• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4648 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۷ ارديبهشت

به آينده شاگردانم اميدوارم

جمال ميرصادقي

همينگوي مي‌گويد نويسندگي همانند داغي است كه روي پيشاني نويسنده مي‌ماند. نزديك 40 سال است كلاس‌‌هاي داستان‌نويسي برگزار مي‌كنم و تنها دلخوشي‌ام همين كلاس‌‌هاي چهارشنبه است. در اين دوره زماني حدود هزار نفر به اين كلاس‌‌ها آمده و رفته‌اند، از بين آنها دويست، سيصد نفر داستان‌هاي‌شان را چاپ كرده‌ و 30- 40 نفر هم مجموعه درآورده‌اند. اما تنها 20 -10 نفر از شاگردانم نويسنده‌هاي شاخصي شدند؛ نمونه آنها فريبا وفي، منيرو رواني پور، كاوه فولادي‌نسب، انسيه ملكان، رجب زاده‌، تكتم توسلي‌، رويا دستغيب و.. هستند كه همچنان كتاب درمي‌آورند و فعالند و به آينده كارشان اميد دارم.
انسيه ملكان تاكنون دو مجموعه رمان درآورده و‌ رويا دستغيب مجموعه داستان خيال وهم نوشته در دسته‌بندي علمي- خيالي هستند و ما نمونه آن را نداريم و خوشبختانه فروش خوبي هم داشته‌اند. تكتم توسلي‌ هم توانسته رمان‌‌هاي خوبي منتشر كند. 
در چند سال اخير شاگردانم را كم كرده و به جاي دو روز در هفته كه60 علاقه‌مند داستان‌نويسي را آموزش مي‌دادم تنها به 15 نفر آن هم روزهاي چهارشنبه بسنده كرده‌ام. با خودم فكر كردم هزار نفر را آموزش دادم، از عمر خويش مايه گذاشتم و تنها 20- 15 نويسنده شدند، شاگردانم هر كدام به دليلي داستان‌نويسي را كنار گذاشتند، يكي ازدواج كرد، ديگري داراي فرزند شد و آن ديگري به مقامي رسيد. كساني هم بودند كه تاب پاييز و زمستان داستان‌نويسي را نداشتند و گويا اين موضوع براي‌شان ضرورت نبود و نگارش داستان قرار نبود حفره وجودي آنها را پر كند. اين گروه در بهار داستان‌نويسي شكوفه مي‌زدند و در تابستان رشد كرده و ميوه و حاصل كارشان را برداشت مي‌كردند. اما در پاييز داستان‌نويسي بود كه گير مميزي وزارت ارشاد ‌افتادند، ناشر كارشان را به سختي منتشر كرد و با نشر هم توزيع‌كننده پيدا نكردند چون دو گروه اخير بيشتر به دنبال فروش‌اند و نويسندگان مطرح را چاپ و منتشر مي‌كنند. از سوي ديگر چون كار اين شاگردان عامه‌پسند هم نبود و شهرتي هم نداشتند نمي‌توانستند با اشتياق عمومي در اولين كار مواجه شوند. از اين رو در پاييز، برگ‌هاي‌شان ريخت و در زمستان داستان‌نويسي به بهار دوم نرسيده، ‌اين مقوله را رها كردند.  اين روزها به 15 شاگردم دلخوشم كه در بهترين كلاس داستان‌نويسي‌ام حضور دارند. آنها كه داستان‌نويسي براي‌شان يك ضرورت است و حتي در اين ايام كرونا باز هم مايلند كلاس‌هاي‌شان با حفظ فاصله اجتماعي برگزار شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون