• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4654 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۶ خرداد

دانشجويان، كارگران هفت‌ تپه و بازداشتي‌هاي روز كارگر در آستانه آزادي

«به‌ مناسبت عيد سعيد فطر، رهبر معظم انقلاب اسلامي با عفو يا تخفيف مجازات ۳۷۲۱ نفر از محكومان محاكم عمومي و انقلاب، سازمان تعزيرات حكومتي و سازمان قضايي نيروهاي مسلح موافقت كردند.» رييس دستگاه قضايي طبق روال سال‌هاي گذشته با درخواست از رهبري، خواهان عفو تعدادي از محكومان محاكم عمومي و انقلاب، سازمان تعزيرات حكومتي و سازمان قضايي نيرو‌هاي مسلح شد و بنا به اين درخواست، رهبري با عفو يا تخفيف مجازات ۳۷۲۱ نفر از محكومان محاكم عمومي و انقلاب، سازمان تعزيرات حكومتي و سازمان قضايي نيرو‌هاي مسلح موافقت كردند.

كارگران نيشكر هفت‌تپه شيريني پخش كردند؛ آنها وقتي شنيدند همكاران كارگرشان كه در ارتباط با اعتراضات سال گذشته محكوم شده بوده‌اند، مشمول عفو رهبري در عيد سعيد فطر شده‌اند به اين ميمنت، شيريني پخش كردند. ويديوها و عكس‌هاي اين جشن آزادي بلافاصله در فضاي مجازي دست به دست شد و خبر عفو برخي محكومان را پرر‌نگ‌تر از قبل كرد. شنبه سوم خرداد ‌ماه بود كه خبر آمد «به‌ مناسبت عيد سعيد فطر، رهبر معظم انقلاب اسلامي با عفو يا تخفيف مجازات ۳۷۲۱ نفر از محكومان محاكم عمومي و انقلاب، سازمان تعزيرات حكومتي و سازمان قضايي نيروهاي مسلح موافقت كردند.» رييس دستگاه قضايي طبق روال سال‌هاي گذشته با درخواست از رهبري، خواهان عفو تعدادي از محكومان محاكم عمومي و انقلاب، سازمان تعزيرات حكومتي و سازمان قضايي نيرو‌هاي مسلح شد و بنا به اين درخواست، رهبري با عفو يا تخفيف مجازات ۳۷۲۱ نفر از محكومان محاكم عمومي و انقلاب، سازمان تعزيرات حكومتي و سازمان قضايي نيرو‌هاي مسلح موافقت كردند. در اين خبر تاكيد شده بود كه ميان زندانياني كه مشمول عفو يا تخفيف مجازات شدند، تعدادي از محكومان امنيتي ازجمله تعدادي از دانشجويان، برخي كارگران هفت‌تپه و چند نفر بازداشت ‌شدگان روز كارگر نيز قرار دارند.

عفو اسماعيل بخشي، محمد خنيفر و علي نجاتي

هر چند هنوز اسامي دقيق عفوشدگان اعلام نشده اما پايگاه خبري مدارا به نقل از يك منبع آگاه خبر داده كه احتمالا اسامي مشمولان عفو روز سه‌شنبه اعلام خواهد شد.

همزمان فرزانه زيلابي، وكيل كارگران هفت‌تپه خبر داد «پيرو تماسي كه با يكي از كارگران شركت هفت‌تپه از سوي روابط عمومي قوه قضاييه انجام گرفته به تاييد رسيده كه آقايان، اسماعيل بخشي، محمد خنيفر و علي نجاتي از كارگران اين شركت كه پيش‌تر بنا بر عناوين اتهامي به 5 سال حبس محكوم شده بودند در ليست عفو قرار گرفته‌اند.»

به گزارش پايگاه خبري امتداد، اين وكيل دادگستري البته تاكيد كرده كه هنوز ابلاغيه كتبي در اين رابطه از طريق وكيل پرونده به كارگران و موكلان صورت نگرفته كه در روزهاي آتي انجام خواهد شد. كارگران كشت و صنعت نيشكر هفت‌تپه درحالي به ‌دليل اعتراض به وضعيت اين شركت و حقوق معوقه‌شان بازداشت، محكوم و حالا عفو شده‌اند كه تاكنون 3 جلسه دادگاه براي رسيدگي به ۲۱ متهم پرونده مديران اين شركت برگزار شده و جالب اينكه سومين جلسه اين دادگاه، سوم خرداد ماه و همزمان با انتشار خبر عفو تعدادي از كارگران اين شركت برگزار شد تا رسيدگي به پرونده مديران هفت‌تپه به اتهام «مشاركت در تشكيل شبكه سازمان ‌يافته اخلال در نظام ارزي و پولي كشور از طريق قاچاق عمده ارز و معاملات غيرمجاز ارزهاي دولتي» ادامه يابد. اين سومين بار است كه برخلاف رويه سابق، محكومان سياسي مشمول عفو مي‌شوند.

پيش از اين هم در ۲۳ آبان ‌ماه و همزمان با ميلاد پيامبر اكرم(ص) و امام جعفر صادق(ع)، رهبري با پيشنهاد عفو و تخفيف مجازات ۳۵۵۲ نفر از محكومان محاكم عمومي و انقلاب، سازمان قضايي نيرو‌هاي مسلح و تعزيرات حكومتي موافقت كرده بود كه ميان عفوشدگان ٣٢ نفر از محكومان سياسي ازجمله تعدادي از اهالي رسانه و دانشجويي قرار داشتند. همچنين پيش از آغاز سال جديد و همزمان با فرارسيدن نوروز، رهبري به مناسبت اعياد رجبيه، عيد نوروز و مبعث پيامبر(ص) و با توجه به ضرورت كاهش جمعيت زندانيان با عفو يا تخفيف مجازات برخي محكومان موافقت كردند كه ميان آنها محكومان جرايم امنيتي كمتر از 5 سال مشمول عفو قرار گرفتند. در همين راستا تعدادي از افرادي كه مشمول بخشنامه اسفند ماه رييس قوه قضاييه شده و به مرخصي رفته بودند ديگر به زندان بازنگشتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون