• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4671 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۳۱ خرداد

گتوزو خاطره مارادونا را براي ناپولي‌ها زنده كرد

يك قهرماني؛ چند روايت

علي ولي‌اللهي

فينال جام حذفي ايتاليا پنجشنبه شب و در استاديوم خالي آليانز شهر تورين برگزار شد؛ جايي كه دو تيم يوونتوس و ناپولي براي فتح كوپاي ايتاليا به مصاف هم رفتند. هر دو تيم با شكست دادن تيم‌هاي شهر ميلان به اين مرحله رسيده بودند. يووه با حذف ميلان و ناپولي‌ها با شكست دادن اينتر. كارشناسان با وجود شكست يوونتوس در ليگ مقابل ناپولي كه چند ماه قبل اتفاق افتاده بود، شانس گورخرها را بيشتر مي‌دانستند. با اين وجود اتفاقاتي كه در شب بازي رخ داد، همه معادلات را به هم ريخت. آن قدر كه در پايان بازي شاهد خوشحالي بازيكنان تيم جنوبي ايتاليا مقابل شمالي‌هاي مغرور بوديم. ناپولي در اين بازي موفق شد بعد از تساوي صفر بر صفر در وقت قانوني بازي با نتيجه 4 بر دو حريفش را در ضربات پنالتي شكست دهد و قهرمان شود.

 

نبرد طبقاتي

ديدار ناپولي مقابل تيم‌هاي شمالي ايتاليا چيزي فراتر از فوتبال است. اين يك نبرد طبقاتي به حساب مي‌آيد. سال‌هاي سال شمال‌نشينان ايتاليا كه به منطقه لبماردي معروف است، جنوبي‌ها را به بدترين شكل تحقير كردند. در مستند مارادونا كه آسف كاپاديا ساخته، اسطوره آرژانتيني بعد از پيوستن به ناپولي با تعجب از اين تبعيض و اختلاف طبقاتي ياد مي‌كند. تصاوير آرشيوي از بازي‌هاي آن موقع نشان مي‌دهد چه شعارهاي وحشتناكي عليه مردمان ناپولي از دهان هواداران سه تيم شمالي ايتاليا خارج مي‌شود كه بسيار فراتر از فوتبال است. «وبا زده‌ها (اشاره به اپيدمي بيماري وبا در بندر ناپل كه باعث شد بسياري از مردم آن منطقه بيمار و تلف شوند)»، «مردماني كه حمام نمي‌روند»، «آدم‌هايي كه هنوز با قاطر و خر رفت‌و‌آمد مي‌كنند» و «جنوبي‌هاي كثيف» از جمله آن شعارهاست. البته در چند سال اخير از حجم و غلظت اين بي‌احترامي‌ها كاسته شده اما همچنان آن اختلاف طبقاتي وجود دارد. به همين دليل نبردهاي تيم ناپولي مقابل آن سه تيم هميشه از حساسيت ويژه‌اي برخوردار بوده است.

 

دوباره افتخار

هنگامي كه مارادونا به ناپولي پيوست، موفق شد اين تيم را از يك باشگاه درجه سه به قهرماني ايتاليا برساند و غرور و افتخار را براي مردم شهر به ارمغان آورد. اما بعد از رفتن مارادونا ناپولي با وجود اينكه تبديل به تيمي اسم و رسم‌دار شده بود ديگر قهرماني در سري «آ» را تجربه نكرد و از سال 2014 به اين سو هيچ جامي برنده نشده بود. آنها حتي در فصلي كه بيش از 90 امتياز در ليگ به دست آوردند هم قهرمان نشدند و قافيه را به يوونتوس باختند. با آمدن كارلتو اميدها براي رسيدن به جام در ناپل افزايش پيدا كرد اما معمار ميلان بزرگ دهه اول قرن بيست‌ويكم نيز نتوانست چنين موفقيتي را نصيب آبي‌پوشان كند و بعد از مدتي كنار رفت تا جنارو گتوزو، شاگرد سابق آنچلوتي و مربي سابق ميلان به جاي او روي نيمكت ناپولي بنشيند؛انتخابي كه همان موقع باعث شد انتقادات زيادي متوجه آئورليو د لائورنتيس مدير باشگاه ناپولي شود. با اين وجود و در كمال تعجب گتوزو موفق شد در هفدهمين ديداري كه هدايت ناپولي را برعهده داشت، اين تيم را فاتح جام حذفي ايتاليا كند.

 

مورد عجيب گتوزو

آذر سال گذشته خبر نشستن گتوزو به جاي آنچلوتي روي نيمكت ناپولي رسما منتشر شد. خبر آن‌قدر تعجب‌برانگيز بود كه خيلي‌ها گفتند مدير ناپولي بايد ديوانه شده باشد كه آنچلوتي را با گتوزو جايگزين كرده است. رينو در نخستين تجربه سرمربيگري‌اش با ميلان به توفيق خاصي دست پيدا نكرده بود و در سال آخر حضورش در جمع روسونري‌ها حتي سهميه ليگ قهرمانان را نيز به دست نياورده بود. واقعا هيچ‌كس نمي‌دانست دقيقا گتوزو قرار است در ناپل چه گلي به سر اين تيم بزند. نخستين بازي ناپولي مقابل پارما با هدايت گتوزو با شكست دو بر يك اين تيم همراه شد. سپس يك برد و بعد از آن سه شكست پياپي ناپولي را به نزديكي‌هاي منطقه سقوط فرستاد تا انتقادات از گتوزو به اوج خود برسد. اما در هفته بيست‌ويكم آنها در خانه از تيم صدرنشين يوونتوس پذيرايي كردند و موفق شدند بيانكونري را با نتيجه دو بر يك شكست دهند تا نخستين برد مهم ناپولي و گتوزو رقم بخورد. در پنج بازي بعدي ناپولي‌ها به 4 برد و يك شكست دست يافتند و در جام حذفي و مرحله نيمه نهايي اينتر را در خانه حريف بردند. ناپولي در ليگ قهرمانان نيز در خانه و در بازي رفت مرحله يك‌هشتم نهايي مقابل بارسلونا نتيجه خوب تساوي يك بر يك را به ثبت رساند. بعد از آن به خاطر شيوع كرونا مسابقات تعطيل شد. در آن مقطع ناپولي خودش را به رتبه ششم جدول رسانده بود و كابوس تيم‌هاي بزرگ ايتاليا به شمار مي‌رفت. با اين وجود كسي نمي‌خواست بپذيرد گتوزو موفق شده تغيير شگرفي در سبك بازي تيم ارايه كند. كارشناسان بردهاي ناپولي را نتايج سينوسي قلمداد كردند و تساوي مقابل مسي و يارانش را به ضعف آبي‌اناري‌ها نسبت دادند. اما بعد از شروع دوباره مسابقات گتوزو موفق شد در بازي برگشت نيمه نهايي جام حذفي اينتر را متوقف كند و به فينال برسد و در ديدار نهايي بار ديگر يوونتوس را شكست دهد و جام قهرماني را بالاي سر ببرد. حالا ديگر نمي‌توان موفقيت‌هاي مرد خشن سال‌هاي دور خط مياني ميلان را كه در فضايي احساسي از تيم سابقش جدا شده بود، شانسي به حساب بياوريم. گتوزو حالا تبديل به يك مربي سرشناس در فوتبال ايتاليا شده است.

 

خواهر رونالدو و مائوريتسيو ساري

باخت يوونتوس در فينال مقابل ناپولي، بعد از شكست مقابل لاتزيو در سوپر جام فصل قبل ايتاليا، دومين ناكامي كريس رونالدو در ديدارهاي نهايي به همراه يوونتوس به حساب مي‌آيد. اتفاقي كه تا پيش از اين براي سي‌آر سون رخ نداده بود كه او دو فينال پياپي را از دست بدهد. همچنين مائوريتسيو ساري كه در ابتداي فصل از چلسي به تورين آمد نيز دومين ناكامي پياپي‌اش ر ا تجربه كرد. شكست يووه در حضور 90 دقيقه‌اي رونالدو باعث شد مخالفان و طرفداران او در فضاي مجازي به جان هم بيفتند. مخالفان رونالدو او را بازيكني تمام شده توصيف كردند. آنها با اشاره به قرار گرفتن نام رونالدو به عنوان پنجمين پنالتي‌زن تيم، او را به دليل خودخواهي‌اش مورد انتقاد قرار دادند. رونالدو معمولا نامش را به عنوان آخرين پنالتي‌زن تيم قرار مي‌دهد تا شايد بتواند به اين وسيله گل پيروزي‌بخش تيمش را به ثمر برساند. در سمت مقابل طرفداران ستاره پرتغالي ساري و نحوه استفاده او از رونالدو را دليل ناكامي‌ دانستند. حتي خواهر رونالدو نيز ساري و تاكتيك‌هاي او را مورد انتقاد قرار داد و خطاب به برادرش نوشت: «ديگر چه كار مي‌تواني بكني؟ عزيز من، تو نمي‌تواني به تنهايي معجزه كني. درك نمي‌كنم كه چطور مي‌تواني با اين شرايط بازي كني. به ‌هر حال، سرت را بالا بگير، تو نمي‌تواني كاري بيش از اين انجام دهي.» دو باخت متوالي ساري و كوتاه ماندن دست كريس از جام احتمالا تاثيري منفي بر آينده كاري اين مربي خواهد گذاشت. تصاوير بسته آنيلي مدير باشگاه يوونتوس وقتي ديبالا و دانيلو پنالتي‌هاي‌شان را از دست دادند، نشان مي‌داد كه او اصلا از وضعيت راضي نيست و فكرهاي بزرگي در سرش براي آينده تيم دارد. تيتر يك گاتزا دلو اسپرت در روز جمعه نيز به همين مساله اختصاص داشت. اين روزنامه نوشت: «ساري در خطر».

 

يك بمب بيولوژي ديگر؟

وقتي لورنزو اينسينيه جام قهرماني كوپا ايتاليا را بالاي سر برد، رسانه‌ها تيتر زدند: «جشن قهرماني غريبانه ناپولي در ورزشگاه خالي»؛ جشني كه در آن نه خبري از هواداران بود، نه آتش‌بازي‌هاي مرسوم و نه پخش روبان‌هاي رنگي. اما كيلومترها دورتر در جنوب ايتاليا هزاران نفر از مردم شهر به خيابان‌هاي ناپل ريختند تا قهرماني تيم محبوب‌شان را با هم جشن بگيرند. گفته مي‌شود نزديك به صد هزار نفر از مردم در حالي كه پرچم‌هاي آبي به دست داشتند كنار يكديگر به رقص و پايكوبي پرداختند و همين مساله نگراني مقامات ايتاليا و سازمان بهداشت جهاني را به همراه داشته است. اين در حالي است كه كارشناسان پزشكي برگزاري ديدار دو تيم آتالانتا و والنسيا در ليگ قهرمانان اروپا كه اسفند سال گذشته با حضور تماشاچيان برگزار شده بود را دليل اصلي آمار بالاي ابتلا و مرگ‌ومير در دو كشور ايتاليا و اسپانيا دانسته بودند. حال ممكن است اين بي‌احتياطي هواداران ناپولي تمام رشته‌هاي كادر درمان اين كشور را دوباره پنبه كند و ايتاليا را به مرز بحران برساند. رانيري گورا دستيار رييس سازمان بهداشت جهاني اين رفتار هواداران ناپولي بعد از قهرماني در جام حذفي ايتاليا را محكوم كرد. گوآرا به برنامه تلويزيوني Agora گفت: «من دوست ندارم بار ديگر چنين صحنه‌هايي را ببينم. ديدن اين تصاوير خيلي ناراحت‌كننده بود و من واقعا ناراحت شدم. اميدوارم چنين رفتارهايي ديگر تكرار نشود. وضعي كه در ناپولي بود، اسفناك بود و متاسفانه فكر كنم اين اتفاق باعث شود مشكلات زيادي در زمينه شيوع ويروس كرونا ايجاد كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون