• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4676 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۵ تير

پروتكل‌ هست اما همه كار خودشان را مي‌كنند

سفر ترسناك آبي‌ها به اهواز

در حالي كه آمار روزانه ابتلا به بيماري كرونا و مرگ و مير ناشي از آن روندي صعودي را طي مي‌كند، پخش تصاويري از سفر تيم استقلال به اهواز براي شروع ليگ برتر حساسيت‌ها را چند برابر كرده است. تيم فوتبال استقلال روز سه‌شنبه با پرواز ايران ايرتور راهي جنوب كشور شد تا در ديداري معوقه به مصاف فولاد برود تا به اين ترتيب بعد از ماه‌ها جدل رسما فوتبال به كشور بازگردد. اما آنچه باعث نگراني شده وضوح عدم رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در هواپيماي حامل بازيكنان استقلال بود. در اين تصاوير بازيكنان را مي‌بينيم كه چفت در چفت ساير مسافران نشسته‌اند. همچنين اطراف‌شان كلي آدم سرپا هستند كه برخي از آنها حتي ماسك هم به صورت ندارند. طبق گفته فرهاد مجيدي، سرمربي استقلال هواپيما تهويه مناسبي نداشته و خلاصه همه‌ چيز نشان از يك بي‌نظمي واضح داشت. 

فارغ از استقلال
اين نوشته قصد ندارد به سمتي برود كه بازيكنان فوتبال را تافته جدا بافته معرفي كند. در واقع آنچه اتفاق افتاده خيلي وحشتاك‌تر از مريضي بازيكنان فوتبال است. البته كه آن هم بسيار اهميت دارد. تصاوير پخش‌شده از هواپيماي بازيكنان استقلال نشان مي‌دهد آنچه در اين چند ماه از رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي و دستورالعمل‌ها گفته شده قصه‌اي بيش نبوده و آنچه در عمل اتفاق مي‌افتد چيز ديگري است، منتها حضور بازيكنان استقلال در آن پرواز باعث شده اين تصاوير در ابعادي وسيع منتشر و ديده شود. تصاوير پخش شده از هواپيماي تهران به اهواز نشان مي‌دهد نحوه كار شركت‌هاي هواپيمايي هيچ تفاوتي با زماني كه بيماري در كار نبود، ندارد. هيچ نظم و ترتيب خاصي رعايت نمي‌شود و برخوردها بسيار زياد است. البته اين مساله محدود به مسافرت‌هاي هوايي نمي‌شود. تقريبا در تمام نقاطي كه انتظار مي‌رفت با سخت‌گيري نهادهاي نظارتي و دولتي پروتكل‌هاي بهداشتي با جديت انجام شود، خبري از اين جديت نيست. به عنوان مثال چند ماه است كه در ورودي‌هاي متروي تهران بزرگ نوشته «ورود بدون ماسك ممنوع» اما هيچ ممنوعيتي در كار نيست. در چنين شرايطي اگر بگوييم مردم رعايت نمي‌كنند و نمي‌توان با حجم عظيم بي‌انضباطي‌ها برخورد صورت بگيرد به بيراهه رفته‌ايم. مساله سر رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در محيط‌هاي شخصي نيست. شايد دولت، وزارت بهداشت و ستاد عالي مقابله با كرونا نتوانند يك سوپرماركت را مجبور به رعايت دستورالعمل‌ها كنند، شايد نتوان همه مردم را ملزم به شست‌وشوي مرتب دست‌ها كرد يا شايد استفاده از ماسك در خيابان را نتوان به صورت يك قانون اجباري درآورد اما قطعا در محل‌هايي نظير هواپيما يا مترو يا بيمارستان‌ها بايد اعمال زور صورت بگيرد تا پروتكل‌هاي بهداشتي مو به مو رعايت شود. با اين حال مشخصا هيچ عزمي در اين زمينه ديده نمي‌شود و روز به روز شرايط بيش از گذشته در حال عادي‌ شدن است. شركت‌هاي هواپيمايي براي سود بيشتر با تمام ظرفيت مشغول هستند و در همين شرايط هم همه آنچه به عنوان دستورالعمل‌ به آنها ابلاغ شده رعايت نمي‌كنند. سه روز قبل رضا جعفرزاده، مدير روابط عمومي سازمان هواپيمايي به شركت‌هاي هواپيمايي هشدار داد كه بايد تمام دستورالعمل‌هاي ابلاغي را رعايت كنند و در غير اين صورت محدوديت‌ها بازخواهند گشت. 

سازمان ليگ مثل سازمان هواپيمايي است؟
بي‌نظمي، رفتارهاي پرخطر و عدم رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي در شركت‌هاي هواپيمايي در حالي صورت مي‌گيرد كه دستورالعمل‌هاي لازم براي انجام پرواز در روزهاي شيوع بيماري به آنها ابلاغ شده. با اين حال به نظر مي‌رسد اين پروتكل‌ها جبنه فرماليته و به نوعي سلب مسووليت دارند. اين سوال كه سازمان هواپيمايي كشور چقدر در انجام شدن دقيق دستورالعمل‌ها سخت‌گيري به خرج مي‌دهد يا وزارت بهداشت و ستاد مقابله با كرونا تا چه حد روي اين مساله نظارت دارد، سوالي است كه بايد پرسيده شود، چراكه اگر سازمان هواپيمايي اين‌قدر در كارش اهمال به خرج مي‌دهد و كسي هم نيست او را بازخواست كند، طبيعتا سازمان ليگ فوتبال هم نبايد شرايطي بهتر از اين داشته باشد. سازمان ليگ و فدراسيون فوتبال مدتي قبل با هماهنگي وزارت بهداشت و ستاد مقابله با كرونا دستورالعمل‌هاي بهداشتي را به باشگاه‌ها ابلاغ كرد اما اينكه تيم‌ها تا چه حد اين پروتكل را رعايت كرده‌اند در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. در اين مدت نيز خبري مبني بر سركشي بازرسان سازمان ليگ يا وزارت بهداشت يا ستاد مقابله با كرونا به باشگاه‌ها براي بررسي ميزان پايبندي تيم‌ها به مسائل بهداشتي منتشر نشده و به نظر مي‌رسد اين نيز درنهايت به عهده خود باشگاه‌ها گذاشته شده است. در واقع همان مساله رفع مسووليت را در اينجا نيز به نوعي شاهد هستيم. 

دست بجنبانيد
ليگ با بازي عقب افتاده فولاد و استقلال در اهواز آغاز شده و تا شروع كامل رقابت‌ها چند روزي زمان باقي است؛ دقيقا سه روز. گرچه اين 72 ساعت زمان زيادي نيست اما باز هم مي‌شود در همين مدت باتوجه به اتفاقات پرواز بازيكنان استقلال به اهواز، تغييراتي را مدنظر قرار داد. در حال حاضر آبي‌پوشان مدعي شده‌اند كه 15 بليت اضافه خريده بودند تا بازيكنان تيم بتوانند با فاصله‌گذاري نسبت به ساير مسافران بنشينند اما بعد از ورود به هواپيما متوجه شدند تمام بليت‌ها فروش رفته! مدير روابط عمومي ايران ايرتور در واكنش به ادعاي احمد سعادتمند، مديرعامل استقلال اين مساله را تكذيب كرد و گفت: «براساس قوانين داخلي و بين‌المللي خريد صندلي اضافي براي يك مسافر بايد به اين‌گونه باشد كه به نام يك نفر يك يا چند بليت تهيه شود. در اين پرواز باشگاه استقلال ۵۰ بليت پرواز خريداري كرده كه دقيقا براي تك‌تك آنها بليت پرواز صادر شد اما در ساعت پرواز ۴۰ نفر از استقلالي‌ها سوار هواپيما شدند. در نتيجه طبق قانون ما مي‌توانستيم بليت مسافران جا مانده را به كساني كه قصد پرواز به سمت اهواز داشته‌اند، بفروشيم.» گفته مي‌شود باشگاه استقلال بابت اين مساله به سازمان ليگ شكايت كرده و قصد دارد از طريق مراجع قانوني نيز اين مساله را پيگيري كند. همچنين سعيد رمضاني سرپرست باشگاه استقلال در فاصله چند ساعت مانده تا ديدار آبي‌هاي تهران با فولاد خوزستان درباره مسائل رخ داده در پرواز عنوان كرد: «ما واقعا شوكه شديم. باشگاه ما اين همه تلاش كرد و زحمت كشيد و هزينه كرد تا پروتكل‌ها را رعايت كنيم. با ورود به پرواز اما فهميديم همه يك شو بوده است. اصلا تيم ما به كنار، مردم هم اين‌گونه‌اند. ما از قبل بليت‌هاي اضافه خريداري كرديم، اما در هواپيما با صحنه‌اي مواجه شديم كه عجيب بود. ما با 50 نام مختلف بليت خريداري كرده بوديم. اما بايد نكته‌اي را بگويم؛ هر روز در رسانه‌ها و صداوسيما و... مي‌بينيم كه بايد فاصله اجتماعي رعايت شود. من سوالم اين است، فرض كنيد ما بليت اضافه نخريده بوديم، آيا نبايد در پرواز فاصله اجتماعي رعايت شود؟ مگر جان مردم مهم نيست؟ آيا سازمان ليگ راهكاري براي برگزاري مسابقات انديشيده است؟ ما در مستطيل سبز هيچ پروتكلي نمي‌خواهيم. راهكار براي تمرينات و مسافرت‌ها و اتفاقات ديگر بگويند. هيچ كدام از اينها برنامه‌ريزي نشده است. سازمان ليگ بايد هماهنگ كند تا تيم‌ها از طريق CIP فرودگاه‌ها سفر كنند يا بليت اضافه بخرند. فقط قرار است بازي برگزار شود. به هر قيمتي كه شده فقط بازي كنيم. شايد چون دوربين مي‌آيد شوهاي تبليغاتي در جريان بازي داشته باشيم. تيم ما تست كرونا دادند و همه سالم هستند. اينجا كه پروتكل بهداشتي نمي‌خواهد. در سفر كنار مردم عادي كه سلامت‌شان مشخص نيست بايد چه كنيم؟»  با اين وجود اتفاقي كه رخ داده نشان از يك ناهماهنگي واضح دارد. خوب است سازمان ليگ و سازمان هواپيمايي جلسه‌اي را در اسرع وقت ترتيب دهند تا در مورد اين مسائل به توافق برسند. بدون شك يكي از بزرگ‌ترين دغدغه ورزشكاران در اين ايام مساله رفت‌وآمد آنهاست كه اغلب نيز از طريق هواپيما صورت مي‌گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون