• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4660 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۳ خرداد

نهضت 15 ساله امام و مردم

محسن غرويان

15 خرداد يادآور قيام امام خميني (ره) عليه ظلم و استبداد شاهنشاهي و همچنين يادآور ايثار و فداكاري ياران ايشان در قم، تهران و شهر ري است. روزي كه عده‌اي از ياران و وفاداران حضرت امام كفن‌پوش به صحنه آمدند و در برابر رژيم ستمشاهي ايستادند، ايشان را اميدوار كردند كه نهضت‌شان سرانجام به پيروزي خواهد رسيد. خود حضرت امام هم بعد از 15 خرداد در سال 42 نهضت را با گام‌هاي استوارتري ادامه دادند تا اينكه پيروزي نهايي در سال 1357 فرا رسيد. به اين معنا از قيام 15 خرداد سال 1342 قريب به 15 سال طول كشيد تا قيام، مبارزه و استقامت امام خميني و يارانش سرانجام موجب سقوط شاه شد و انقلاب اسلامي را به نتيجه رساند. 
نكته مهم در سالروز فرا رسيدن 15 خرداد اين است كه ما بار ديگر برگرديم و رمز پيروزي امام خميني (ره) را مورد دقت قرار دهيم. به نظر من سه عامل عمده نهضت 15 خرداد را به پيروزي رساند: 
نكته اول شخصيت جامع امام خميني (ره) بود. ايشان اسلام را در همه ابعادش مطالعه و تدريس كرده بودند. امام خميني (ره) در فلسفه، در عرفان، ‌در فقه، در اصول، در تفسير قرآن و در سياست و مسائل اجتماعي صاحب نظر بودند. اين شخصيت جامع امام خميني (ره) بود كه در واقع توانست اقشار مختلف مردم را گرد هم جمع و اين حركت بزرگ اجتماعي را ايجاد كند. 
نكته دوم مردمي بودن حضرت امام بود. ايشان هميشه دغدغه مردم داشتند و هميشه مي‌فرمودند آنچه ما مي‌خواهيم، خواست مردم است و آنچه مردم از علما مي‌خواهند اسلام و برقراري عدالت است. امام خميني (ره) هيچگاه از آغاز نهضت تا پايان آن بين خودشان و مردم فاصله‌اي قائل نبودند و خود را برتر از مردم و جدا از آنها نمي‌دانستند، اين هم يكي از درس‌هاي قيام 15 خرداد است كه بايد به آن توجه داشته باشيم.
نكته سوم رمز پيروزي نهضت امام خميني (ره) ساده زيستي ايشان بود. امام خميني (ره) واقعا ساده زيست بودند و زهد و تقواي به معناي واقعي را در زندگي خودشان نشان دادند. همين جاذبه زهد و دنياگريزي باعث شد كه وفاداران و ياران ايشان تا پاي جان در نهضت ايشان باقي بمانند و سرانجام نهضت را به پيروزي برسانند. اينها درس‌هاي بزرگي است كه ما از نهضت حضرت امام و 15 خرداد مي‌توانيم بگيريم. به‌طور خلاصه علت مبقيه انقلاب كه آن را باقي نگه مي‌دارد، همان علت محدثه‌اي است كه انقلاب را از 15 خرداد 1342 ايجاد كرد و آن رابطه نزديك و تنگاتنگ حضرت امام با اسلام و مردم است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون