• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4681 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۱ تير

وزير خارجه امريكا خواستار تمديد تحريم تسليحاتي ايران شد

سايه سنگين آرامكو بر اجلاس برجامي شوراي امنيت

شوراي امنيت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه نشستي مجازي با موضوع بررسي اجراي برجام و قطعنامه 2231 برگزار كرد. در ابتداي اين نشست رزماري ديكارلو، معاون دبيركل سازمان ملل ضمن ابراز تأسف از خروج امريكا از برجام خواستار بازگشت ايران به اجراي كامل تعهداتش شد. او گفت: «دبيركل سازمان ملل متحد خواستار رفع تحريم‌هايي شده كه پاسخ ايران به بيماري كوويد 19 را دشوار مي‌كند». دي‌كارلو اضافه كرد: «ما همچنين از گام‌هايي كه ايران در واكنش به خروج امريكا از برجام برداشته هم نگرانيم. در نتيجه اين اقدامات، ايران از محدوده‌هاي تعيين‌شده در برجام در خصوص غني‌سازي اورانيوم و ذخاير آب سنگين فراتر رفته است.

ايران همچنين محدوديت‌هاي وضع‌شده عليه برنامه تحقيق و توسعه هسته‌اي را زير پا گذاشته است». اين مقام سازمان ملل اضافه كرد: «امروز ما يك‌بار ديگر از ايران مي‌خواهيم به اجراي كامل اين توافق بازگردد». دي‌كارلو اضافه كرد: «ما همچنين از ايران مي‌خواهيم نگراني‌هاي مطرح‌شده از سوي ساير كشورها در خصوص تدابير مشخص‌شده در ضميمه B قطعنامه مغاير هستند را رفع كند». او اضافه كرد: «ما از همه طرف‌هاي برجام مي‌خواهيم اختلافات خود در خصوص برجام را در چارچوب ساز و كار حل و فصل اختلافات در برجام رفع كنند». رزماري ديكارلو همچنين با اشاره به گزارشي كه در هفته‌هاي اخير از سوي سازمان ملل پيرامون نقش داشتن ايران در حمله موشكي به تأسيسات نفتي عربستان (آرامكو) اين اقدام را نقض قطعنامه 2231 خواند و خواستار متعهد ماندن ايران به مفاد اين قطعنامه شد.

 

ضروري است از برجام محافظت كنيم

در ادامه الاف اسكاگ، به نمايندگي از نماينده عالي سياست خارجي اتحاديه اروپا جوزپ بورل به بيان مواضع اين اتحاديه پرداخت و تصريح كرد: «برجام، امكان يك ايران داراي سلاح هسته‌اي را از معادلات هسته‌اي منطقه حذف كرد. آن هم به شيوه‌اي كه قابل راستي‌آزمايي بود. ايران از سال 2016 تاكنون بيشترين تعداد دسترسي‌ها بر اساس پروتكل‌هاي الحاقي به آژانس داده است». به گفته او، ايران ذيل برجام پروتكل‌هاي الحاقي را پذيرفته است و در صورت از دست رفتن برجام، اين تعهدات ايران هم از دست مي‌رود. نماينده مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا اظهار كرد: برجام از هر زمان ديگري بيشتر در خطر فروپاشي قرار گرفته است، ضروري است جامعه بين‌المللي از اين توافق بين‌المللي حمايت كند. ايران براي 3 سال و نيم تمام تعهدات هسته‌اي خود را تحت برجام حفظ كرد و تا 14 ماه بعد از خروج امريكا از اين توافق همچنان به اين تعهدات ادامه داد. الاف اسكاگ تأكيد كرد: ما از توقف تعليق تحريم‌هاي سه مورد از فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران بر اساس برجام را بسيار تاسف‌آور مي‌دانيم. دو هفته ديگر پنجمين سالگرد برجام است، اجراي كامل برجام ضروري است. بايد هر كاري مي‌توانيم براي حفظ آن بكنيم و از هر اقدامي براي از بين بردن يا آسيب زدن به آن جلوگيري كنيم.

 

امريكا خواستار تمديد تحريم تسليحاتي شد

پس از نماينده اتحاديه اروپا، اين وزير امور خارجه امريكا بود كه سخنان خود را مطرح كرد و با طرح ادعاي نقش داشتن ايران در ناامني‌ها و بي‌ثباتي‌هاي خاورميانه خواستار توجه اعضاي شوراي امنيت به لزوم تمديد تحريم تسليحاتي ايران شد. مايك پمپئو، در نشست شوراي امنيت با موضوع اجراي قطعنامه ۲۲۳۱ مدعي شد كه ايران درخواست امريكا براي كمك در زمينه مبارزه با ويروس كرونا را رد كرده است. پمپئو در ادامه به موضوع اتمام محدوديت‌هاي تسليحاتي عليه ايران در اكتبر پرداخت و گفت: «ايران در صورت اتمام محدوديت‌هاي تسليحاتي قادر به خريد و فروش سلاح خواهد بود». او با اشاره به سخنان رييس‌جمهور ايران در اين باره گفت: رييس‌جمهور روحاني گفته است اگر تحريم تسليحاتي در اكتبر لغو شود، ايران آزادانه مي‌تواند به خريد و فروش سلاح بپردازد.

وزير خارجه امريكا مدعي شد ايران حتي قبل از اتمام محدوديت‌هاي تسليحاتي، ممنوعيت سازمان ملل در اين زمينه را نقض كرده است. او مدعي شد كه ايران مثل استراليا نيست كه به تعهداتش پايبند باشد. پمپئو با تكرار ادعاهايي كه پيش‌تر وزير خارجه ايران به آنها واكنش نشان داده بود، گفت: «اگر شما اعضاي شوراي امنيت اقدامي نكنيد، ايران قادر به خريد جنگنده‌هايي خواهد بود كه از رياض تا ورشو و رم را در تيررس ايران قرار خواهد داد». او همچنين ادعا كرد: «رفع محدوديت‌هاي تسليحاتي عليه ايران به اين كشور اجازه دسترسي به هواپيما و زيردريايي را خواهد كرد و ايران با آنها آزادي تردد دريايي در آبراه‌هاي منطقه‌اي از جمله خليج فارس و درياي عربي را تهديد خواهد كرد». وي ادعا كرد: «ما مي‌دانيم تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي فشار بيشتري به ايران وارد خواهد كرد تا مثل يك دولت نرمال رفتار كند». وزير خارجه امريكا همچنين مدعي شد: «اگر ايران تهديد عليه صلح و امنيت بين‌الملل نيست، نمي‌دانم چه چيزي چنين چيزي است». پمپئو گفت كه امريكا خواستار همكاري با شوراي امنيت براي تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي است. او گفت: «ترجيح واشنگتن همكاري با اين شورا براي تمديد اين محدوديت‌ها جهت محافظت از زندگي بشر و امنيت ملي‌‌مان است».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون