• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4654 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۶ خرداد

سخنگوي وزارت خارجه:

ايالات‌متحده اول به سابقه پليد و سياه خود بپردازد


عباس موسوي، سخنگوي وزارت امور خارجه در واكنش به گزارش اخير وزارت خارجه امريكا و طرح ادعاي دست داشتن ايران در توطئه‌هاي تروريستي در بيش از ۴۰ كشور با رد محتواي اين گزارش بي‌پايه، اتهامات وارده را ناشي از جعل، توطئه و توهم با هدف جنگ رواني و ايجاد فشار خواند و تصريح كرد: اين‌ به اصطلاح گزارش طبق رويه مالوف، ملغمه‌اي از تخيل و اتهام‌هاي واهي است كه هيچ‌گاه سندي براي اثبات آنها ارايه نشده و از جانب كساني مطرح مي‌شود كه در يك قرن اخير حداقل در ۵۵ كشور مستقل دنيا به بهانه‌هاي واهي دخالت كرده كه فهرست بلند بالايي از اقدامات غيرقانوني آنها عليه مردم جهان وجود دارد و تحليلگران و محققان با انتشار صدها كتاب در اين رابطه تنها بخشي از آنها را برملا كرده‌اند.
سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: تنها در فقره تحريم و تروريسم اقتصادي و بر‌اساس آمار وزارت خزانه‌داري امريكا صرفا از سال ۲۰۱۷ تاكنون، ۳۳ كشور جهان مورد تحريم قرار گرفته‌اند كه بسياري از اين تحريم‌هاي يك‌جانبه و فراسرزميني، تاثيراتي سنگين و مخرب بر مردم آن كشورها داشته است. 
موسوي همچنين نظامي‌‌گري ايالات‌متحده در تاريخ كوتاه پيدايش و حيات خود را از بسياري از امپراتوري‌هاي خونريز و متجاوز تاريخ بيشتر خواند و افزود: اين نظامي‌گري به قدري بي‌سابقه بوده كه اين كشور ۱۳۵ جنگ بزرگ در تاريخ خود ثبت كرده و تنها ۱۶ سال از عمر ۲۴۳ ساله‌اش را در جنگ و كشتار و خونريري و استفاده از همه سلاح‌هاي متعارف و غيرمتعارف، نگذرانده است. 
موسوي با اشاره به دخالت مستقيم و غير‌مستقيم امريكا در كودتا، تغيير نظام و انقلاب‌هاي رنگي از پايان جنگ جهاني دوم تاكنون خاطرنشان كرد: امريكا به صورت مستقيم و از طريق سازمان اطلاعات مركزي (سيا) اقدام به اجراي ۷۹ مورد كودتا و تغيير نظام در كشورهاي جهان كرده كه شماري از آنها نيز ناموفق بوده است. علاوه بر اين، امريكا در كشورهاي مختلف اقدام به حمايت مستقيم و غيرمستقيم از آشوب و هرج و مرج ضددولتي كرده كه برخي از آنها منتج به روي كار آمدن افراد و دولت‌هاي دست‌نشانده شده است. 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي همچنين به حمايت امريكا از نظام‌هاي فاشيستي و نيز قاچاقچي مواد مخدر در دهه‌هاي گذشته اشاره كرد كه از ۳۵ حكومت مبتني بر فاشيسم و قاچاق مواد مخدر، فراتر رفته است. او افزود: رسوايي جاسوسي امريكا از رهبران جهان كه عمدتا از متحدان امريكا بوده از ديگر كارنامه سياه و هولناك اين دولت ياغي است.
سيدعباس موسوي، امريكا را يكي از دولت‌هاي حامي تروريسم و مهم‌تر از آن، دولتي تروريستي خواند كه براساس اطلاعات موجود، از دهه ۱۹۶۰ ميلادي، حداقل ۸ گروه تروريستي شناسنامه‌دار با كارنامه سنگين و خونين در غرب آسيا، اروپا و امريكاي لاتين را مورد حمايت قرار داده كه از جمله آنها مي‌توان به حمايت همه‌جانبه از سازمان تروريستي مجاهدين خلق (منافقين) نام برد كه مسوول ترور ۱۷ هزار شهروند و مقام ايراني در طول چهار دهه اخير بوده است. ايجاد و حمايت از گروه وحشي و خونخوار داعش از ديگر جنايات تاريخي امريكايي‌ها در سال‌هاي نزديك است. موسوي به تلفات غيرنظاميان در عمليات‌هاي نظامي پهپادي در حداقل ۵ كشور افغانستان، عراق، پاكستان، سومالي، ليبي و يمن اشاره كرد كه در اين عمليات‌ها كه به اسم جنگ عليه تروريسم بوده و همچنان دارد، شمار زيادي از اهداف و افراد غيرنظامي عامدانه مورد حمله قرار گرفتند.سخنگوي وزارت امور خارجه اضافه كرد: فهرست جنايات تروريستي و ضد‌بشري امريكايي‌ها بسيار طولاني و كريه است؛ اما خوب است دولتمردان امريكايي به ياد بياورند كدام قوانين حتي در داخل امريكا در پس اقدامات تروريستي، قتل‌هاي هدفمند (Targeted killing)، ترورهاي سياسي (Political Assassinations) و اعدام‌هاي فراقضايي (Extrajudicial Execution) توسط كنگره براي سرپوش گذاشتن بر اين فجايع در افكارعمومي رسما تصويب شده است؟! كافي است اين واژگان را جست‌وجو كنند تا دريابند «خلاقانه‌ترين تكنيك‌ها در كشتن افراد بي‌‌گناه» توسط كدام كشور 
به كار گرفته مي‌شود؟!
سيد‌عباس موسوي در پايان تاكيد كرد: باتوجه به آنچه گذشت امريكا به هيچ‌وجه صلاحيت سياسي، حقوقي و اخلاقي براي قضاوت ديگر كشورها را ندارد و بهتر است اول به سابقه پليد و سياه خود بپردازد؛ به‌ويژه اينكه مديريت وزارت امور خارجه امريكا در حال حاضر با افتخار دروغ را عامل پيشرفت خود مي‌داند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون