• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4652 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت

قيمت‌هاي جديد شوراي رقابت براي خودروهاي داخلي

طبق جديدترين دستورالعمل قيمت‌گذاري خودرو كه توسط شوراي رقابت تدوين شد، قيمت جديد محصولات ايران خودرو و سايپا مشخص و جهت اجرا به اين بنگاه‌هاي توليدي ابلاغ شد. به گفته رضا شيوا رييس شوراي رقابت، محصولات ايران خودرو به‌ طور متوسط 10 درصد و محصولات سايپا به‌ طور متوسط 23 درصد افزايش قيمت دارند. دليل اينكه قيمت‌ محصولات ايران خودرو نسبت به سايپا رشد كمتري دارد اين است كه ايران خودرو در بهمن 97 قيمت محصولات خود را افزايش داده بود. طي روزهاي گذشته بر سر اعلام قيمت جديد خودروها بين شوراي رقابت و ستاد تنظيم بار كشمكش ايجاد شده بود و اعلام قيمت‌ها با وجود وعده قبلي رييس شوراي رقابت با تاخير همراه شده بود. طبق مصوبات قبلي قرار شد، شوراي رقابت بر اساس دستورالعملي قيمت‌هاي جديد خودروها را استخراج كرده و به ستاد تنظيم بازار براي تصويب نهايي ارايه كند. در اين شرايط معاون وزير صنعت نيز اخيرا اعلام كرد كه قيمت‌هاي جديد بايد توسط شوراي رقابت اعلام شود. بر اين اساس به نظر مي‌رسد، قيمت‌هاي جديد پس از اعمال نظر ستاد تنظيم بازار نهايي و اعلام شود. بر اين اساس، شوراي رقابت در خصوص بررسي موضوع دستورالعمل تنظيم قيمت خودرو ضمن تاكيد بر مصوبه ۴۱۴ شورا مورخ 12 اسفند 98 با توجه به مباحث انجام شده و مستندات واصله طي جلسه شماره ۴۲۰ شورا مورخ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ موارد زير را تصويب كرد: 
1- با توجه به شرايط موجود بازار به ويژه تحريم‌هاي ظالمانه در مورد صنعت خودروي كشور هزينه‌هاي مربوط به تامين قطعات و تجهيزات از خارج از كشور علاوه بر نرخ ارز و ساير هزينه‌هاي متعارف، هزينه‌هاي معاملاتي را تحميل مي‌نمايد كه براي سال ۱۳۹۹ به ميزان ۵ درصد در نظر گرفته مي‌شود.
 ۲- براساس محاسبات انجام شده در چارچوب فرمول و دستورالعمل مصوب شورا و با فرض ثابت گرفتن بهره‌وري و كيفيت خودروهاي توليدي در شرايط فعلي، محاسبات مركز ملي رقابت نشان مي‌دهد كه قيمت‌هاي پايان اسفند ۱۳۹۸ نسبت به قيمت‌هاي اعلام شده در بهمن ماه ۱۳۹۷ طبق جدول ارسالي از سوي سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان كه به شوراي رقابت اعلام شده و به تاييد ستاد تنظيم بازار رسيده است. براي شركت ايران خودرو به ‌طور ميانگين ۱۰ درصد و براي شركت سايپا ۲۳ درصد افزايش خواهد داشت.  اما اين دستورالعمل براي طرف‌هاي عرضه و تقاضا هم مفادي داشت كه به برخي از آنها در ادامه مطلب اشاره شده است. به منظور دسترسي عادلانه و بدون تبعيض به بازار، فروش خودرو به صورت مزايده يا فروش به قيمت كارشناسي مجاز نيست مگر پس از تاييد و اخذ مجوز از شوراي رقابت. تمام فروش‌هاي مستقيم به مصرف‌كننده نهايي با كد ملي و شرايط تضمين‌ شده صورت گيرد و از هر گونه فروش و عرضه خارج از اين رويه(از جمله در قالب سبد محصول نمايندگي‌ها) خودداري شود. خودروسازان موظف مي‌باشند، گزارش عملكرد فروش، پيش فروش و هر گونه فروش به روش مزايده و كارشناسي خود را در مقاطع 3 ماهه به شوراي رقابت گزارش نمايند. با هر كد ملي فقط امكان ثبت نام و خريد يك دستگاه خودرو از خودروسازان مجاز است. در غير اين صورت قرارداد از سوي خودروساز به صورت يك‌ طرفه لغو مي‌شود. مشترياني كه در ۳۶ ماه اخير اقدام به خريد خودرو از شركت‌هاي «خودروساز تحت تنظيم» كرده‌اند، مجاز به ثبت‌نام نيستند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون