• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4660 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۳ خرداد

نگاهي به دو اثر ادبي درباره زندگي امام خميني(ره)

روح‌الله به روايت داستان‌نويسان

اسماعيل ساغري

 

99 قصه درباره امام
كتاب «مهربان‌تر از نسيم» كه به عنوان كتابي با تمهيد محمدرضا بايرامي، نويسنده معاصر شناخته مي‌شود، اثري است حاوي داستان‌هاي متعدد كه چند نويسنده درباره زندگي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران نوشته‌اند.  نويسندگان كتاب عبارتند از: محمدرضا بايرامي، سوسن طاقديس، اميررضا ستوده، محمد ناصري و حميدرضا سيدناصري. «مهربان‌تر از نسيم» كتابي است كه در حوزه ادبيات كودك و نوجوان كه زندگي امام خميني را در قالب 99 قصه براي كودكان و نوجوانان روايت كرده و در واقع هدف از نوشتن اين كتاب، آشنايي كودكان و نوجوانان با زندگي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران بوده است. به بياني ديگر، قصه‌هاي كتاب برآمده از 99 ماجراي واقعي از ابعاد مختلف زندگي امام خميني است كه توسط اطرافيان و خانواده ايشان بيان شده و نويسندگان مختلفي آن را تنظيم كرده‌اند. در اين اثر، گروه نويسندگان انتشارات ذكر كه كارشان قصه‌نويسي بوده و از اين حيث نويسندگاني حرفه‌اي بودند، تلاش كردند زندگي امام را با شگردهاي قصه‌نويسي براي كودكان پيوند بزنند و با زباني كه براي اين رده سني از مخاطبان قابل فهم و ارتباط باشد، سبب‌ساز آشنايي هر چه بيشتر خوانندگان‌شان با زندگي بنيانگذار جمهوري اسلامي شوند. داستان‌هاي كتاب تحت عناويني مانند «كوه مهرباني، عاشقان غريب، در نيمه‌هاي شب، زير درخت سيب، بوي بهار، ... و مهربان‌تر از نسيم» نوشته و منتشر شده‌اند. در «مهربان‌تر از نسيم» قصه عده‌اي از دانش‌آموزان را مي‌خوانيم كه همراه با آموزگارشان به جماران مي‌روند تا امام خميني را ببينند. آنها پس از ديدار امام قصد خروج از جماران را دارند كه براي ديدار مجدد امام پافشاري مي‌كنند. وقتي ميل ديدار مجدد به اطلاع امام مي‌رسد، درخواست‌شان اجابت مي‌شود و آنها دوباره وارد بيت مي‌شوند و با امام ديدار مي‌كنند. ديداري كه سبب حيرت و شيفتگي مضاعف بچه‌ها مي‌شود.

از كودكي تا مبارزات و...
«سه ديدار با مردي كه از فراسوي باور ما مي‌آمد» معرف به «سه ديدار» نوشته نادر ابراهيمي روايتي داستاني از زندگي امام خميني است كه در سه جلد منتشر شده است.  جلد نخست با عنوان «رجعت به ريشه‌ها» داستان بلندي را درباره زندگي امام خميني روايت مي‌كند. ابراهيمي در اين جلد بر آن است تا ابعاد مختلف شخصيت امام را در قالب داستان روايت كند. اين جلد زندگي و وقايع دوران كودكي 
امام خميني و به نوعي سال‌هاي شكل‌گيري شخصيت ايشان را دربر مي‌گيرد. «در ميانه ميدان» عنوان جلد دوم مجموعه «سه ديدار با مردي كه از فراسوي باور ما مي‏آمد» است كه روايت داستان ديگري از از زندگي امام است. خاطراتي از پدر در زندان شاهي و شهادت او در آنجا در ايام قبل از تولد امام «روح‏الله»، استفاده از افكار و سخنان عمه «صاحبه خانم»، دوران مبارزه در جواني، حضور با برادر جهت ‏تحصيل علوم حوزوي در اصفهان، سال مصيبتي كه «وبا» 8 تن از نزديك‌ترين كسان «امام روح‏الله خميني» را به كام مرگ كشاند، حكايت‌هايي از همسر امام (ره) كه هميشه ياور و مشوق همسرش در راه‏ مبارزات سياسي بودند، خاطراتي از مبارزات رجال آن زمان و... از موضوعاتي است كه در كتاب سه ديدار درباره آنها مي‌خوانيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون