• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4647 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۵ ارديبهشت

درس‌هايي كه كرونا به ما داد

زنده باد زندگي

دكتر محسن رناني نامه مفصلي در حدود 5000 كلمه‌اي در روزهاي گذشته به «ويروس مبارك كرونا» نوشته است. اين مطلب در بيشتر شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست شد و هر كس به ظن خودش بخش‌هايي از آن را بازنشر مي‌كرد. دكتر محمد فاضلي نيز بخشي از اين نامه را با اين توضيح در كانال دغدغه ايران منتشر كرده است؛ «نامه او، درسي در سياست‌گذاري و حكمراني است.»

  كرونا تو كمك كردي تا پرستاران ما، بدون نگراني از مواخذه، در بيمارستان‌ها برقصند، تا ما دريابيم كه موسيقي بخشي از انرژي سرشار دوران مدرن را آزاد مي‌كند و ... موسيقي همزمان با جريان زندگي، فرصتي براي بازسازي روان و كسب آرامش به ما مي‌دهد.
  كرونا تو به ما نشان دادي كه روح انساني در هر شرايطي قدرت معجزه دارد. تو به ما فرصت دادي تا صحنه‌هاي بي‌نظير مهرباني و همدردي و همراهي پزشكان و پرستاراني را كه از جان مايه مي‌گذارند ببينيم و اشك همدلي بريزيم.
  كرونا تو ما را متوجه كردي كه سازمان مديريت بحران كشور، به‌جاي نوشتن تفاهم‌نامه با حوزه علميه براي كاهش بلاياي طبيعي از طريق دعا، بهتر است بر تأمين امكانات و تجهيزات ايمني براي شهرها تمركز كند.
  كروناي عزيز تو آن‌چنان قدرتمندي كه باعث شدي صدها زنداني سياسي كه سال‌ها نهادهاي حقوق بشري پيگير آزادي آنها بودند، آزاد شوند و اين موضوع روشن شود كه اگر همه زندانيان سياسي هم آزاد شوند، همچنان آرامش برقرار است و هيچ‌چيزي آسيب نمي‌بيند.
  تو همچنين براي ما روشن كردي كه مي‌شود ۸۰ درصد از زندانيان كشور آزاد باشند و مي‌توان بدون هيچ آسيبي به امنيت جامعه، به شيوه‌هاي بهتري آنان را مراقبت كنيم و به ايفاي حقوق و انجام وظايفي كه بر عهده دارند رهنمون كنيم.
  كرونا تو به ما نشان دادي كه مي‌توان عزيزاني را كه‌دار فاني را وداع مي‌گويند، در آرامش و سكوت به خاك سپرد و از دور براي‌شان طلب مغفرت كرد و آيات رحمتي نثار روح‌شان كرد؛ و هزينه‌هايي كه صرف مراسم‌هاي متعدد مي‌كرديم را براي شادي روح آنان صرف گره‌گشايي از مشكلات جامعه كنيم.
  كرونا اين روزها كه تو پيش ما هستي، ما داريم ياد مي‌گيريم كه مي‌شود با هزينه‌اي اندك، در آرامش و سادگي و  بي‌هياهو و بدون رقابت، ازدواج كرد. ما هم داريم مي‌آموزيم كه ازدواج جوانان‌مان را آسان بگيريم تا نسل جوان ما بتواند طعم عشق وسادگي را در زندگي بچشد.
  كروناي مبارك به ما نشان دادي كه چقدر مقامات هر كشوري مي‌توانند با برقراري ارتباط موثر و گفت‌وگوي صميمانه و نزديك، روراست و صادقانه با مردم، به جامعه خود اطمينان و آرامش بدهند. همچنين به مقامات ما خاطر‌نشان كردي كه مي‌شود بدون خطابه و سخنراني، در سكوت، كار كرد، عمل كرد و مديريت كرد.
  كرونا نشان دادي كه مي‌شود همه قواي حكومت همكارانه بر فوري‌ترين و اصلي‌ترين نيازهاي جامعه متمركز شوند و با مديريتي آرام و به‌دور از شعار و هيجان، فقط رفاه و سلامت جامعه را مدنظر قرار دهند.
  كرونا آگاه‌مان كردي كه براي مديريت كارآمد يك موقعيت ويژه، نه‌تنها كل نظام سياسي بايد قيام كند، بلكه كل جامعه نيز بايد به تصميم مديران، اعتماد و از آن پشتيباني و با آن همكاري كند.
  تو در آرامش و بدون شتاب، كاري را خواهي كرد و ساختار سياسي ما را در برابر انتخاب‌هاي مباركي قرار خواهي داد كه در اين چهل سال نه جنگ تحميلي، نه تلاش‌هاي صدها نويسنده و منتقد و استاد و هنرمند و روشنفكر، و نه انتخابات‌ها و اعتراضاتي نظير ۸۸ و ۹۶ و ۹۸ نتوانستند به انجام برسانند.
  تو نشان دادي كه توزيع قدرت و تفويض اختيار در سراسر كشور چقدر مديريت حوادث ناگهاني را آسان مي‌كند و موجب عملكرد موثر و فعال مقامات استاني مي‌شود.
  كرونا ما را متوجه كردي كه زمان بازسازي و شفافيت نظام تأمين اجتماعي كشور فرارسيده است، به‌گونه‌اي كه بخش‌هاي مهم جمعيت كه مشاغل موقت و روزمزد و پاره‌وقت دارند، تحت پوشش تأمين اجتماعي قرار گيرند تا در اين موقعيت‌هاي ويژه‌ بتوان قشرهاي كم‌درآمد را حمايت كرد.
   كروناي مبارك، اصلا نگران نباش، بمان و ماموريت خودت را تمام كن.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون