• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4663 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۹ خرداد

آب به روستاهاي غيزانيه رسيد

گروه اجتماعي | 12 روز قبل روزنامه اعتماد ذيل گزارشي با عنوان «غائله 200متري» به مشكلات و معضلاتي پرداخت كه مردم غيزانيه اهواز به دليل نبود آب براي احشام خود گرفتار آن شده بودند. با بروز اعتراضاتي ميان مردم و مجروح شدن نوجواني در آستانه عيدسعيدفطر همه نگاه‌ها به سوي اين بخش روستانشين در خوزستان جلب شد و چيزي نگذشت كه افراد سياسي مختلفي هم روانه آنجا شدند و اين در حالي بود كه در 4 دهه گذشته از وضعيت و مشكلات اين منطقه هيچ اطلاعاتي نداشتند. گرچه برخورداري مردم اين روستا از آب سالم و بهداشتي حق مشخصي بر دوش دولت بوده است اما در مقطع اخير بيش از نياز به آب شرب نياز به آب براي آشاميدن احشام مطرح بود. در همين حال غلامرضا شريعتي استاندار خوزستان نيز كه در سفري براي ارايه گزارش به رييس‌جمهور در اين باره به تهران آمده بود در تحريريه روزنامه اعتماد حاضر شد و آخرين وضعيت آبرساني به مردم غيزانيه را تشريح كرد. پيش از اين حسن روحاني دستوراتي خاص براي رفع مشكلات آب مردم غيزانيه و اهواز صادر كرده بود. حالا مديرعامل شركت آب‌وفاضلاب خوزستان خبر داده است: گام نخست پروژه انتقال خط آبرساني به روستاهاي غيزانيه از توابع شهرستان اهواز عصر روز شنبه و يك هفته زودتر از موعد تعيين شده به پايان رسيد.
«صادق حقيقي‌پور» با اشاره به سرريزشدن آب از مخزن صفيره پس از اجراي اين پروژه اظهار كرد: با اتمام گام نخست اين پروژه، شركت آب و فاضلاب توانايي انتقال حداقل ۹ هزار و حداكثر ۱۷ هزار مترمكعب آب در شبانه‌روز از تاسيسات شيبان به ايستگاه پمپاژ صفيره را خواهد داشت.
او با بيان اينكه حجم انتقال آب به غيزانيه، 2.5 برابر شده است، افزود: تا پيش از اتمام فاز نخست، به دليل فرسوده بودن خط انتقال از ۹ هزار مترمكعب آب توليدي در تصفيه‌خانه، كمتر از سه هزار مترمكعب آب به ايستگاه پمپاژ صفيره مي‌رسيد.
حقيقي‌پور ادامه داد: اين امر باعث مي‌شد كه تنها يك عدد از پمپ‌هاي موجود در آن ايستگاه به مدت ۱۰ ساعت در شبانه‌روز آب را به سمت غيزانيه پمپاژ كند و پس از آن سطح آب در مخزن صفيره به حداقل مي‌رسيد از اين رو ناگزير به توقف پمپاژ آب مي‌شديم.
وي افزود: با توسعه و بازسازي تصفيه‌خانه شيبان و اجراي ۲۴ كيلومتر خط انتقال جديد و همچنين توسعه و بازسازي ايستگاه پمپاژ صفيره در گام جديد، ديگر كمبود آب نخواهيم داشت و پمپ صفيره مي‌تواند به‌طور ۲۴ ساعته در مدار باشد.
حقيقي‌پور با اشاره به اينكه امكان افزايش تعداد پمپ‌هاي ايستگاه صفيره وجود دارد، گفت: با اجراي گام دوم كه عبارت است از ۲۸ كيلومتر خط انتقال آب بين صفيره تا نزهه، مي‌توانيم تا ۱۷هزار مترمكعب در شبانه‌روز به غيزانيه انتقال دهيم.
وي ادامه داد: جمعيت بخش غيزانيه ۲۷ هزار نفر است كه ۱۹ هزار نفر در دهستان غيزانيه و حدود هشت هزار نفر در دهستان مشرحات ساكن هستند.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب خوزستان اظهار كرد: نياز روستاهاي غيزانيه طبق استاندارد كمتر از سه هزار مترمكعب آب در شبانه‌روز و نياز دهستان مشرحات هم حدود يك‌هزار و ۵۰۰ متر مكعب در شبانه‌روز است.
وي توضيح داد: پروژه آبرساني به هشت روستاي فاقد آب دهستان مشرحات با حدود پنج هزار نفر جمعيت با اجراي ۴۳ كيلومتر خطوط انتقال و شبكه توزيع و اعتبار مالي ۳۰۰ ميليارد ريال نيز به اتمام رسيد. مجموع اعتبار اين دو پروژه ۷۵۰ ميليارد ريال است.
مردم بخش غيزانيه سوم خرداد جاري در اعتراض به مشكل آب آشاميدني اين بخش و نيز اجرا نشدن طرح آبرساني به اين منطقه پرجمعيت تجمع كردند.
بخش غيزانيه در شرق اهواز پيش از اين ۹۶ روستا داشت كه بعضي از آنها خالي از سكنه شده و اكنون تعداد آنها به حدود ۸۰ روستا با حدود ۳۰ هزار نفر جمعيت رسيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون