• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4663 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۹ خرداد

مهيج‌ترين رقابت بسكتبالي جهان باز مي‌گردد

NBA با 22 تيم در دنياي ديزني

مديران NBA دو روز قبل قاطعانه برنامه راه‌اندازي مجدد رقابت‌ها با حضور 22 تيم از 30 تيم ليگ را در دنياي ديزني در فلوريدا و در ماه جولاي به تصويب رساندند. به اين ترتيب آنچه به عنوان نخستين گام رسمي براي از سرگيري رقابت‌هاي فصل نام برده مي‌شود به انجام برسد. 
اين پيشنهاد با راي 29 به يك به تصويب رسيد. يكي از كساني كه در جريان نتايج را‌ي‌گيري بود اما نمي‌توانست نامش را فاش كند اعلام كرد پورتلند بليزرز تنها مخالف از سرگيري مسابقات بوده است. طبق قوانين ليگ حداقل 23 راي لازم است تا آدام سيلور كميسيونر NBA بتواند پيشنهادي را به تصويب برساند. 
NBA پس از راي‌گيري اعلام كرد ليگ و اتحاديه ملي بازيكنان بسكتبال وارد مذاكرات نهايي براي راه‌اندازي مجدد فصل شده‌اند. در اين مذاكرات برنامه‌اي سختگيرانه در جهان براي جلوگيري از انتشار ويروس و كاهش ريسك بيماري كوويد 19 از جمله پروتكل‌هاي بهداشتي و آزمايش منظم و اقدامات ايمني دقيق مورد بررسي قرار خواهد گرفت. 
اعلام رسمي آغاز رقابت‌هاي پرطرفدار بسكتبال در امريكا بعد از اين انجام شد كه MLS (ليگ فوتبال امريكا)، NHL (ليگ هاكي) و ليگ ملي فوتبال زنان اعلام كردند از تابستان رقابت‌ها را از سر خواهند گرفت. به اين ترتيب NBA بزرگ‌ترين و پرتماشاچي‌ترين ليگ در مسابقات ورزشي امريكاي شمالي خواهد بود كه بازگشايي مي‌شود. 
برنامه بازگشت مسابقات به اين شكل خواهد بود كه رقابت‌ها با برگزاري چند بازي براي رسيدن به دور حذفي آغاز خواهد شد. در ادامه اين مساله در يك جلسه مجازي با حضور بازيكنان بررسي مي‌شود و كميته اجرايي تصميم نهايي را خواهد گرفت. اين خبر را 3 نفر از اعضاي آگاه كه به شرط ناشناس بودن حاضر به مصاحبه شدند مطرح كردند. زيرا اعضا نمي‌توانند مباحث جلسات را عمومي كنند. گفته مي‌شود بازيكنان نيز مشكلي با انجام اين طرح ندارند. 
سيلور در بيانيه‌اي گفت: «در حالي كه همه‌گيري كرونا چالش‌هاي بزرگي را به وجود آورده، ما اميدواريم كه فصل را به صورت ايمن و مسوولانه براساس پروتكل‌هاي دقيق كه در حال تدوين شدن با همكاري مسوولان بهداشت و كارشناسان پزشكي است، ادامه دهيم و به پايان برسانيم. ما همچنين مي‌دانيم كه جامعه ما اين روزها از مصايب ديگري نظير خشونت و بي‌عدالتي نژادي رنج مي‌برد و ما همچنان با تيم‌ها و بازيكنان خود همكاري نزديكي خواهيم كرد تا از منابع و تاثيرگذاري خود براي بر طرف كردن اين مسائل استفاده كنيم. ما دنبال راه‌هاي واقعي و مشخصي هستيم.»
براي به دست آوردن يكي از 22 دعوتنامه مسابقات در دنياي ديزني، تيم‌ها بايد تا 11 مارس در زماني كه مسابقات در جريان بود شش بازي ديگر به انجام مي‌رساندند. با اين حال فصل به‌طور ناگهاني تعليق شد و به اين ترتيب بايد 6 تيم ديگر به مجموع 16 تيمي كه تا قبل از تعطيلي رقابت‌ها صعودشان را به دور حذفي مسجل كرده بودند اضافه شود. اين شش تيم شامل 5 تيم از غرب (پورتلند، نيو اورلئان، ساكرامنتو، سن آنتونيو، و فونيكس) و واشنگتن ويزاردز از شرق هستند. 
به اين ترتيب فصل براي تيم‌هاي آتالانتا، شارلوت، شيكاگو، كليولند، ديترويت، گلدن استيت، مينه‌سوتا و نيويورك نيكز به پايان رسيده است. اين تيم‌ها شايد مجبور باشند 9 ماه صبر كنند تا وارد رقابت فصل بعد شوند. NBA پنجشنبه فاش كرد كه در نظر دارد فصل جديد را در زمستان 2020 و از 21 دسامبر آغاز كند. اين رقابت‌ها معمولا از اكتبر آغاز مي‌شد. 
بعد از تصويب بازگشت مسابقات از بين 30 تيم، 22 تيم در مسابقات باقي ماندند تا شرايط رقابتي را ايجاد كنند. با اين تصميم تعداد افرادي كه وارد حباب امن برنامه‌ريزي شده در فلوريدا مي‌شوند نيز كاهش مي‌يابد. در ماه مه ليگ تلاش داشت با تيم‌ها براي شروع رقابت‌ها با تعداد تيمي بين 20 تا 24 به توافق دست پيدا كند. ابتدا قرار بود رقابت‌ها از همان ابتدا با 16 تيم وارد مرحله پلي‌آف شوند اما اعتراض برخي تيم‌هايي كه در نزديكي محدوده رسيدن به پلي‌آف بودند، باعث شد اين تصميم ناكام بماند. البته همان موقع كارشناسان معتقد بودند علاوه بر ناعادلانه بودن اين تصميم، كاهش چشمگير تيم‌ها به كيفيت مسابقات نيز آسيب مي‌زند. 
در نهايت ليگ به عدد 22 رسيد و البته در اين تصميم مسائل مالي نيز دخيل بود. با شركت اين تعداد تيم 88 بازي (8 بازي براي هر تيم) براي سيدبندي بدون حضور هواداران برگزار مي‌شود. اين تعداد بازي مي‌تواند بخشي از خساراتي كه تيم‌ها به خاطر تعليق مسابقات متحمل شده بودند از طريق پخش تلويزيوني جبران شود. 
بعد از مسابقات سيدبندي، تيمي كه در رده نهم ايستاده يك شانس مجدد داده مي‌شود تا با تيمي كه در رده هشتم كار را به اتمام رسانده يك رقابت برگزار كند و اگر اين تيم بتواند در تعداد بازي‌هايي كه بيشتر از 4 بازي نخواهد بود، دو برد متوالي به دست آورد، به پلي‌آف صعود مي‌كند. از اينجا به بعد مسابقات فرم استاندارد خود را پيدا مي‌كند و 8 تيم از كنفرانس‌هاي شرق و غرب بايد در 7 مسابقه باهم روبرو شوند و تيمي كه 4 برد كسب كند راهي دور بعد مي‌شود. بازه زماني مسابقات از 31 جولاي تا اواسط اكتبر خواهد بود. 
انتظار مي‌رود تيم‌ها در بازه زماني 7 تا 9 جولاي به منطقه اورلاندو بروند و بازيكنان‌شان را از سراسر دنيا فرا بخوانند تا تمرينات خود را در مجموعه تمريني در نظر گرفته شده پيش از عزيمت به دنياي ديزني از سر بگيرند. در اين مجموعه محوطه‌هايي تعبيه شده كه قادر است روزانه چندين بازي را به انجام برساند.
مقامات NBA تاكيد كردند كه اگر فصل طبق برنامه در تاريخ 31 جولاي همان‌طور كه پيش‌بيني شده است از سر گرفته شود، قرعه‌كشي فصل 2020 در تاريخ 25 آگوست برگزار مي‌شود. به اين ترتيب ان‌بي‌اي درفت نيز در تاريخ 15 اكتبر استارت خواهد خورد. اين رقابت رويدادي است كه هر ساله برگزار مي‌شود و در خلال آن تيم‌هاي حاضر در NBA مي‌توانند بازيكنان واجد شرايط را براي پيوستن به ليگ انتخاب كنند. اين انتخاب‌ها معمولا از بين بازيكنان دانشگاهي هستند و البته بازيكنان بين‌المللي نيز مي‌توانند شانس خودشان را در اين مرحله آزمايش كنند. البته نحوه برگزاري و ادامه رقابت‌هاي دانشگاهي بسكتبال هنوز در هاله‌اي از ابهام قرار دارد و به اين ترتيب رويداد درفت NBA نيز مي‌تواند دستخوش تغييراتي بشود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون