• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4647 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۵ ارديبهشت

جدايي از مام وطن با كمترين سوگ

رضا مختاري اصفهاني

جدايي بحرين از ايران اگرچه در سال 1349 رخ داد اما زخمي كهنه بود كه چون علاج نشد، نهايت به جدايي كشيد. بحرين جزيي از ايران به عنوان قدرت فايقه خليج‌فارس بود كه مي‎توانست منافع هندوستاني و خليج فارسي بريتانيا را تهديد كند. بريتانيا از قرن هجدهم كه رقابت با فرانسه را همزمان در اروپا و آسيا پيش مي‎برد، در صدد رابطه با حاكمان محلي خليج فارس برآمد. اين رابطه دو سر داشت. يك سر آن، حمايت از حاكميت بلامنازع آنان بر محل حكومت‌شان بود و سر ديگر آن، حق بازرسي از كشتي‎ها و حضور نظامي بريتانيا در خليج فارس بود. اولين توافق از اين نوع، توافق بريتانيا با سيدسعيد، امام مسقط بود؛ توافقي كه هنگام توافق فتحعلي‎شاه قاجار با ناپلئون بناپارت، امتيازي مهم براي بريتانيايي‌ها محسوب مي‎شد. اين توافق برخلاف توافق شاه قاجار با ناپلئون به سرانجام رسيد.
 حاكمان لندن با اين توافق توانستند علاوه بر تسلط بر آبراه حياتي خليج فارس، حق تصرف جزاير هرمز، قشم، هنگام و كيش را به دست آورند. نكته مهم آنكه اين قرارداد نسخه‎اي به زبان فارسي داشت. بحرين هم وضعيتي همچون مسقط داشت. اين مجمع‎الجزاير تابع دولت ايران و خراج‌گزار آن بود. با اين همه، بريتانيا با شيوخ قبيله عتابي طرح دوستي ريخته و در سال‎هاي 1847 و 1856 با آنان توافق‎هايي به امضا رساند. اين توافقات كه شيخ بحرين را فارغ از دولت مركزي با يك دولت خارجي وارد يكسري التزامات مي‎كرد، با اعتراض ايران مواجه شد؛ اعتراضي كه با پاسخ وزير امور خارجه بريتانيا، لرد كلارندن همراه شد كه نشان از منتفي‎شدن اين قرارداد داشت. دولت بريتانيا اما برخلاف آنچه به ايران مي‎گفت و مي‎نوشت، در تحت‎الحمايه‎ كردن اين حاكمان محلي مي‎كوشيد. چنانچه سال‎ها بعد در دوره رضاشاه، اوستين چمبرلين، وزير امور خارجه بريتانيا برداشت ايران از يادداشت سلف خود را يك سوءتفاهم دانست. در واقع بريتانيا بر مبناي منافع خودش از قراردادها و اسناد رسمي تفسير خاصي ارايه مي‎كرد. به‌طوري كه وقتي شاهزاده حسنعلي‎ميرزا فرمانفرما، حاكم فارس با كاپيتان ويليام بروس، كميسر مخصوص بريتانيا وارد مذاكره شد و در قراردادي ميان آنها به حاكميت ايران بر جزاير بحرين تاكيد شد، بعدها به استناد اعتراض فتحعلي‎شاه به اين قرارداد به جهت بي‎اطلاعي حكومت مركزي، بريتانيا از تعهد خود به اين اقرار سر باز زد. آنچه براي آنان اهميت داشت، تحكيم موقعيت‌شان در خليج فارس براي حفظ راه آبي دسترسي به هندوستان بود. 
از همين رو مجمعي از حكومت‎هايي را فراهم آورد كه حاكميت‌شان وابسته به بريتانيا بود. سلطان جديد حجاز هم به نمايندگي از اين دولت وظيفه حمايت و حفاظت از اين حاكمان را داشت. چنانچه در عهدنامه مودت با پادشاهي آل‎سعود در سال 1306 سلطان حجاز در محافظت از شيوخ كويت، بحرين و سواحل درياي عمان به بريتانيا تعهد داد. پادشاه حجاز با اين حاكمان و سرزمين‎ها كمترين پيوند تاريخي و فرهنگي را داشت و تنها حلقه اتصال او با آنان، دولت بريتانيا بود. دولت ايران علاوه بر مخالفت اين قرارداد با تماميت ارضي خود، آن را مغاير با ماده 10 اساسنامه جامعه ملل در تضمين تماميت ارضي اعضا دانست. از همين رو اعتراض خود را به جامعه ملل ارسال كرد. دولت بريتانيا اما با توجه به سوابق روابط كشورش با شيوخ بحرين براي اقدامات غيرقانوني كشورش حق قائل بود. پاسخ فتح‎الله پاكروان، وزير خارجه ايران به اين دولت بر يك اصل حقوقي بين‎المللي استوار بود. بر اين اساس مالكيت و حاكميت ايران بر بحرين علاوه بر آن‎كه يك حقيقت تاريخي بديهي بود، از جانب ايران هم منتزع و از آن صرف‎نظر نشده بود. براساس حقوق بين‎الملل، طغيان و شورش آن هم به اتكاي قدرتي خارجي دليلي بر انكار اين مالكيت نبود. 
همچنين مقدمه غيرقانوني دولت بريتانيا در امضاي قرارداد با شيوخ بحرين به رفتارهاي غيرقانوني بعدي مشروعيت نمي‎بخشيد. با وجود اعتراضات ايران، سلطه بريتانيا بر جامعه ملل مانع از شنيدن صداي ايران شد. همچنين به مرور ايرانيان براي ورود به بحرين با تضييق از جانب بريتانيا مواجه شدند. بحريني‎هاي مقيم خوزستان هم از بازگشت به زادگاه‌شان منع شدند. شيعيان بحريني هم به تضييق و تبعيد دچار شدند. آنچه در اين ميان به قوت تصميمات بريتانيا مي‎افزود، بعضي سياست‎هاي ايران بود. تيمورتاش، وزير دربار رضاشاه، در مذاكراتش با بريتانيايي‎ها از صرف‎نظركردن ايران از بحرين در مقابل مابه‎ازايي گفت. همچنين مدرسه ايرانيان در بحرين با كمبود بودجه به حال خود رها شده بود. اعتراضات و مذاكرات در نهايت به جايي نرسيد. برآمدن ناسيوناليسم عربي هم به مدد استعمار بريتانيايي آمد. گويي تقدير بود محمدرضاشاه سند اين جدايي را به نام خود ثبت كند. رفراندمي كه زير نظر سازمان ملل و بدون ويژگي‎هاي همه‎پرسي برگزار شد، نتيجه سال‎ها اهمال در جامعه نخبگاني ايران اعم از حكومتي و غيرحكومتي بود. وجه تراژيك ماجرا آنجا بود كه بحرين بدون كمترين سوگي از مام وطن جدا شد. در اين ميان اعتراضات محسن پزشك‌پور، نماينده مجلس و حزب ملت ايران و چند تني از مخالفان سلطنت پهلوي تك‎صداهايي در برهوت بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون