رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي اعلام كرد
ساخت 14 مدرسه اوتيسم در 14 استان
گروه اجتماعي| رييس سازمان آموزشوپرورش استثنايي كشور با تشريح جزييات آموزش دانشآموزان با نيازهاي ويژه در ايام كرونا از ساخت 14 مدرسه اوتيسم در 14 استان مختلف، سنجش سلامت بيش از يك ميليون و 50 هزار كودك در سال قبل، طراحي بسته طلايي مداخلات بهنگام، 320 هزار ساعت فعاليت آموزشي منزلمحور و فردبهفرد در ايام كرونايي خبر داد. به گزارش مركز اطلاعرساني و روابط عمومي وزارت آموزشوپرورش، سيد جواد حسيني اظهار كرد: بر اساس اساسنامه سال 1370، هفت گروه را تحت پوشش داريم كه كودكان با آسيب بينايي، آسيب شنوايي، آسيب جسمي ـ حركتي، ناتوانيهاي ذهني، مشكلات ويژه يادگيري، طيف اوتيسم و چند معلوليتيها از اين جملهاند. وي افزود: برنامهاي تحت عنوان سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان از سال 1372 و با 1.5 درصد پوشش آغاز شد كه در سال 98 به 97.6 درصد نرخ پوشش رسيد؛ چند سالي است كه پيشدبستانيها را نيز تحت پوشش قرار دادهايم؛ سال گذشته 50 درصد كودكان پيشدبستاني غربال شدند و هدفگذاري امسال ما پوشش 55 درصدي كودكان پيشدبستاني است. رييس سازمان آموزشوپرورش استثنايي كشور با بيان اينكه به دليل شرايط كرونا، سنجش سلامت را از 15 تيرماه آغاز ميكنيم، گفت: هدفگذاري امسال ما افزايش نرخ پوشش به 99 درصد است. حسيني در پاسخ به اينكه دانشآموزان استثنايي در هفت گروه يادشده تقريبا چند نفر هستند؟ گفت: اكنون 82 هزار دانشآموز استثنايي داريم كه در1600 مدرسه خاص مشغول به تحصيل هستند؛ 70 هزار نفر نيز در مدارس عادي درس ميخوانند كه ما اين مدارس عادي را تحت عنوان مدارس پذيرا نامگذاري ميكنيم. 20 هزار مدرسه پذيرا در سطح كشور داريم، اين مدارس دانشآموزاني را كه به عنوانمثال آسيبديدگي شنوايي، بينايي يا جسمي دارند اما از ضريب هوشي خوبي برخوردار هستند تحت پوشش قرار ميدهند.
به گفته حسيني بيشترين آمار مدارس استثنايي مربوط به ناتوانان ذهني است: «60 هزار و170 دانشآموز كمتوان ذهني، هشت هزار و 51 دانشآموز چند معلوليتي، 5 هزار و 671 آسيبديده شنوايي، 2 هزار و 524 دانشآموز در طيف اوتيسم، 2 هزار و 156 دانشآموز آسيبديده بينايي، 1970 دانشآموز آسيبديده جسميحركتي داريم.» رييس سازمان آموزشوپرورش استثنايي كشور درباره اقدامات اين سازمان در ايام تعطيلي مدارس گفت: ما به فضاي كرونا پرتاب شديم و هيچكس آمادگي مقابله با شرايط كرونايي را نداشت؛ درحالي كه اول مهر آتي ديگر نميتوانيم چنين ادعايي كنيم و بايد سناريوهاي مختلفي براي آموزش داشته باشيم كه در دست انجام است. وي افزود: اولين كاري كه انجام شد آغاز فعاليت مدرسه تلويزيوني بود، سپس مدارس با خلاقيتهايي كه داشتند از طريق فضاي مجازي آموزش را ادامه دادند و همچنين در اين ايام 320 هزار ساعت فعاليت آموزشي منزلمحور و فردبهفرد انجامشده است. همچنين 10 هزار گروه مجازي با 22 هزار معلم در 22 هزار مدرسه تشكيل شده است. پايگاه جامع مدرسه مجازي را ايجاد كرديم. كار در 13 استان انجام شد و براي سال تحصيلي جديد در هر استان يك پايگاه جامع خواهيم داشت. حسيني با اشاره به طراحي 6 استوديو براي نابينايان، ناشنوايان، اوتيسم و ... گفت: 1800 محتوا توليد و جمعآوري شده كه بعد از بررسي اين محتوا آنها را در يك پايگاه گنجانده و در معرض استفاده عموم قرار ميدهيم. كانال ويژه آموزش و پرورش استثنايي در شبكه شاد ايجاد شده و تا چند روز آينده كانال ويژه محتواي آموزش و پرورش استثنايي نيز در شبكه شاد راهاندازي ميشود. رييس سازمان آموزشوپرورش استثنايي افزود: با ارسال درسنامه به منازل و مدارس و بهكارگيري ظرفيت741 مركز مشكلات ويژه يادگيري و16 مركز مشاوره، بهدرستي خانوادهها را هدف قرار داديم تا تحت آموزش قرار بگيرند كه البته معتقديم هنوز كافي نيست. 25 هزار ساعت آموزش و مشاوره تلفني به 90 هزار نفر از اوليا ارايهشده است.