• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4650 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۹ ارديبهشت

به مناسبت برگزاري پروژه «درد مشترك» در گالري ايوان

من درد مشتركم مرا فرياد كن

فاروق مظلومي

 

با اطمينان مي‌شود گفت از بين هنرهاي گوناگون، هنرهاي تجسمي و به ويژه نقاشي براي كمك به كنترل بحران كرونا پيشتاز بوده است. فراخوان‌هاي متعدد در ارتباط با قرنطينه شاهد اين مدعاست. گالري ايوان هم از طريق فراخوان «درد مشترك» بر آن شد تا در ابتدا با اهداي تابلو به بيمارستان‌ها و سپس با فروش تابلو‌ها و اختصاص همه عوايد حاصل از فروش آن به خريد تجهيزات مورد نياز مبارزه با كرونا بپردازد. 
گالري ايوان با اين بيانيه پروژه «درد مشترك» را توضيح مي‌دهد:  «روزهايي كه تمامي اهالي كره زمين دغدغه‌اي مشترك دارند و الگوي زندگي و احوالات‌مان فارغ از مختصات جغرافيايي و هر گونه نژاد و مذهب و مليت بر يك روال است، گالري ايوان بر آن شد تا با مشاركت هنرمندان عزيز از درد مشترك اين روزها روايتي تصويري داشته باشد. پيرو رسالت هنرهاي تجسمي، گالري ايوان از هنرمندان دعوت كرد تا با بازنمايي روايت شخصي خود از واقعه شيوع ويروس كرونا و بازتاب آن بر جامعه پزشكي و كادر درماني در آثار هنري، تصاوير آثارشان را ارسال كنند و با اين آثار مرتبط با موضوع در فراخواني تحت عنوان «درد مشترك» مشاركت داشته باشند تا در قدرداني و تشكر از جانفشاني كادر سلامت با ما همگام شوند. در پي انتشار فراخوان آثار بسياري دريافت كرديم و تلاش‌مان بر اين بود تا تمام آثار مرتبط با اين حركت نمادين را نمايش دهيم، همچنين به سه اثر برگزيده نيز جوايزي اهدا شد.
همچنين با لطف چند تن از هنرمندان عزيز كه آثار خود را به بيمارستان‌ها اهدا كرده بودند، موفق شديم در اولين گام اثري از آقاي محسن اميني را با عنوان «سقراط در بيمارستان» به بيمارستان تهران و سركار خانم پروفسور مينو محرز به عنوان يادبود اهدا كنيم كه گزارش كامل گفت‌وگوي ما با ايشان در صفحه اينستاگرام گالري و پلتفرم آپارات قرار گرفته است كه ديدن آن خالي از لطف نخواهد بود و در آخر به دنبال اهداف انسان‌دوستانه، عوايد مالي حاصل از فروش آثار كه هم اكنون روي وب سايت ايوان قرار دارد، براي تهيه اقلام ضروري بيمارستان‌هاي حامي بيماران كرونا اهدا خواهد شد.»قطعا شيوع بيماري كرونا فرهنگ مراقبت و معاشرت را تغيير خواهد داد. اما نكته حايز اهميت ديگر اين است كه با ورود آثار نقاشي و هنر به عرصه مبارزه با كرونا در فرهنگ بصري مردم تغييرات محسوسي را شاهد خواهيم بود و اگر در پروژه‌هايي مثل درد مشترك و حتي در حين اهداي تابلوي نقاشي توضيحاتي در خصوص ويژگي‌هاي هنري اثر مثلا سبك، تكنيك و بستر ارايه شود علاوه بر اينكه نگاه كالايي را از روي اثر هنري بر مي‌داريم باعث رشد سواد بصري در سطح جامعه و آشنايي بيشتر مردم با نقاشي‌هاي با بستر بوم هم خواهيم شد تا ديگر از نصب تابلوهاي چيني چاپ شده روي بستر‌ ام‌دي‌اف بپرهيزند، چرا كه اين تابلوهاي چيني كه عموما نقاشي‌هاي كامپيوتري يا عكس‌هايي از خيابان‌هاي امريكا و معابد چين است براي ديوارهاي ملتي با پيشينه مينياتور و نقش‌هاي چند هزار ساله روي سفال زيبنده نيست. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون