• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4663 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۹ خرداد

نام برترين گلزن تاريخ فوتبال چين از اسناد رسمي و اينترنت حذف شد

اعلان جنگ هائو هايدونگ عليه حزب كمونيست

يك ستاره بازنشسته فوتبال چيني آشكارا خواستار سقوط حزب كمونيست حاكم بر كشورش شده است. او مي‌گويد: «اين بزرگ‌ترين و مهم‌ترين تصميم» در زندگي‌اش است.
هائو هايدونگ 50 ساله كه نام و نام‌خانوادگي‌اش در بين ميليون‌ها هوادار فوتبال در چين در بين سال‌هاي 1990 تا 2000 دهان به دهان مي‌چرخيد و يك مدت كوتاه هم در فوتبال انگلستان و تيم شفيلد يونايتد بازي كرد، در سال‌هاي اخير چندان در رسانه‌ها ديده نشده بود. اما روز پنجشنبه از او دو ويديو در صفحه يوتيوب گوو ونگوي منتشر شد كه همه را شگفت‌زده كرد. ونگوي يك مامور سابق چيني است كه مدت‌هاست تبعيد شده و از مخالفان سرسخت دولت چين به حساب مي‌آيد. 
هايدونگ در اولين ويديو مانيفست دولت فدرال چين را به زبان چيني قرائت كرد. اين مانيفست دولت پيشنهادي گويو براي جايگزيني رژيم كمونيستي به حساب مي‌آيد. ستاره سابق فوتبال چين در ادامه گفت: «رژيم توتاليتر حزب كمونيست در چين باعث ظلم وحشتناك عليه بشريت شده است. او حزب حاكم چين را يك سازمان تروريستي دانست كه بر حقوق پايمال شده دموكراسي و نقض حاكميت قانون و توافق‌هاي قانوني بنا شده است. 
وي همچنين پكن را به نقض وعده‌هاي خود در هنگ‌كنگ مبني بر حفظ اصل «يك كشور دو سيستم» كه به مدت 50 سال بدون تغيير مانده متهم و سركوب وحشيانه هنگ‌كنگي‌هاي مدافع دموكراسي و آزادي را محكوم كرد. 
اين اتفاق اگر نگوييم بي‌نظير اما بسيار كم سابقه بوده است؛ اينكه يك ستاره موفق ورزش در كشور چين به اين شكل و به صورت آشكار عليه حزب كمونيست كشورش اعلام موضع كند و خواستار سقوط آن شود. در چين معمولا مخالفاني كه علنا حزب را مورد انتقاد قرار مي‌دهند و خواهان اصلاحات دموكراتيك هستند، اغلب با مجازات طولاني مدت حبس روبه‌رو مي‌شوند. هائو پيش از اين از مسائل اجتماعي و ورزشي حرف زده و انتقاداتي را مطرح كرده بود، اما تا پنجشنبه هرگز مستقيما حزب كمونيست چين را به چالش نكشيده بود. روز جمعه سخنگوي وزارت امور خارجه چين اظهار داشت: «براي چنين اظهارات پوچي به هيچ‌وجه علاقه‌اي به اظهارنظر ندارم.»
يوتيوب در چين فيلتر است اما اخبار مربوط به اظهارنظر هائو هايدونگ تا بعدازظهر پنجشنبه به سرعت در رسانه‌هاي اجتماعي چين پخش شد و مردم را غافلگير كرد. به نظر مي‌رسد حساب وي در ويبو، نسخه چيني توييتر حذف شده است. 
از ويديوها مشخص نيست كه هائو از كجا صحبت مي‌كند، اما اين ويديوها در يك تاريخ حساس از نظر تقويم سياسي چين منتشر شده است. چهارم ژوئن سالگرد حمله نظامي خونين چين به معترضان طرفدارا دموكراسي در حوالي ميدان تيان آنمن پكن در سال 1989 بود. 
در فيلم دوم هائو، در مصاحبه‌اي 53 دقيقه‌اي به همراه همسرش كه قهرمان سابق بدمينتون به حساب مي‌آيد حاضر شده و گفت‌وگو مي‌كند. در اين مصاحبه او گفت: «اساسي‌ترين دليلي كه من امروز عليه سيستم كمونيست چين صحبت مي‌كنم، اين است كه فكر مي‌كنم مردم چين و آينده چين ديگر نبايد تحت تاثير قرار بگيرند. من فكر مي‌كنم حزب كمونيست چين بايد از بشريت حذف شود. روح كمونيسم ديگر نبايد اجازه چرخيدن در اين جهان را داشته باشد. اين همان چيزي است كه من بعد از 50 سال زندگي به آن رسيده‌ام.»
وقتي از وي سوال شد آيا او نگران انتقام گرفتن حزب به خاطر اظهاراتش است يا خير، پاسخ داد كه او و همسرش براي حملات و فشارها آمادگي لازم را دارند. او گفت: «امروز ما بزرگ‌ترين و درست‌ترين تصميم را در زندگي‌مان گرفته‌ايم.»
هائو وقتي در سال 2002 چين تنها حضورش را در جام جهاني تجربه كرد، ستاره تيم ملي فوتبال كشورش بود. با گذشت بيش از يك دهه از بازنشستگي او همچنان ركورددار گل ملي و همچنين گل باشگاهي در فوتبال چين به حساب مي‌آيد. 
در ويديوها هائو فاش نكرد كه چگونه با گوو كه يك مخالف مستقل چيني است و در نيويورك زندگي مي‌كند، ارتباط برقرار كرده است. او از زمان فرار از چين در سال 2014 تحت پيگرد مقامات چيني قرار دارد. گوو مرتبا اتهاماتي را عليه رهبران چيني در شبكه‌هاي اجتماعي مخصوصا يوتيوب منتشر مي‌كند. 
معلوم است كه گوو روابط نزديكي با استيو بانن، استراتژيست پيشين كاخ سفيد دارد. در ويديوي ديگري كه روز پنجشنبه در كانال يوتيوب گوو منتشر شده، بانن نسخه انگليسي دولت فدرال چين را روي يك قايق خواند در حالي كه گويو كنارش نشسته بود. 
اما بعد از منتشر شدن ويديوهاي هائو هايدونگ گفته مي‌شود تمام سوابق او از اينترنت ملي چين حذف شده به شكلي كه اگر كاربران چيني نام او را سرچ كنند، نتيجه‌اي به دست نمي‌آورند. همچنين گفته مي‌شود نام او از اسناد رسمي فدراسيون فوتبال چين نيز خارج شده است و در حال حاضر و در كشور چين هائو هايدونگ ديگر برترين گلزن ملي تاريخ فوتبال اين كشور به حساب نمي‌آيد!
هائو يكي از مشهورترين فوتباليست‌هاي تاريخ چين به حساب مي‌آيد. او در دوران درخشش لقب مايكل جردن چين را يدك مي‌كشيد. همچنين فوتبال‌دوستان ايراني نيز كه بازي‌هاي تيم ملي را در دهه 70 و 80 شمسي دنبال كرده‌اند به خوبي اين مهاجم زهردار چيني را به خاطر مي‌آورند. هائو هايدونگ يك بار نيز با پيراهن تيم ملي چين موفق به باز كردن دروازه تيم ملي كشورمان در مقدماتي جام جهاني 1998 شده بود. او در طول دوران بازي‌اش 41 گل در 107 بازي ملي به ثمر رساند و همچنين در ليگ قهرمانان آسيا فصل 2003-2002 با به ثمر رساندن 9 گل با پيراهن تيم داليان آقاي گل مسابقات لقب گرفت. همسر او نيز جزو شخصيت‌هاي برجسته كشورش به حساب مي‌آيد كه مدال برنز بدمينتون بازي‌هاي المپيك 2008، طلاي جهاني در سال‌هاي 97 و 95 و طلاي قهرماني جهان در سال 95 را در كارنامه‌اش دارد. اين دو ورزشكار در سال 2019 با يكديگر ازدواج كردند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون