نگارخانهها حتي در افتتاحهاي بعد از كرونا هم در اولويت نبودند
ديوار كوتاه تجسمي
فاروق مظلومي
دوستي داشتيم كه با گروهي از همكارانش براي گشت و گذار به شهر پاريس رفته بود. يك روز را هم براي بازديد از موزه لوور برنامهريزي كرده بودند. گروهي كه زودتر به موزه ميرسند وارد موزه شده و سريع خارج ميشوند و خطاب به بقيه دوستان كه تازه وارد محوطه موزه شده بودند با صداي بلند ميگويند. «برگرديد چيزي نيست فقط نقاشي است.» اتفاقي مشابه براي خود بنده افتاد كه در حال تورق در يك كتابفروشي بودم كه كودكي دست مادرش را محكم چسبيده بود تا مادر را وارد كتابفروشي كند و مادر خيلي خونسرد گفت: «عزيزم چرا اينجوري ميكني. بيا بريم. هيچ چي نيست. فقط كتابه.» قطعا در موزه بندبازي نميكنند و در كتابفروشي هم كروكوديل كباب نميكنند و اسمشان گوياي كاربري اين اماكن است. اما ميشود پرسيد چرا گالريگردي و كتابخواني و امور مشابه هنوز اولويت برنامههاي ما نشده است؟ و هنوز جاي تورهاي فرهنگي مثلا بازديد از نمايشگاههاي هنري در برنامه آژانسهاي مسافرتي خالي است. گالريها حتي در افتتاحهاي اماكن فرهنگي بعد از كرونا هم در اولويت نبودند. البته منظور از افتتاح برگزاري نمايشگاههاي جديد است. و مدتي است كه به همه گالريها اجازه بازگشايي به شكل حضور انفرادي افراد را دادهاند. و مدت كوتاهي است كه اجازه افتتاحيه صادر شده است. البته هميشه گالريها در روز افتتاحيه با حضور جمعي مخاطبان مواجه ميشوند و در روزهاي عادي همان حضور انفرادي هم صورت نميگيرد كه اين باعث تاسف است. گالريها هم ميتوانستند به تعداد محدودي از افراد با رزرو قبلي اجازه بازديد از آثار را در روزهاي مختلف بدهند تا با اين برنامهريزي اين چرخ لنگ هنر حداقل از حركت باز نايستد. گالريگردي علاوه بر بازديد از آثار جديد هنر معاصر موجب تعامل و گفتوگوي هنرمندان با يكديگر و به اشتراكگذاري تجربيات جديدشان در عرصه هنر ميشود. اگر گالريگردي به برنامه هفتگي يا حداقل ماهانه خانوادهها وارد شود بخشي از آموزش ميداني پدرها و مادرها و فرزندانشان به شكلي موثر محقق خواهد شد. متاسفانه مراكز آموزشي مرتبط هم وقعي به اين امر نمينهند. بارها شاهد بودهايم كه يك گالري با جمعآوري آثار بزرگان رشته نقاشي يا رشتههاي ديگر فضايي منحصربهفرد براي تحقيق و بررسي ايجاد كرده است اما اغلب مراكز آموزشي از اعلان اين رويداد به هنرجويانشان هم صرفا به دليل اينكه تامينكننده منافع موسسهشان نيست همت نكردهاند. در صورتيكه حضور دانشجويان با اساتيدشان در محل گالري در كنار آثار تجسمي ميتواند از دهها ساعت تدريس كلاسي موثرتر باشد. البته بعد از اجازه بازگشايي هنوز خيلي از گالريها و هنرمندان خطر افتتاحيه بيرونق را به جان نميخرند و دو هفته گذشته شاهد افتتاحيههاي محدودي در سطح شهر تهران بوديم چرا كه آنها خوب ميدانند كه ما شايد به خاطر سفر شمال خطر كرونا را ناديده بگيريم ولي براي حضور در نگارخانه و تماشاي آثار هنري هرگز.