاشته‌ايم. در تلاش هستيم، بررسي مجدد كنيم كه چگونه مي‌توان براي شب‌هاي احيا، شهرهاي زرد را به سفيد تبديل كرد اما براي شهرهاي قرمز قطعا اين كار را نمي‌كنيم.»
روحاني به خودكفايي‌ در بسياري از زمينه‌ها اشاره كرد و توضيح داد در چنين شرايطي اگر توان توليد محصولاتي چون ماسك و اقلام ضدعفوني‌كننده يا دستگاه ونتيلاتور نداشتيم چراكه امروز حتي اگر شرايط بانكي و مالي هم فراهم بود، ‌مشخص نبود بتوانيم اين موارد را وارد كنيم. رييس‌جمهوري در بخش ديگري از سخنانش روز خليج‌فارس را تبريك گفت و خطاب به امريكايي‌ها گفت:«امريكايي‌ها بايد بدانند اين خليج، اسمش خليج فارس است؛ اين خليج، اسمش خليج نيويورك يا واشنگتن نيست، خليج فارس است. بايد از روي نام اين خليج و اين آبراه و از روي ملتي كه در كنار اين آبراه براي هزاران سال حافظ اين ‌آبراه بودند، شرايط و موقعيت را درك كنند و هر روز عليه ملت ايران توطئه نكنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون