• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4650 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۹ ارديبهشت

سفير چين در تل‌آويو در محل اقامتش درگذشت

مرگ طبيعي يا توطئه خارجي؟

ميثم سليماني

 

نام چين اين روزها با اتفاق‌هاي عجيب و غريب گره خورده است. از تبديل شدن اين كشور به مرجع شيوع ويروس كرونا تا جدال با دولت دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده امريكا و حالا هم مرگ ناگهاني سفير اين كشور در تل‌آويو. روز گذشته رسانه‌هاي اسراييلي خبر دادند كه جنازه سفير چين در تل‌آويو در محل اقامتش پيدا شده است. «دو وي» سفير چين در اسراييل بود كه به تازگي به محل ماموريت رفته و در شمال تل آويو زندگي مي‌كرد. حالا او تنها چند روز پس از سفر مايك پمپئو وزيرخارجه امريكا به اسراييل جنازه آقاي سفير در محل اقامتش پيدا شده است. آنگونه كه وزارت خارجه و پليس اسراييل اعلام كردند مدارك و شواهد نشان مي‌دهد سفير چين بر اثر ايست قلبي جان خود را از دست داده است. به گزارش الجزيره هنوز هيچ دليلي براي مرگ وي ارايه نشده است و پليس اسراييل تحقيقات در اين زمينه را آغاز كرده است. سخنگوي پليس اسراييل تاييد كرد كه جنازه آقاي «دو‌» در خانه توسط كارمندانش پيدا شده است.گفتني است پليس پس از گزارش مرگ سفير مدارك و شواهد را از اطراف منزل او گردآوري كرده است. يووال روتم مديركل وزارت خارجه اسراييل اعلام كرد كه با معاون سفير چين براي ابراز تسليت صحبت كرده و قول مساعدت كامل به سفارتخانه چين در اين خصوص داده است.
«دو وي» در ماه فوريه وارد سرزمين‌هاي اشغالي شد. او پيش از سفارت اسراييل به عنوان سفير چين در اوكراين به مدت 3سال خدمت كرده بود و داراي يك زن و يك پسر است كه هيچكدام در اسراييل حضور نداشتند. «دو وي» در شرايطي وارد سرزمين‌هاي اشغالي شد كه جهان در اوج همه‌گيري ويروس كرونا قرار داشت. او مدتي پس از ورود و در ماه مارس در مقاله‌اي در اورشليم پست نوشت هنگامي كه وارد تلاويو شدم به دليل نگراني از احتمال ناقل بودن ويروس كرونا خود را دو هفته در خانه قرنطينه كردم. او همچنين در مصاحبه‌اي كه حدود يك ماه پيش داشت بيان كرد كه در طول تاريخ بارها اتفاق افتاده كه يك ملت متهم به شيوع و گسترش يك بيماري شوند اما اين نوع رويكردها نفرت‌انگيز است و بايد محكوم شود. او نوع رفتار با چيني‌ها در مساله كرونا را با بدرفتاري با يهوديان پس از جنگ جهاني دوم مقايسه كرده بود و تاكيد داشت كه بيماري كرونا دشمن كل بشريت است و جهانيان بايد با هم در برابر اين بيماري مبارزه كنند. 
اسراييل و چين از روابط بسيار خوبي برخوردار هستند به نحوي كه حتي امريكايي‌ها نگران اين رابطه شده‌اند. درگذشت سفير چين دو روز پس از آن رخ داد كه او اظهارات ضد چيني مايك پمپئو در سفر به سرزمين‌هاي اشغالي را محكوم كرد. پمپئو در سفر خود به اسراييل چين را به ارايه اطلاعات غلط و پنهانكاري در خصوص شيوع ويروس كرونا متهم كرد. مايك پمپئو در سفر كوتاه خود از مقام‌هاي اسراييل خواست تا از امضاي قراردادهاي زيرساختي با چين خودداري كنند. گفتني است چيني‌ها در تلاش هستند كه در مناقصه ساخت بزرگ‌ترين آب شيرين‌كن جهان در سرزمين‌هاي اشغالي پيروز شوند و امريكايي‌ها به‌شدت نگران اين موضوع هستند.
«دو وي» درست در شرايطي به سمت سفارت چين در تلاويو رسيد كه چين و امريكا وارد يك رويارويي جدي بر سر ويروس كرونا شدند و اسراييل براي حفظ روابط خود با چين دچار اصطكاك با ايالات متحده شده است. به نوشته نيويورك‌تايمز، چيني‌ها در سال‌هاي اخير سرمايه‌گذاري‌هاي زيادي را در سرزمين‌هاي اشغالي انجام دادند و سال به سال سهم خود از توسعه فناوري در اسراييل را افزايش مي‌دهند. چيني‌ها علاقه زيادي به فناوري‌هاي اسراييلي دارند و به‌شدت علاقه‌مند به صنايع غذايي و لبني اسراييل هستند.  اسراييل با صدور مجوز سرمايه‌گذاري براي شركت‌هاي چيني در سال‌هاي اخير در طرح‌هاي زيرساختي، به خصوص در مناطق حساس، امريكا را نگران نفوذ چين كرده است. يك شركت خارجي كه اكثريت سهام آن به دولت چين تعلق دارد، بندر استراتژيك حيفا را اجاره كرده است. بندري كه محل رفت و آمد نيروي دريايي امريكا محسوب مي‌شود. طبق قرار داد بسته شده، اين شركت از سال 2021 به مدت 25 سال كنترل اين بندر را برعهده خواهد گرفت. يك شركت چيني نيز قصد دارد در نزديكي يكي از پايگاه‌هاي حساس نيروي هوايي اسراييل تاسيسات آب شيرين كن مستقر كند كه گفته مي‌شود بزرگ‌ترين آب شيرين كن جهان است.
مقام‌هاي دولت ترامپ بارها و بارها به مقام‌هاي اسراييلي هشدار داده‌اند كه اشتراك‌گذاري اطلاعاتي بين دو متحد نزديك مي‌تواند با سرمايه‌گذاري‌هاي گسترده چين در سرزمين‌هاي اشغالي با خطر مواجه شود. چيني‌ها همواره تلاش كردند تا به نوعي اعتماد اسراييلي‌ها را به خود جلب كنند. سفير چين در اسراييل در مصاحبه‌اي كه در ماه آوريل داشت تاكيد كرد كه چين يك كشور مسوول، مطيع قانون و كاملا قابل اعتماد است. وي ادامه داد كه سرمايه‌گذاري‌هاي چين هيچگونه برنامه و هدف ژئوپليتيكي را دنبال نمي‌كند و هيچ‌گونه برنامه سياسي پشت سر آن قرار ندارد و تهديدي براي امنيت اسراييل نخواهد بود. 
در حالي كه گمانه‌زني‌هاي رسانه‌اي درباره علت مرگ سفير چين در تل‌آويو ادامه دارد نه مي‌توان الزاما آن را قتل عمد به حساب آورد و نه به سادگي از كنار آن عبور كرد.
يك رسانه اسراييلي در اين باره نوشت: حتي اگر نخواهيم به توهم توطئه مبتلا شده و از مرگ طبيعي آقاي سفير سخن بگوييم اما حقيقت اين است كه شرايط ميان چين، اسراييل و امريكا اصلا طبيعي نيست. چين و امريكا بر سر موضوع شيوع كرونا، نسل پنجم تلفن همراه و پروژه‌هاي زيربنايي اختلافات جدي با يكديگر دارند. اما اگر اتفاق رخ داده را توطئه بدانيم بايد مرگ سفير چين در تل‌آويو را پيامي مرتبط با سفر اخير وزير خارجه امريكا بدانيم. شايد حالا بتوان گفت كه اسراييل در ميانه رقابت و خصومت چين و امريكا گرفتار شده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون