• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4681 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۱ تير

دولت

نشست ستاد اقتصادي دولت به رياست روحاني برگزار شد
«اعتبار مالياتي» به‌ جاي «معافيت مالياتي»

جلسه ستاد اقتصادي دولت به رياست‌ حسن روحاني برگزار شد. رييس‌جمهوري روز سه‌شنبه در جلسه ستاد اقتصادي دولت پس از استماع گزارش وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات درباره ايجاد مشاغل جديد در دوره كرونا، لزوم استفاده از فرصت دوره كرونا براي توسعه دولت الكترونيك را ضروري خواند و بر ضرورت برنامه‌ريزي و آمادگي بخش ارتباطات و فناوري اطلاعات براي برگزاري فصل جديد تحصيل دانش‌آموزان و دانشجويان بر بستر شبكه ملي اطلاعات تاكيد كرد. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري، روحاني همچنين دستگاه‌هاي ذي‌ربط را موظف كرد جهت رفع موانع گسترش كسب و كارهاي مجازي اقدام كرده و براي كمك به رونق آن دسته از كسب‌وكارهايي كه در ايام كرونا رونق يافته و استعداد افزايش اشتغال در آنها بيش از ديگران است، برنامه‌ريزي كنند.
رييس‌جمهوري تاكيد كرد كارگروهي براي تنظيم روابط بخش خصوصي و دولت در حوزه خدمات نوآورانه در وزارتخانه‌هاي تخصصي با حضور وزارت ارتباطات، معاونت علمي و فناوري و وزارت اقتصاد تشكيل شود. رييس‌جمهوري وزارت اقتصاد را مامور كرد تا پيشنهاد وزارت ارتباطات مبني بر تعريف بسته‌هاي «اعتبار مالياتي» به‌ جاي «معافيت مالياتي» براي شركت‌هاي نوآور را بررسي و براي اجرايي كردن آن، برنامه‌ريزي كند. حسن روحاني از وزير اقتصاد خواست تسهيل شرايط ورود شركت‌هاي فعال در حوزه اقتصاد ديجيتال به بورس را پيگيري كرده و حتي‌الامكان يك بازار اختصاصي به‌ منظور پذيرش شركت‌هاي دانش‌بنيان و فعال در حوزه اقتصاد ديجيتال ايجاد شود.
سخنگوي دولت مطرح كرد

 

گريز ايران از اقتصاد ونزوئلايي

نشست خبري هفتگي سخنگوي دولت روز گذشته برگزار شد. علي ربيعي در آغاز به ضرورت هماهنگي قوا تاكيد كرد. از آنجا كه از هفته آغازين خرداد ماه جلسات هماهنگي قوا برگزار نشده، شائبه‌هايي مبني بر اختلاف روحاني و قاليباف به عنوان رييس قوه مقننه شنيده مي‌شد، با اين حال ربيعي در جلسه روزگذشته تاكيد كرد كه بناي دولت بر همكاري و هماهنگي همه قوا براي گذشت از بحران‌هاست؛ بحران‌هاي اقتصادي كه تلفيق آن با بحران سلامت معادلات دولت‌داري را پيچيده كرده است. با اين حال ربيعي گفت كه «تلاش كرديم اقتصادمان ونزوئلايي نشود»، هر چند تحريم‌هاي امروز شدت و حدت بيشتري دارد.
ربيعي در ادامه به احتمال افزايش قيمت گازوييل اشاره و بار ديگر تاكيد كرد دولت بنا ندارد قيمت اين سوخت را افزايش دهد و اخباري از اين دست در فضاي مجازي را «عمليات رواني» توصيف كرد. او در ادامه با يادآوري شرايط اقتصادي، خاطرنشان كرد كه باوجود تحريم‌هاي نفتي و بانكي، دولت براي تامين ارز مشكلي ندارد و صادرات غيرنفتي افزايش يافته است.
 كاهش 20‌درصدي رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي 
ربيعي در بخش ديگري از اين نشست به وضعيت كرونا در استان‌ها پرداخت كه ديروز آمار ابتلا به آن، به 2 هزار و 457 نفر رسيد. او اذعان كرد كه «رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي ۲۰درصد تنزل پيدا كرده» و براساس گزارش ستاد كرونا، «مهم‌ترين عامل بالا رفتن آمار» نيز «عادي شدن بيماري براي مردم» عنوان شده است. با اين حال بنابر مصوبه اين ستاد، قرار است از 15 تير ماه استفاده از ماسك در مكان‌هاي سرپوشيده اجباري شود. از اين ‌رو توزيع ماسك رايگان ازسوي شهرداري‌ها در دستوركار قرار گرفته است.
 تسهيل شرايط بورس
بورس به عنوان يكي از راهكارهاي اقتصادي دولت در اين شرايط بحراني هر روز خبرساز مي‌شود. سخنگوي دولت در همين راستا خبر داد كه «شرايط پذيرش در بورس و زمان آن را تسهيل كرديم. الان زمان از يك ماه فراتر نمي‌رود. در ماه آينده عرضه بلوكي پالايشگاه تبريز و شركت سرمايه‌‌گذاري اميد را خواهيم داشت. با صحبتي كه با وزير كار و رفاه اجتماعي داشتم، چهارشنبه عرضه بلوكي سيمان را نيز خواهيم داشت. يكشنبه هم نخستين نشست تاسيس بورس املاك تشكيل شده و بنابه آغاز به كارش در اين ماه است. افراد مي‌توانند سرمايه‌هاي خود را در بورس سرمايه‌گذاري كنند. بايد به بورس كمك كنيم. بحث اقتصادي‌اش هم برعهده دولت است.»
 مقايسه تحريم‌هاي 99 با تحريم‌هاي 94
سخنگوي دولت درباره مهار گراني و قيمت‌هاي افسارگسيخته نيز گفت: «ما مدام درگير اين چالش بوده‌ايم و بايد بگويم تحريم‌هاي ۹۴ قابل ‌مقايسه با امروز نيست.» او ادامه داد: «نمي‌توان فشار حداكثري را كه امروز وجود دارد، ناديده گرفت؛ ريشه علمي آن به وضعيت اقتصاد بازمي‌گردد. زماني ۵۰ ميليارد دلار درآمد داشتيم كه ۱۴ ميليارد دلار آن، براي كالاهاي اساسي بود. بانك مركزي اين مدت تمام تلاش خود را براي كنترل نقدينگي كرده و اينكه چرا امروز مسكن گران مي‌شود، بحث وجود همين نقدينگي است.»
ربيعي با اشاره به اينكه «تلاش كرديم اقتصادمان ونزوئلايي نشود»، توضيح داد: «خاطرمان هست كه عده‌اي مي‌گفتند تورم ونزوئلايي خواهيم داشت اما تلاش خودمان را به كار برديم كه اين امر محقق نشود. دولت تمام تلاش خود را به كار بسته اما بخشي از وضعيت فعلي، ناشي از سوداگري است.» دستيار اجتماعي رييس‌جمهوري تاكيد كرد: «مشكلات وجود دارد اما با اين وجود، سراغ بانك مركزي نرفته و استقراض نكرديم؛ ما امروز هزينه‌هاي دولت را كاهش داديم و منابعي را از بورس به وجود آورديم. قطعا از روش تامين ارزي كه به كار مي‌بريم، كالاهاي اساسي را فراهم خواهيم كرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون