• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4684 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۵ تير

عدم استقبال والدين از بازگشايي مهدهاي كودك

رييس كميته پيشگيري از بيماري‌هاي واگيردار سازمان بهزيستي كشور با ارايه توضيحاتي درخصوص وضعيت مراكز بهزيستي گفت: براي پيك مجدد بيماري در مهر ماه براي گروه‌هاي خاص درخواست واكسن آنفلوآنزا كرده‌ايم.
محمد نفريه، رييس كميته پيشگيري از بيماري‌هاي واگيردار سازمان بهزيستي كشور در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا درباره وضعيت مراكز شبانه‌روزي بهزيستي با توجه به افزايش بيماري كرونا در كشور گفت: بسياري از تمهيداتي كه سازمان بهزيستي قبل از شيوع كرونا اعلام كرده بود، همچنان پابرجاست مانند محدوديت در ملاقات‌ها كه در صورت موافقت در اتاق شيشه‌اي انجام مي‌شود.
او ادامه داد: در مناطق سفيد و زرد پذيرش از ابتداي تيرماه آزاد شد، اما در مناطق قرمز همچنان پذيرش انجام نمي‌شود. در خصوص مرخصي‌ها هم محدوديت همچنان وجود دارد و اگر مددجويي به مرخصي برود بايد مدت زمان طولاني در كنار خانواده باشد و هنگام بازگشت نيز تست پي سي آر از آنها گرفته مي‌شود. همچنين مددجويان دو هفته در اتاق‌هاي قرنطينه هستند و پس از آن وارد مركز مي‌شوند.
رييس كميته پيشگيري از بيماري‌هاي واگيردار سازمان بهزيستي كشور با اشاره به اعمال محدوديت در ۱۳ استان كه در شرايط قرمز هستند، تصريح كرد: تصميم‌گيري در خصوص اعمال محدوديت‌ها به استان‌ها واگذار شده است. در برخي از استان‌ها مهدهاي كودك دوباره تعطيل شده‌اند. در استان‌هاي قرمز مراكز روزانه و مهدهاي كودك مي‌توانند با نظر استان تعطيل شوند.
نفريه با بيان اينكه كماكان پروتكل‌هاي خاص كه براي اين ايام پيش‌بيني شده بود به استان‌ها ابلاغ شده و در حال اجرا است، خاطرنشان كرد: در مراكز روزانه ظرفيت پذيرش تا ۵۰ درصد در مناطق سفيد انجام مي‌شود و پروتكل‌هاي خاصي نيز پيش‌بيني كرديم كه چنانچه موارد مثبت در اين مراكز مشاهده شود، براساس آن پروتكل‌ها برخورد كنند. كماكان تمام مراكز توسط تيم بازرسي ما از طريق مجازي تحت رصد است و گزارش‌ها جمع‌آوري شده و در سامانه اطلاع‌رساني مي‌شود.
او با بيان اينكه نسبت آلودگي و مرگ و مير در مراكز ما كمتر از ۱۰ درصد است، تصريح كرد: تقريبا يك ماه بود كه آمارها در مراكز ما ثابت بود و هيچ مورد جديدي در مراكز در هيچ استاني نداشتيم، اما دوباره از سه هفته قبل يعني اواسط خردادماه مراكز آلوده تعدادشان افزايش يافت و موارد معدود فوتي نيز داشتيم.
رييس كميته پيشگيري از بيماري‌هاي واگيردار سازمان بهزيستي كشور درباره جمع‌آوري معتادان متجاهر و ميزان ابتلاي آنها به كرونا تصريح كرد: در بسياري از استان‌ها مديركل‌هاي پيشگيري و درمان اقدامات لازم را پيش‌بيني كرده‌اند و همان‌طوركه مي‌دانيد قرار بود يك مركز آماده شود و افرادي كه جمع‌آوري مي‌شوند در ابتدا غربال شده و در اين مراكز به مدت دو هفته قرنطينه شوند و آزمايش‌هاي لازم توسط وزارت بهداشت انجام شود و پس از دو هفته وارد مراكز ماده ۱۶ شوند. اين روند انجام شد اما متاسفانه در برخي مراكز ماده ۱۶ به رغم رعايت اين موارد، افراد مثبت نيز داشتيم.
نفريه ادامه داد: اينكه مي‌گويند معتادان به كرونا مبتلا نمي‌شوند يك شايعه است. در آزمايشاتي كه از افراد معتاد متجاهر گرفته شد، مشخص شد كه هم آزمايش پي سي آر تعداد زيادي از آنها مثبت بوده و همچنين تعداد زيادي نيز بيمار شده و به بيمارستان انتقال داده شده‌اند و حتي در زماني كه آمارهاي ما ثابت بود به يك‌باره در يكي از مراكز ماده ۱۶ ما آزمايش ۱۷ الي ۱۸ نفر مثبت شد و اينكه مي‌گويند معتادان نمي‌گيرند، صحت ندارد و آنچه ما مي‌بينيم اين است كه معتادان نيز مبتلا مي‌شوند و گهگاه مراكز ما چه مراكز ماده ۱۵ و چه مراكز ماده ۱۶ كه مربوط به معتادان متجاهر است نيز آلوده شده‌اند.
او همچنين درباره نظارت بر اجراي پروتكل‌ها در مهدهاي كودك گفت: مهدهاي كودك تحت‌نظر هستند اما همان‌طور كه ما پيش‌بيني مي‌كرديم استقبال از مهدهاي كودك كم بوده است و ظرفيتي كه ما اجازه داده بوديم حتي تكميل نشده است، اما مواردي حتي مشكوك در مهدهاي كودك گزارش نشده است. البته هر روز كودكان غربال مي‌شوند و اگر كودكي داراي علامت باشد از پذيرش او خودداري مي‌شود. البته مادراني كه شاغل هستند نيز به ناچار كودكان را به مهدهاي كودك مي‌آورند، البته بايد اين را در نظر بگيريم كه در فصل تابستان هميشه شاهد كمترين حضور كودكان در مهدهادي كودك هستيم و در فصل پاييز و زمستان كودكان بيشترين حضور را در مهدهاي كودك دارند و پس از آن فصل بهار و سپس تابستان است، بنابراين فصل هم در كاهش حضور كودكان در مهدهاي كودك بي‌تاثير نبوده است. البته با توجه به بيماري كرونا امسال تعداد كودكان از تابستان سال گذشته نيز كمتر است.
رييس كميته پيشگيري از بيماري‌هاي واگيردار سازمان بهزيستي كشور با بيان اينكه در صورتي كه در مهر افزايش بيماري را داشته باشيم، تمهيدات لازم انديشيده شده است، گفت: همان‌طوركه وزير محترم بهداشت گفته‌اند، ممكن است ما در پاييز با پيك آنفلوآنزا نيز مواجه شويم بنابراين مكاتباتي با وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه از يك ماه پيش داشته‌ايم تا گروه‌هاي هدف ما كه در خصوص آنفلوآنزا پرخطر هستند و شامل كودكان زير شش سال و افراد سالمند بالاي ۶۰ سال مي‌شوند و همچنين پرسنل مراكز واكسينه شوند و ما از الان پيش‌بيني‌هاي لازم را براي واكسيناسيون اين افراد در نظر گرفته‌ايم، البته معمولا وزارت بهداشت به ما واكسني نمي‌دهد، اما خودشان براي تزريق مراجعه مي‌كنند و ما از الان پيش‌بيني اين موضوع را كرده‌ايم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون