• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4660 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۳ خرداد

خبر

تاكيد بر نوشيدن آب در روزهاي گرم سال

مشاور انجمن تغذيه ايران با بيان اينكه با قرار گرفتن در هواي گرم، امكان گرمازدگي افزايش مي‌يابد در خصوص نشانه‌هاي گرمازدگي گفت: «گرمازدگي عمدتا به علت كمبود شديد آب ميان بافتي در بدن ايجاد مي‌شود كه علايم آن شامل ضعف شديد، تشنگي شديد، سردرد، خستگي، كاهش اشتها، خشكي مخاط دهان و گلو و بيني، كم شدن ادرار، افزايش ضربان قلب و در موارد شديد كاهش عملكرد مغز است. گرمازدگي شديد مي‌تواند بسيار خطرناك باشد و بهتر است سعي كنيم در معرض گرماي شديد قرار نگيريم.» 
برليانت بزرگمهر افزود: «براي پيشگيري از گرمازدگي لازم است به مقدار كافي و لازم آب به بدن خود برسانيم؛ چراكه در تابستان باتوجه به آنكه تعريق بيشتر از فصول سرد سال است، مقدار زيادي آب از طريق تعريق از بدن دفع مي‌شود و بايد با مصرف آب و مايعات جبران شود. بايد از مواد غذايي كه باعث بروز تشنگي مي‌شوند پرهيز كرده و بايد از دفع زياد آب از بدن جلوگيري كنيم و نگذاريم مقدار زيادي آب از بدن دفع شود. مقدار آب مورد نياز براي بزرگسالان حدود ۳۵ ميلي‌ليتر به ازاي هر كيلوگرم وزن بدن است و بهترين راه براي جبران آب از دست رفته بدن به واسطه تعريق، نوشيدن آب آشاميدني سالم است و مي‌توان گاهي اوقات شير يا دوغ كم نمك را جايگزين كرد. برخي غذاها مانند سوپ و‌ آش حاوي آب مرئي هستند و برخي مواد غذايي مانند ميوه‌ها و سبزي‌ها حاوي آب نامرئي هستند . پس گنجاندن ميوه و سبزي در برنامه غذايي روزانه، علاوه بر تاثيرگذاري در تامين آب مورد نياز بدن موثر هستند، ويتامين‌ها و مواد معدني مورد نياز بدن را هم تامين مي‌كند. علاوه بر اين، بهتر است مصرف مواد غذايي كه باعث تشنگي مي‌شوند و از جمله نمك، پروتئين حيواني و كافئين و مواد غذايي شيرين را كاهش دهيم.»


كاهش سرانه مصرف شير در كشور به ۸۰ كيلو در سال

مدير روابط عمومي انجمن صنايع فرآورده‌هاي لبني به كاهش سرانه مصرف شير در كشور اشاره كرد و گفت: «سرانه مصرف شير در ايران طي دو دهه اخير از ۹۵ كيلو به ۸۰ كيلو كاهش يافته است.»
محمدرضا بني‌طبا افزود: «سرانه مصرف لبنيات در ايران در حال حاضر ۸۰ كيلو براي هر فرد در سال است كه با ۱۵۰ كيلو توصيه شده سازمان بهداشت جهاني و همين‌طور ۱۲۰ كيلو هدف‌گذاري شده در سند چشم‌انداز فاصله زيادي دارد؛ آن هم در حالي كه در بازار لبنيات ايران، بيش از ۴۰۰ واحد توليد لبنيات و برند محصولات لبني وجود دارد چون حق انتخاب مصرف‌كننده در اين صنعت محترم شمرده شده است.» 
او افزايش واحدهاي صنفي فروش محصولات لبني (توليد لبنيات سنتي) را از جمله مهم‌ترين موضوعات تهديدكننده سلامت جامعه دانست و گفت: «هيچ نظارتي بر محصولات اين واحدها صورت نمي‌گيرد و تنها وزارت بهداشت، مجوز بهداشت محيطي به اين واحدها مي‌دهد كه ربطي به كيفيت محصولات ندارد. در حالي كه در دهه ۶۰ با توجه به افزايش بيماري‌هاي انسان و دام اين واحدها تعطيل شدند، اما با افزايش اين واحدها در سال‌هاي اخير بيم شيوع مجدد بيماري‌هاي مشترك انسان و دام مي‌رود.»


افزايش ۳۶ درصدي تلفات غرق‌شدگي در سال ۹۸
 سال گذشته، هزار و ۲۷۵ نفر بر اثر غرق‌شدگي جان خود را از دست دادند كه اين رقم در مقايسه با سال قبل از آن كه آمار تلفات ۹۳۵ نفر بود، ۳۶.۴ درصد افزايش يافته است.
به گزارش ايرنا و به استناد اعلام سازمان پزشكي قانوني كشور، از كل آمار تلفات غرق‌شدگي در سال ۱۳۹۸، هزار و ۷۴ نفر مرد و ۲۰۱ نفر زن بودند در حالي كه تعداد مردان فوت شده بر اثر غرق‌شدگي در سال ۱۳۹۷، ۸۰۰ نفر و تعداد زنان ۱۳۵ نفر بود.
در حالي كه در سال 98، بيشترين آمار تلفات غرق‌شدگي با ۲۴۱ نفر در تير ماه و كمترين آن با ۳۲ فوتي در بهمن ماه به ثبت رسيده، استان خوزستان با ۱۵۱ فوتي در صدر آمار تلفات بر اثر غرق‌شدگي قرار دارد و پس از آن، استان‌هاي مازندران با ۱۰۹ و گيلان با ۱۰۸ متوفي در رتبه‌هاي بعدي تلفات غرق‌شدگي  قرار مي‌گيرند.
 علاوه بر اين، در سال گذشته از كل تلفات غرق‌شدگي، ۴۶۸ نفر در رودخانه‌ها جان خود را از دست داده‌اند كه اين عدد، بيش از يك‌سوم (۳۶.۷ درصد) از كل آمار را شامل مي‌شود. به استناد گزارش سازمان پزشكي قانوني، سال گذشته ۱۴۰ نفر در استخر‌هاي كشاورزي، ۱۳۷ نفر در كانال‌ها، ۹۰ نفر در درياچه‌هاي مصنوعي و سدها، ۸۹ نفر در استخرهاي شنا، ۴۵ نفر در حوض و حوضچه‌ها، ۳۴ نفر در چاه و ۲۸ نفر در درياچه‌هاي طبيعي غرق شده‌اند و در حالي كه بيشترين حجم سفرها به استان‌هاي ساحلي در نيمه اول سال و به ويژه فصل تابستان صورت مي‌گيرد، بيشترين تلفات ناشي از غرق‌شدگي هم مربوط به همين ايام بوده چنان‌كه در تابستان سال گذشته ۵۹۳ نفر از هموطنان جان خود را بر اثر غرق‌شدگي از دست دادند كه اين رقم ۴۶.۵ درصد از كل تلفات غرق‌شدگي در سال ۱۳۹۸ را به خود اختصاص مي‌دهد.
به استناد گزارش سازمان پزشكي قانوني، سال ۱۳۹۸، بيشترين آمار تلفات غرق‌شدگي در فاصله سال‌هاي ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ را داشته است . 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون