• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4660 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۳ خرداد

سخنگوي دولت در نشست خبري:

تا ۱۲ مردادماه ۱۴۰۰ از پا نخواهيم نشست

نشست خبري هفتگي سخنگوي دولت ظهر دوشنبه با حضور جمعي از اهالي رسانه برگزار شد. علي ربيعي در آغاز به سالگرد ارتحال امام خميني اشاره كرد و به نگاه بنيانگذار انقلاب به نقش مردم پرداخت. همچنين سخنگوي دولت به پرسش‌هايي در مورد رسيدن آخرين كشتي ايراني به مقصد ونزوئلا، شائبه اختلاف‌نظر رييس دفتر رييس‌جمهوري و وزير بهداشت كه روز يكشنبه منتشر شد، آخرين وضعيت غيزانيه و البته تعامل دولت و مجلس جديد پاسخ داد.

علي ربيعي با اشاره به اينكه براي اداره كشور ارجاع به نظرات امام (ره) الگويي است كه پاسخ مثبتي به همراه دارد، گفت: «امروز با كليدواژه‌هايي نظير اداره جامعه با نظر مردم و همه با هم بيش از هر زمان ديگري نيازمنديم. در الگوي امام (ره) ميزان راي ملت است.» او در ادامه به صورت تلويحي به ارتباط و تعامل ميان دولت و مجلس يازدهم پرداخت. همواره تحليل‌هايي مبني بر تحت ‌فشار قرار دادن دولت از راه‌هايي چون استيضاح رييس‌جمهوري پس از روي كار آمدن مجلس اصولگراي يازدهم وجود داشت كه سخنگوي دولت تلويحا به آن اشاره كرد و گفت: «اميدواريم همان‌گونه كه قانون اساسي دولت را محور اداره امور اجرايي قرار داده و قوه مجريه كه بار اجرايي را به دوش مي‌كشد، مجلس تازه نفس هم به هم‌افزايي دولت در اين مصاف بپيوندد. امروز اعلام مي‌كنيم تا ۱۲ مردادماه ۱۴۰۰ از پا نخواهيم نشست و هيچ فرصتي را تلف نخواهيم كرد دولت ايستاده، دولت مقاوم.»

ماه نخست 99 و ضرر ۴۳ هزار ميلياردي كسب‌وكارها

سخنگوي دولت در ادامه وضعيت دولت را تشريح كرد و گفت كه دو دولت يازدهم و دوازدهم دولتي با درآمدهاي ارزي نجومي و فراوان نبوده، دولتي بوده كه با عقلانيت و تلاش كشور را اداره كرده و حالا علاوه بر مشكلاتي نظير تحريم‌ها كه وجود داشته كوويد۱۹ نيز هزينه‌هايي به كشور تحميل كرده است. به گفته ربيعي كوويد۱۹ فقط در ۱۳ رسته شغلي محاسبه شده ما را با ۱۰۸ هزار ميليارد تومان كسري درآمد و ضربه به كسب و كارها مواجه كرده است و در اسفندماه گذشته، ۶۵ هزار ميليارد تومان و در فروردين‌ماه امسال دست‌كم ۴۳ هزار ميليارد تومان كسب و كارهاي ما آسيب ديده؛ با اين حال ربيعي معتقد است كه مديريت ۱۰۰ روزه دولت موفقيت‌آميز بوده است.

به هر كشوري لازم باشد كالا صادر مي‌كنيم

علي ربيعي در بخشي از نشست ديروز به پرسشي در مورد حضور نفتكش‌هاي ايراني در سواحل ونزوئلا و تهديدهاي امريكا نيز پاسخ و توضيح داد كه رفتن كشتي‌هاي حامل كالاها و صادرات ما تنها بخشي از تبادلات تجاري عادي ميان ايران و همه كشورهاست و نه يك اقدام سياسي بوده و نه قصد ارسال پيامي خاص به جايي وجود داشته است. او همچنين تاكيد كرد: «با اين وجود زير ذره‌بين قرار گرفتن اين معامله تجاري منجر به افشا شدن دوباره شكست سياست تحريم عليه ايران و ونزوئلا شد و براي امريكا چاره‌اي جز اعتراف به اين شكست هم باقي نگذاشت. ما به هر كشوري لازم بدانيم هر كالايي را صادر و وارد خواهيم كرد.»

دستيار ارتباطات اجتماعي رييس‌جمهوري همچنين به اعتراضات امريكايي‌ها نسبت به كشته ‌شدن يك سياهپوست در اين كشور واكنش نشان داد و رويكرد اين كشور را نژادپرستانه توصيف كرد. ربيعي گفت: «اين حوادث نشان مي‌دهد كه امريكا كمترين صلاحيتي براي نصيحت ديگران درباره حقوق بشر ندارد.»

حل مشكل غيزانيه، حداكثر تا ۲ هفته آينده

سخنگوي دولت درباره آخرين وضعيت آبرساني به غيزانيه خوزستان نيز توضيح داد. او گفت: «طرح آبرساني غيزانيه از مدت‌ها قبل در دست اجرا بوده و از امروز شروع نشده، اما اخيرا سرعت گرفته است. به گفته ربيعي حداكثر تا دو هفته ديگر با تزريق ۴۵ ميليارد تومان ديگر به ۲۳ ميليارد توماني كه پيشتر تزريق شده ‌بود، ۵۰ كيلومتر خط لوله و ايستگاه پمپاژ براي غيزانيه نصب شده‌ و طرح تكميل و مشكل آبرساني به اين منطقه كاملا حل مي‌شود. ۳۰ ميليارد تومان ديگر براي تكميل برخي روستاهاي پراكنده اين منطقه در دست اقدام است.» ربيعي در پاسخ به پرسش ديگري درباره حذف چهار صفر از پول ملي و مخالفت شوراي نگهبان با مصوبه مجلس دهم در اين رابطه كه درپي درخواست تعدادي از منتخبان مجلس يازدهم پيش از آغاز به كار دوره جديد صورت گرفت، توضيح داد: «ايرادي كه شوراي نگهبان گرفت درباره رابطه با صندوق بين‌المللي پول و بندي است كه گذاشته شده است. با توجه به مجموعه بررسي‌ها نظر دولت و بانك مركزي تامين‌نظر شوراي نگهبان است و ما مي‌توانيم اين بند را حذف كنيم كه نظر شوراي نگهبان هم تامين شود.» هرچند حالا اين مجلس يازدهم است كه بايد در اين رابطه تصميم‌گيري كند، نه دولت دوازدهم.

گاهي رييس‌جمهوري حساب‌كشانه با دستگاه‌ها برخورد مي‌كند

سخنگوي دولت در نشست ديروز به شائبه اختلاف‌نظر وزير بهداشت و رييس دفتر رييس‌جمهوري و شايعه بركناري سعيد نمكي واكنش نشان داد. او توضيح داد كه وزير بهداشت تاكنون نه استعفا داده و نه قصد استعفا داشته است. او ضمن تكذيب شايعه‌هاي ايجاد شده با بيان اينكه خبري كه مبناي واقعي ندارد و تنها مردم را نگران مي‌كند، سودي ندارد، گفت: «واعظي رييس‌دفتر دولت است و بديهي است ديدگاه‌ها و نظرات رييس‌جمهوري گاهي تلخ و گاهي شيرين است. گاهي رييس‌جمهوري حساب‌كشانه با دستگاه‌ها برخورد كرده و از دستگاه‌ها گزارش‌هايي را درخواست كند. طبيعي است اين نوع مسائل از مجرا و كانال رييس‌جمهوري انتقال پيدا كرده و تصوراتي را ايجاد مي‌كند. باتوجه به شناختي كه از رييس‌جمهوري دارم _ از سال ۷۰ به‌طور نزديك با ايشان همكاري و كار كردم_ و هم با شناختي كه از واعظي دارم، ايشان برخلاف نظر رييس‌جمهوري، نه نظري مي‌دهد، نه اقدامي مي‌كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون