• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4677 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۷ تير

صف‌آرايي كارگزاران سابق در مقابل ترامپ

از بولتون تا متيس؛ دوستاني كه دشمن شدند

محمدحسين لطف‌الهي

در حالي كه نبرد دونالد ترامپ براي پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري اوج مي‌گيرد، او با يك چالش غيرمعمول روبرو شده است: تعداد زيادي از دستياران و اعضاي سابق كابينه - از جمله جان كلي، جيمز متيس و جان بولتون – كه براي جلوگيري از پيروزي او در انتخابات رياست‌جمهوري صف‌آرايي كرده‌اند و انتخاب مجدد دونالد ترامپ به عنوان رييس‌جمهور ايالات متحده را «خطري بزرگ» براي آينده اين كشور مي‌دانند.

به گزارش بلومبرگ، طبيعي است كه يك رييس‌جمهور با برخي اعضاي كابينه‌اش اختلاف‌نظر داشته باشد يا نخواهد به همكاري با آنها ادامه دهد اما تعداد اعضاي سابق كابينه ترامپ كه روزگاري با او همكاري مي‌كردند و امروزه همه توان خود را به كار بسته‌اند تا رييس‌جمهور جمهوري‌خواه را بي‌اعتبار كنند آن‌قدر زياد شده است كه به هيچ‌وجه نمي‌توان از تاثيرگذاري احتمالي آنها چشم‌پوشي كرد؛ به ويژه آنكه اكثريت اين افراد را سياست‌مداراني با سابقه و تاثيرگذار تشكيل مي‌دهند كه نظرات آنها از سوي بخش‌هايي از جامعه و رسانه‌ها مورد توجه قرار مي‌گيرد.

نزديكي اين افراد به رييس‌جمهور در دوره همكاري مشترك نيز سبب شده است تا آنها نسبت به جزييات زيادي از درون دولت آگاه باشند و اظهارات‌شان پيرامون آنچه در پشت پرده كاخ سفيد گذشته است، معتبر به حساب‌ آيد. شايد در شرايط امروز بتوان عميق‌ترين ضربه‌اي را كه به شخصيت ترامپ و نگاه مردم به آنچه در دولت مي‌گذرد وارد آمده، انتشار كتاب خاطرات جان بولتون، مشاور امنيت ملي سابق رييس‌جمهوري امريكا دانست. بولتون در كتاب «اتاقي كه در آن اتفاق افتاد» تصويري عميقا ناخوشايند از ترامپ ارايه داده و او را فردي «بي‌سواد» و «داراي شخصيت متزلزل» معرفي كرده است. اين كتاب دقيقا زماني رونمايي شد كه ترامپ و متحدانش به‌ شدت درگير يك بحران انتخاباتي بودند. از بين رفتن دستاوردهاي اقتصادي دولت، ناكارآمدي در مديريت بحران و افزايش دامنه اعتراضات ضدنژادپرستي باعث شده بود رييس‌جمهور مستقر در نظرسنجي‌ها با اقبال خوبي روبرو نباشد و در چنين وضعيتي انتشار يك كتاب حاوي اطلاعات محرمانه از آنچه طي سال‌هاي اخير در كاخ سفيد گذشته است، ضربه بزرگي به رييس‌جمهور محافظه‌كار امريكا وارد آورد. دونالد ترامپ به درستي نگران است كه اظهارات و اقدامات مسوولان سابق دولت او، شرايط را برايش در انتخابات سخت كند و به همين دليل در پي راهي است كه با هر كدام از اين افراد به شيوه خود مقابله كند. در ادامه نگاهي داشته‌ايم به ليست دوستان رييس‌جمهور جمهوري‌خواه امريكا كه به دشمنان او تبديل شده‌اند.

 

او در حد و اندازه‌هاي رياست‌جمهوري نبود

جان بولتون را مي‌توان سرسخت‌ترين دشمن اين روزهاي دونالد ترامپ دانست؛ مردي محافظه‌كار كه اواخر سال گذشته ميلادي از كاخ سفيد اخراج شد تا اكنون روبروي رييس‌جمهور قرار گيرد و او را «نالايق» بخواند. او در كتاب خاطراتش، سياست خارجي دولت ترامپ را متاثر از «نگراني‌هاي انتخاباتي» دانسته و دلايلي را كه دموكرات‌ها براساس آن اقدام به استيضاح ترامپ كردند، تاييد مي‌كند. بولتون حتي ادعا كرده است كه ترامپ از شي جين‌پينگ رييس‌جمهور چين درخواست كرده تا با خريد محصولات كشاورزي امريكا به او براي پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري ماه نوامبر كمك كند. مشاور سابق امنيت ملي دونالد ترامپ در اين باره به «اي‌بي‌سي» مي‌گويد: «من فكر نمي‌كنم او در حد و اندازه رياست‌جمهوري باشد. او صلاحيت حضور در اين منصب را ندارد». او مي‌افزايد كه به ترامپ راي نخواهد داد و انتخابات 2020 آخرين فرصت مردم براي حفاظت از امريكا در برابر ترامپ است.

ترامپ نمي‌خواهد ما متحد باشيم

متيس، ژنرال بازنشسته چهارستاره كه از وزارت دفاع كناره‌گيري كرد و تصميم داشت زبان به انتقاد از رييس سابق خود نگشايد، از ديگر كساني است كه پس از آغار اعتراضات ضد نژادپرستي و برخورد عجيب ترامپ با اين اعتراضات تصميم گرفت سكوت خود را بشكند. چندي پيش ترامپ تهديد كرد كه در صورت تداوم اعتراضات از ارتش براي سركوب آن بهره خواهد برد. متيس در اين باره معتقد است: «در تمام طول مدت زندگي من، دونالد ترامپ تنها رييس‌جمهوري است كه براي متحد كردن مردم امريكا تلاش نمي‌كند. او حتي وانمود نيز نمي‌كند كه در پي متحد كردن مردم است. او مي‌خواهد ما را از هم جدا كند». دونالد ترامپ پيش‌تر متيس را ژنرالي خوانده بود كه بيش از حد لياقتش به او در امريكا بها داده شده است.

 

سخت‌گيرانه‌تر انتخاب كنيم

جان فرنسيس كلي از ۲۸ ژوئيه ۲۰۱۷ تا ۲ ژانويه ۲۰۱۹ به عنوان رييس ستاد كاركنان كاخ سفيد كار مي‌كرد. او پيش از اين از ۲۰ ژانويه ۲۰۱۷ پنجمين وزير امنيت داخلي ايالات متحده بوده ‌است. او كه دومين نفر از چهار نفري بوده است كه در دوره ترامپ براي رياست بر ستاد كاركنان كاخ سفيد انتخاب شده‌اند، تاكيد دارد مردم امريكا بايد براي انتخاب رييس‌جمهور «سخت‌گيرانه‌تر» عمل كنند. او نيز كه همانند جيمز متيس، ژنرالي چهارستاره و بازنشسته است، بارها از سوي دونالد ترامپ مورد حمله قرار گرفته و ترامپ عملكرد او در دوران رياست بر ستاد كاركنان كاخ سفيد را «فاجعه‌بار» توصيف كرده است.

 

ترامپ حوصله خواندن نداشت

ركس تيلرسون، مدير اجرايي سابق اكسون موبايل كه اولين وزير امور خارجه ترامپ لقب گرفت، از جمله افرادي است كه اطلاعاتش مي‌تواند در فهم بهتر استراتژي‌هاي دولت ترامپ در عرصه بين‌المللي موثر باشد. او در انتقاد از ترامپ محتاط بوده اما سال گذشته گزارشي به نقل از تيلرسون منتشر شد كه اولين وزير خارجه ترامپ، رييس‌جمهور را «ابلهي» خوانده كه گزارش‌هاي توجيهي را مطالعه كند و بدون اطلاعات به تحليل مسائل خارجي مي‌پردازد. تيلرسون كه اختلاف‌نظرهاي زيادي با ترامپ داشته، به او گفته است «سياست‌هاي مدنظرش يا عملي نيستند يا پشتوانه حقوقي ندارند». دونالد ترامپ در ابتداي انتخاب تيلرسون او را «ستاره دولت» خوانده بود اما هنگام خروج تيلرسون از كابينه او را «احمق» معرفي كرد.

 

بايدن او را تحقير خواهد كرد

يك سرمايه‌گذار بورس نيويورك كه تنها 11 روز در دولت ترامپ مشغول به كار بود از ديگر كساني است كه سرسختانه عليه رييس‌جمهور كنوني امريكا مشغول فعاليت است. آنتوني اسكاراموچي مدير سابق ارتباطات كاخ سفيد پيش‌بيني مي‌كند ترامپ به سختي از رقيب دموكرات خود شكست خواهد خورد. او در اين باره در حساب كاربري شخصي خود در توييتر نوشته است: «ترامپ در آستانه تحقير شدن از سوي رقيب در انتخابات است و خودش نيز اين موضوع را مي‌داند». ترامپ نيز پيش‌تر درباره او نوشته بود: «آنتوني اسكاراموچي - كه خيلي زود از سمتي كه در اداره آن ناتوان بود كنار كشيد- هم‌اكنون به نظر مي‌رسد هيچ كاري به جز كارشناسي درباره «رييس‌جمهور ترامپ» در تلويزيون ندارد. مثل همه ديگر كارشناسان تلويزيوني، او اطلاعات خيلي كمي درباره من دارد».

 

حمايت مالي از بايدن براي پيروزي در انتخابات

ديويد شالكين، اولين وزير كهنه سربازان امريكايي در دولت ترامپ فراتر از دشمني با رييس‌جمهور امريكا در پي تامين مالي رقيب براي پيروزي در انتخابات برآمده است. او كه در سال 2018 و از طريق توييتر متوجه اخراج خود از وزارت كهنه‌سربازان شد، معتقد بود كه اصرار او براي جلوگيري از خصوصي‌سازي خدمات درماني براي كهنه‌سربازان دليل اصلي اخراج او از اين وزارتخانه است. شالكين درباره كار كردن در دولت ترامپ مي‌گويد كه «فكر نمي‌كردم خدمت كردن به امريكا تا اين اندازه سخت و غيرقابل انجام باشد». اين وزير سابق دولت ترامپ در شهر نيويورك اقامت دارد و از كمپين انتخاباتي جو بايدن، معاون اول دولت باراك اوباما حمايت مالي مي‌كند.

 

او يك نژادپرست واقعي است

منيگالت نيومن از ژانويه تا زمان اخراج در دسامبر ۲۰۱۷ مدير دفتر روابط عمومي كاخ سفيد بود. او در گفت‌وگو با شبكه ان‌بي‌سي همچنين ابراز ندامت كرد و پشيماني خود را از همكاري با دولت ترامپ ابراز داشت. او گفت در دروغگويي‌هاي كاخ سفيد به مردم امريكا شريك جرم بوده است. دستيار پيشين ترامپ افزود، «آنان مي‌كوشند اين مساله را پرده‌پوشي كنند كه ترامپ تا چه اندازه از لحاظ ذهني عقب‌افتاده است». منيگالت نيومن مدعي شد كه ترامپ به سختي مي‌تواند اطلاعات پيچيده را هضم كند و در تصميمات مهمي كه به امريكا مربوط مي‌شود، كمتر از آنچه تصور مي‌رود، دخيل است. او در كتابي با نام «رواني: كاخ سفيد ترامپ به روايت يك خودي» رييس‌جمهور امريكا را يك نژادپرست واقعي خوانده و اعلام كرده كه از سوي كمپين ترامپ با پيشنهاد پرداخت ماهانه 15 هزار دلار در ازاي سكوت رو به‌رو شده است.

 

تيم «مارهاي كبرا»

كليف سيمز، معاون سابق ارتباطات كاخ سفيد يكي ديگر از كساني است كه با انتشار كتاب و ارايه اطلاعاتي از آنچه در پشت پرده كاخ سفيد مي‌گذرد، حيثيت رسانه‌اي تيم ترامپ را به بازي گرفت. او در كتابش به نام «مارهاي كبرا» نوشته است كه مسوولان كاخ سفيد مرتبا اطلاعاتي محرمانه را به رسانه‌ها لو مي‌دادند و همچنين نوشته كه ترامپ «ليستي از دشمنان» تهيه كرده است. ترامپ او را «آشفته‌حالي» خوانده بود كه خود را «خودي» مي‌پندارد، در حالي كه فرد مهمي نيست. به تازگي توييت‌هاي او حالت حمايتي نسبت به دولت ترامپ پيدا كرده است.

 

انتشار يك كتاب ديگر در سپتامبر

ژنرال مك مستر، مشاور اسبق امنيت ملي رييس‌جمهور امريكا كه با آمدن بولتون كاخ سفيد را ترك كرد، مي‌خواهد به زودي كتاب خاطرات خود از دوران همكاري با ترامپ را منتشر كند. او كه اختلاف‌نظرهاي زيادي با ترامپ بر سر دو موضوع روسيه و ايران داشت، از زمان خروج از كاخ سفيد انتقادات زيادي را عليه رييس‌جمهور مطرح نكرده اما قصد دارد كتابش را دقيقا دو ماه قبل از برگزاري انتخابات امريكا منتشر كند. اين اقدام او مي‌تواند همانند انتشار خاطرات بولتون، ضربه‌اي بر اعتبار ترامپ در داخل و خارج از امريكا باشد. مك مستر پيش‌تر دخالت روسيه در انتخابات رياست‌جمهوري سال 2016 ايالات متحده را تاييد كرده بود.

 

در مرز دوستي و دشمني

جف سشنز، وزير دادگستري ايالات متحده كه در سال 2018 از مقام خود بركنار شد و از جمله كساني است كه ترامپ نگران نقش‌آفريني‌اش در انتخابات پيش رو است، در ابتدا عنوان مي‌شد كه او استعفا داده اما انتشار نامه استعفاي او نشان داد مساله ديگري در ميان است. سشنز در استعفانامه‌اش خطاب به دونالد ترامپ نوشته بود: «جناب رييس‌جمهور، بنا به درخواست شما استعفايم را تقديم مي‌دارم». رييس‌جمهور امريكا با جف سشنز ميانه خوبي نداشت، به‌ويژه به‌خاطر اينكه سشنز از تحقيقات درباره تباني ادعايي ستاد انتخاباتي ترامپ با روسيه خود را كنار كشيده بود.‏ با اين حال يك تفاوت جدي ميان سشنز و ديگر افراد اين ليست وجود دارد، آنكه او به حدي از دموكرات‌ها متنفر است كه ممكن است بار ديگر انتخاب ترامپ را به انتخاب يك دموكرات ترجيح دهد. او به تازگي در توييتي از عملكرد ترامپ در كارزار انتخاباتي او در شهر تالسا تمجيد كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون