• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4676 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۵ تير

خبر ديپلماسي

گفت‌وگوي ويديويي وزراي خارجه چين و ايران 
امريكا حقي براي توسل به سازوكارهاي پيش‌بيني شده در برجام را ندارد

گروه ديپلماسي| «چانگ هووا»، سفير چين در ايران روز گذشته با انتشار تصاويري در توييتر خود از گفت‌وگوي ويديو كنفرانسي وزراي خارجه ايران و چين خبر داد. پس از اعلام اين خبر، «محمدجواد ظريف»، وزير امور خارجه كشورمان در صفحه توييتر خود به ارايه توضيحاتي درباره گفت‌وگوي ويديوكنفرانسي روز چهارشنبه با «وانگ اي» همتاي چيني خود پرداخت. ظريف در توييتي به زبان چيني نوشت: «در آستانه جشنواره قايق اژدهاي چيني، بسيار خرسندم كه ديداري ويديويي با وانگ اي، وزير خارجه چين داشتم. ما بر سر تعميق روابط استراتژيك همه‌جانبه بين دو كشور، ارتقاي برنامه همكاري دوجانبه ۲۵ ساله و تقويت حمايت متقابل در امور بين‌الملل به اجماع نظر رسيديم.»او با اشاره به حمايت چين از برجام توضيح داد: «ما بر حمايت خود از توافق هسته‌اي ايران، چندجانبه گرايي و قوانين بين‌المللي مجددا تاكيد كرده و به صورت مشترك با يكجانبه‌گرايي و تضعيف توافق هسته‌اي ايران مخالفت كرديم. از اين فرصت استفاده كرده تا جشنواره قايق اژدهاي شادي را براي دوستان چيني آرزو كنم.»در اين گفت‌وگوي ويديوكنفرانسي، ظريف با تحسين عملكرد موفقيت‌آميز چين در مبارزه با كرونا، حمايت متقابل دو ملت در اين زمينه را فرصتي نوين براي نمايش همدلي برشمرد و از كمك‌هاي دولت و ملت چين در اين زمينه قدرداني كرد. وزير امور خارجه چين هم از ابراز همدردي و كمك‌هاي ايران به مردم چين در مبارزه با ويروس كرونا تشكر كرد. وزير امور خارجه ايران با اشاره به روابط جامع راهبردي دو كشور، ابراز اميدواري كرد سند همكاري‌هاي جامع به‌زودي به امضاي طرفين برسد. او با تاكيد بر اهميت توسعه روابط تجاري، پيشنهاد كرد تسهيلات ويژه‌اي براي سفر بازرگانان دو كشور در شرايط كرونايي فراهم شود. ظريف همچنين با محكوم كردن دخالت امريكا‌ و برخي كشورهاي غربي در امور داخلي چين، اين رويكرد را موجب تضعيف ثبات بين‌المللي خواند. وزراي امور خارجه دو كشور در اين ديدار از يكجانبه‌گرايي قلدرمآبانه امريكا انتقاد كرده و حمايت قاطع خود را از چندجانبه‌گرايي و اصول حقوق بين‌الملل اعلام كردند.  وزير خارجه چين با استقبال از پيشنهادات در زمينه توسعه و تسهيل روابط تجاري اظهار داشت: اين پيشنهادات و به ويژه تسهيل متقابل سفر تجار به سرعت مورد بررسي قرار مي‌گيرد‌. وانگ اي با تاكيد بر حمايت قاطع چين از برجام و 
با اشاره به نامه اخير خود به رييس شوراي امنيت و دبيركل سازمان ملل متحد اظهار داشت: چين با هرگونه تلاش براي تغيير مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت مخالف است و امريكا پس از خروج از برجام حقي براي توسل به سازوكارهاي پيش‌بيني شده در اين رابطه را ندارد.


گفت‌وگوي تلفني نماينده گوترش با خاجي

«گير پدرسون» نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل در امور سوريه روز گذشته تلفني با «علي‌اصغر خاجي» دستيار ارشد وزير امور خارجه ايران در امور ويژه سياسي گفت‌وگو كرد. در اين تماس تلفني، آخرين تحولات سياسي، ميداني، برگزاري اجلاس مجازي آتي سران كشورهاي ضامن روند آستانه، نشست بعدي كميته قانون اساسي، آخرين وضعيت ادلب و جنوب سوريه و همچنين وضعيت اقتصادي و مشكلات ايجاد شده براي مردم اين كشور در نتيجه تحريم‌ها مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت. در اين گفت‌وگو طرفين با اشاره به پيامدهاي به ‌شدت نگران‌كننده تحريم‌هاي يكجانبه اقتصادي بر زندگي مردم سوريه، بر لزوم افزايش كمك‌هاي انسان‌دوستانه براي مقابله با تحريم‌هاي مزبور و همچنين تداوم روند سياسي براي حل و فصل مسالمت‌آميز موضوع سوريه تاكيد كردند. دستيار ارشد وزير امور خارجه ايران ضمن محكوم كردن تحريم‌هاي غيرقانوني و غيرانساني امريكا، خواستار رفع آنها شد و اعلام كرد تحريم‌هاي جديد امريكا موسوم به سزار با هدف فشار بر مردم سوريه و پيگيري اهداف نامشروع امريكا از طريق توسل به تروريسم اقتصادي است و اين اقدامات خصمانه نمي‌تواند خللي بر اراده مردم سوريه و هم‌پيمانان آن در ادامه حمايت از مردم و دولت مشروع اين كشور ايجاد كند.


ترامپ از ژاپن خواست ميان ايران و امريكا ميانجيگري كند

«جان بولتون»، مشاور امنيت ملي سابق كاخ سفيد در بخشي از كتاب جنجالي اخير خود تحت عنوان «اتاقي كه در آنجا اتفاق افتاد» تصريح كرده است كه «دونالد ترامپ»، رييس‌جمهور امريكا سال گذشته ميلادي (۲۰۱۹)، از «آبه شينزو»، نخست‌‌وزير ژاپن درخواست كرده بود كه ميان واشنگتن و تهران ميانجيگري كند كه البته اميدي نداشت كه آبه بتواند در اين ماموريت موفق عمل كند. آبه شينزو در ژوئن ۲۰۱۹ (خرداد ۹۸) به ايران سفر كرد و در آن زمان يكي از مقام‌هاي وزارت خارجه ژاپن در محل سفارت ژاپن در تهران اعلام كرد كه آبه شينزو در سفر به تهران به دنبال ميانجيگري بين ايران و امريكا نيست و صرفا به دنبال تعميق روابط ايران و ژاپن است. بولتون در كتاب خود درخصوص سفر نخست‌وزير ژاپن به تهران نوشته است كه بعد از آنكه آبه موفق نشد در ماموريت ميانجيگري ميان واشنگتن و تهران موفق عمل كند، ترامپ در تماسي تلفني به او گفت كه نبايد از شكست كامل در اين ماموريت احساس گناه كند. بولتون همچنين در كتاب خود نوشته است كه ترامپ انتظار نداشته كه نخست‌وزير ژاپن در اين ماموريت موفق شود و به همين دليل از نتيجه سفر او به تهران به هيچ عنوان متعجب نشده است. مشاور امنيت ملي سابق كاخ سفيد در كتاب خود در اين خصوص اين‌گونه نوشته است: «او (ترامپ) به آنچه در حقيقت در ذهنش بود، روي آورد و گفت كه واقعا اين تلاش (آبه براي ميانجيگري ميان واشنگتن و تهران) را تقدير مي‌كند اما در حقيقت مساله‌اي كه شخصا براي او اهميت بيشتري دارد اين است كه ژاپن محصولات كشاورزي بيشتري از امريكا خريداري كند.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون