• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4646 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت

پيشنهاد تصويب برنامه جامع مديريت بحران در شوراي عالي امنيت ملي

زلزله شب جمعه گذشته بار ديگر بحث‌هاي مديريت بحران و آماده شدن براي زمين‌لرزه‌اي كه براي تهران سال‌هاست وعده مي‌دهند را داغ كرده تا آنجا كه سخنگوي شوراي شهر تهران از پيشنهادي خبر داده است كه در آن برنامه جامع مديريت بحران به ويژه در بحث زلزله بايد در يك نهادي مثل شوراي عالي امنيت ملي تصويب شود تا اگر دولت‌ها و مديريت شهري تغيير كردند باعث كند شدن برنامه نشود.
علي اعطا اين موضوع را در نشست خبري مجازي خود با خبرنگاران گفته و توضيح داده است: زلزله هفته گذشته نگراني‌هاي جدي را برانگيخت، هر چند ما همواره با زلزله مناسبتي برخورد كرديم و هر بار كه با زلزله مواجه مي‌شويم تا چند روز آن را دنبال مي‌كنيم و بعد ترجيحا موضوع و اقدامات عاجل فراموش و به زمان ديگري موكول مي‌شود.
براساس گزارشي كه ايلنا از اين نشست خبري تنظيم و منتشر كرده است او با بيان اينكه شهر تهران به عنوان پايتخت جمهوري اسلامي به لحاظ مخاطراتي كه دارد و با آن درگير است در وضعيت مناسبي قرار ندارد، افزود: در تهران و اطراف آن حدود ۸۰ كيلومتر مربع پهنه گسلي وجود دارد كه ۴۷ كيلومتر مربع آن در داخل شهر است و اين موضوع نشان مي‌دهد با چه شرايطي مواجه هستيم.
سخنگوي شوراي شهر تهران با بيان اينكه خسارت‌هاي ناشي از زلزله به سه دسته مستقيم، غيرمستقيم و ثانويه تقسيم مي‌شود، تصريح كرد: در بحث مقاوم‌سازي ساختمان‌ها نيز در دو حوزه دچار مشكل هستيم، ساختمان‌هاي نوساز به لحاظ لرزه‌اي به دليل عدم وجود ابزار كنترل مناسب فاقد استحكام لرزه‌اي هستند. همچنين در بحث استحكام ساختمان‌هاي موجود و نوسازي بافت فرسوده نتوانستيم با سرعت لازم حركت كنيم. اعطا در بخش ديگري از سخنان خود درباره اين پيشنهاد افزود: در بحث تخليه شهروندان پس از وقوع زلزله به دليل تراكم بيش از حد در مناطق و محلات همچنان فضاهاي تخليه امن منطقه‌اي و محله‌اي مناسب وجود ندارد، همچنين در بحث آموزش به شهروندان براساس اعلام سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهرداري تهران تنها ١٠ درصد چشم‌انداز پيش‌بيني‌شده، محقق شده است. سخنگوي شوراي شهر تهران با تاكيد بر اينكه در پديده زلزله مقاوم‌سازي ساختمان‌هاي عمومي و دولتي موجود بايد از طريق برنامه كلان دنبال شود، گفت: ترويج مقاوم‌سازي ساختمان‌هاي خصوصي موجود، بهبود كيفيت ساختمان‌هاي جديد‌الاحداث به لحاظ استحكام لرزه‌اي و طرح‌هاي توسعه شهري نياز به تجديدنظر دارند. او همچنين ادامه داد: همچنين طرح‌هاي تخليه امن منطقه‌اي، جايگزيني پل‌هاي واقع در شبكه معابر، بهسازي تاسيسات و تجهيزات شهري مثل آبرساني و گازرساني و ايجاد تاسيسات قطع اتوماتيك گاز شهري موضوعاتي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد. سخنگوي شوراي شهر تهران همچنين ضمن انتقاد از تصميم‌گيري‌هاي اخير شوراي عالي معماري و شهرسازي گفت: انتظاري كه نمايندگان مردم از شوراي عالي شهرسازي و معماري دارند فارغ از اينكه مصوبات اين شورا حتي اگر به لحاظ كارشناسي توجيه‌پذير نباشد لازم‌الاجرا است، اين است كه به حقوق عمومي شهر و شهروندان توجه بيشتري نشان دهد و به گونه‌اي برخورد نشود كه اين تلقي ايجاد شود كه تصميمات با استانداردهاي دوگانه اتخاذ مي‌شود، مانند پلاسكو. در نتيجه انتظار اين است كه به حقوق عمومي مردم از سوي شوراي عالي شهرسازي و معماري توجه بيشتري شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون