• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4675 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۴ تير

اقتصاد بين‌الملل

مشاور تجاري ترامپ: توافق تجاري با چين ادامه دارد
پيتر ناوارو، مشاور تجاري كاخ سفيد كه در اظهارنظري غافلگيركننده گفته بود توافق تجاري با چين به پايان رسيده و باعث نوسانات شديد بازارها شده بود، حرف خود را پس گرفت و اعلام كرد اين گفته‌ها بخشي بريده شده از اظهارنظر او بوده و توافق تجاري با چين ادامه دارد. ناوارو در مصاحبه با فاكس‌نيوز گفته بود: توافق تجاري با چين به پايان رسيده است. او علت اين امر را به اين مرتبط دانست كه پكن خيلي دير در مورد شيوع ويروس كرونا هشدار داده است. بلافاصله بعد از انتشار اين اخبار بازارها به هم ريخت و قيمت سهام و نفت خام سقوط كرد. ناوارو كمي بعد بيانيه‌اي منتشر كرد و گفت كه او در مورد عدم اعتماد به دولت چين صحبت كرده و بخشي از سخنان او ناشيانه از متن استخراج و منتشر شده است. او گفت كه توافق تجاري پا بر جا مي‌ماند. البته نوسانات شديد بازارها و اضطراب سرمايه‌گذاران پس از آن آرام شد كه ترامپ توييت كرد: توافق تجاري با چين كاملا پابرجاست. او اضافه كرد: اميدوارم چين همچنان به شرايط توافق پايبند بماند.


بزرگ‌ترين قرارداد انرژي ۲۰۲۰ با غول نفتي ابوظبي منعقد شد
كنسرسيومي از ۶ سرمايه‌گذار بزرگ جهان به توافقي ۲۰.۷ ميليارد دلاري با غول نفتي دولتي ابوظبي، ادنوك دست يافتند. اين توافق بزرگ‌ترين توافق سرمايه‌گذاري زيرساختي انرژي در منطقه و بزرگ‌ترين توافق انرژي جهان در سال ۲۰۲۰ است. طي اين توافق ۱۰.۱ ميليارد دلار با سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي به امارات متحده عربي تزريق خواهد شد.6 شركتي كه در اين توافق حضور دارند شامل: گلوبال اينفرااستراكچر پارتنرز، شركت مديريت سرمايه بروكفيلد، صندوق سرمايه‌گذاري ملي سنگاپور (جيك)، صندوق سرمايه‌گذاري معلمان اونتاريو، شركت اوراق و سرمايه ان‌اچ و شركت اسنم هستند. در اين توافق آمده است كنسرسيوم ۴۹ درصد از سهام شركت زيرمجموعه جديد ادنوك، با نام «دارايي‌هاي خط ‌لوله گاز ادنوك» را در اختيار خواهد داشت و حق ليزينگ ۲۸ خط لوله را به دست خواهد آورد. ادنوك ۵۱ درصد (اكثريت) سهام را در اختيار خواهد داشت و مالكيت خط ‌لوله‌ها را حفظ خواهد كرد.


مشاركت بيشتر بخش خصوصي در كشورهاي فقيركرونازده
ديويد مالپاس، رييس بانك جهاني، روز دوشنبه اعلام كرد كه طرح گروه 20 براي بخشش بدهي كشورهاي فقير جهان پيشرفت خوبي داشته است اما نياز به مشاركت بيشتر بانك‌هاي خصوصي دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون