• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4677 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۷ تير

روحاني اهميت استراتژيك طرح انتقال نفت جاسك را تشريح كرد

تحريم؛ دوگانه مشكلات و فرصت‌ها

در وانفساي كرونا و تحريم كه معاون اول رييس‌جمهوري معتقد است «ملت ايران» از آن «سربلند» بيرون آمده، روند «هر پنجشنبه، يك افتتاح» ازسوي رييس‌جمهوري همچنان ادامه دارد. در همين راستا روز پنجشنبه حسن روحاني ۳ پروژه عظيم ملي وزارت نفت را افتتاح كرد. در اين ميان شايد به روايت دولتمردان شاخص‌هاي اقتصادي شرايط به‌ مراتب بهتري به نسبت اسفند 98 و فروردين 99 داشته‌ باشند اما با ارز و سكه‌اي كه مدت‌هاست بازاري در نوسان دارد و روندي صعودي پيش گرفته، وضعيت معيشتي و زندگي جاري اقتصادي چندان مساعدي ندارد؛ اگرچه رييس دولت، سخنگو و باقي مقامات معتقدند اين روند «گذرا» و «موقت» است. البته در جريان افتتاح روز پنجشنبه وزير نفت نيز خبر از ورود ارز به كشور به‌واسطه صادرات بنزين به ونزوئلا داده كه مي‌تواند نقطه اميدي براي متوقف كردن سير صعودي قيمت ارز در كشور باشد. بيژن زنگنه در جريان افتتاح اين پروژه‌هاي نفتي به برخي گمانه‌زني‌ها و شايعات با اين مضمون كه «ما بنزين خيراتي به ونزوئلا داديم» واكنش نشان داد و گفت كه جمهوري اسلامي بنزين را به قيمت روز به ونزوئلا فروخته و براي دريافت پول هم ضمانت كافي داشته است؛ كما اينكه «اكنون بخشي از پول حاصل از صادرات بنزين به ونزوئلا را دريافت كرديم و اين پول به داخل كشور منتقل شده است.»
  افتتاح ۲ طرح، آغاز يك پروژه نفتي
رييس‌جمهوري روز پنجشنبه دستور افتتاح مجتمع پتروشيمي مياندوآب با ظرفيت توليد 140 هزار تن پلي‌اتيلن سنگين در سال با هزينه 140 ميليون دلار و بهره‌برداري رسمي از پروژه توليد 190 هزار ليتر محصول نرمال هگزان در روز در پالايشگاه شازند اراك را صادر كرد. همچنين حسن روحاني دستور آغاز رسمي عمليات احداث خط لوله انتقال نفت گوره-جاسك و پايانه صادراتي سواحل مكران به‌منظور انتقال روزانه يك ميليون بشكه نفت خام به پايانه جاسك و احداث مخازن ذخيره‌سازي براي 
10 ميليون بشكه نفت خام را نيز صادر كرد. رييس‌جمهوري در مراسم افتتاح اين 2 پروژه و همچنين دستور آغاز كار احداث خط لوله انتقال نفت جاسك تاكيد كرد كه اين طرح به ‌لحاظ «امنيت ملي» از اهميتي بسزايي برخوردار است و دولت يازدهم و دوازدهم همواره اين دغدغه را داشته كه اين طرح را اجرايي كند. ابتدا قرار بوده كه «يك كارخانه لوله‌سازي براي نفت و گاز ترش» خارجي در ايران اين خط انتقال را ايجاد كند اما به‌خاطر تحريم‌هاي سال ۹۷ اين طرح متوقف شد و اين پرسش را ايجاد كرد كه «آيا اين كار با صنعت داخلي شدني است يا نه؟» در همين راستا روحاني اذعان كرد كه «طرح ورق اين لوله و خود اين لوله توسط شركت‌هاي ايراني به اتمام رسيده» و «فولاد مباركه و همچنين شركت اكسين و بخش لوله‌سازي با هم توانستند لوله‌هاي موردنياز را توليد كنند و تحويل بدهند.» به‌گفته رييس‌جمهوري براي افتتاح اين طرح «نيازمند 1000 كيلومتر لوله هستيم و 404 كيلومتر آماده يعني چيزي در حدود نيمي از آن، توليد و به تدريج تحويل شده و لوله‌گذاري شروع شده است.» او يادآور شد: «اين طرح عظيم و بزرگ كه قاعدتا همه بخش‌هايش را بايد با كمك خارجي‌ها ايجاد مي‌كرديم، به بركت تحريم انجام شد. علي‌رغم همه مشكلات و نكبتي كه تحريم براي كشور دارد، در بعضي از زمينه‌ها نقاط فرصت است.»
  چرا انتقال نفت جاسك استراتژيك است؟
حسن روحاني از طرح انتقال نفت گوره-جاسك به عنوان طرحي استراتژيك ياد كرد كه رهبري نيز آن را «استراتژيك‌ترين طرح دولت» توصيف كرده‌اند. اما چرا اين طرح استراتژيك است؟ به‌ گفته روحاني اغلب كشورهاي منطقه براي صادرات نفت خود راه دومي ايجاد كرده‌اند تا در صورت بروز خطر در تنگه هرمز بتوانند نفت خود را از طريق ديگري صادر كنند و به درياي سرخ، درياي مديترانه يا عمان ببرند و تنها كشوري كه اگر روزي تنگه هرمز به هر دليلي بسته مي‌شد، صادرات نفتش به ‌طور كامل متوقف مي‌شد، جمهوري اسلامي بود. در همين راستا دولت و در راس آن حسن روحاني بحث صلح هرمز را پيش كشيد و طرحي درمورد آن به دنيا ارايه كرد اما همان‌طور كه روحاني ديروز تاكيد كرد جمهوري اسلامي نيازمند راه دومي نيز بود. رييس‌جمهوري اين طرح را به ‌لحاظ اقتصادي، امنيت ملي و انرژي مهم توصيف كرد و گفت، اين طرح مي‌تواند به مشتري‌ها اطمينان كامل بدهد كه در هر شرايطي مي‌توانند نفت را برداشت كنند. اما علاوه بر اهميت استراتژيك اين طرح رونق گرفتن سواحل مكران نيز از مزاياي اين طرح است كه رهبري نيز بر آن تاكيد داشتند. روحاني در اين مورد نيز توضيح داد: «اين ساحل، ساحل بسيار ارزشمندي است از بندرعباس تا چابهار و تا گوادر كه يك ساحل بسيار مهمي است كه از اين ساحل كمتر استفاده شده است... جاسك به يك پايگاه مهم صادرات نفت ايران تبديل مي‌شود و امروز مي‌بينيد كه در طرح قبلي هم كه افتتاح شد، گروه باختر اعلام كرد كه طرح‌هايي براي سواحل مكران و براي جاسك دارند.» به گفته روحاني در نقشه ايران امروز يك خط از جنوب تا تقريبا شمالي‌ترين نقطه ايران قرار دارد كه خط لوله گاز است و از اين به بعد، خط ديگري از جنوب ايران يعني از بوشهر تا جاسك نيز خط هزار كيلومتري نفت خواهد بود كه در صورت لزوم ميعانات هم جايگزين مي‌شود.
  افتتاح ۱۷ طرح پتروشيمي تا پايان 99
از آنجا كه سال پاياني براي همه دولت‌ها از اهميت بسزايي برخوردار است، دولت دوازدهم سعي دارد اغلب طرح‌هاي ناتمام را تا پايان ۹۹ به آخر برساند. از اين‌رو روحاني در مراسم روز پنجشنبه يادآور شد كه ۱۷ طرح ديگر تا پايان سال در بخش پتروشيمي افتتاح مي‌شود كه توان توليد پتروشيمي كشور به ‌لحاظ ارزشي را به دو برابر افزايش خواهد داد و اين بدين معناست كه «به‌ جاي اينكه صادرات ما‌ 
12 ميليارد باشد، در پايان اين طرح 25 ميليارد دلار مي‌شود» و البته تا ۱۴۰۴ مي‌تواند به ۳۷ ميليارد برسد. او يادآور شد كه با اين طرح‌ها مي‌توان به بالا بردن اشتغال نيز كمك كرد و يادآور شد: «امروز پيام بسيار محكمي به امريكايي‌ها، ‌به مخالفان و به آنهايي است كه تحريم‌گر هستند و بدانند كه راه به جايي نخواهند برد و اين تحريم‌ها ملت ايران را متوقف نخواهد كرد. تحريم‌ها اگر‌چه فشار را بر مردم اضافه مي‌كند و مردم را در رنج قرار مي‌دهد، اما اهداف مهم‌مان را بدون ترديد و بدون يك دقيقه توقف ادامه مي‌دهيم.»
دستورالعمل استفاده اجباري از ماسك
رييس‌جمهوري، همچنين روز پنجشنبه در نشست روساي كميته‌هاي تخصصي ستاد ملي كرونا گفت: «هرچند اوج‌گيري دوباره شيوع بيماري و افزايش شمار مبتلايان و درگذشتگان در برخي از شهرستان‌هاي كشور را در دو هفته اخير شاهد بوده‌ايم، اما آمار كلي از كاهش شيوع بيماري در كشور حكايت دارد.» او با تاكيد بر «فرهنگ‌سازي در زمينه سازگار كردن زندگي مردم كنار مقابله با شيوع كرونا» استفاده از «ماسك» و «رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي» را ناگزير دانست و ابراز اميدواري كرد كه در ايران نياز به برخورد قهري در اين زمينه نباشد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون