به بهانه حضور دور از انتظار وزير ارشاد در تالار وحدت
بازيهاي رسانهاي برقرار و آينده سالنهاي تئاتر بيقرار
بابك احمدي
سرانجام چشم رسانهها به جمال وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي روشن شد. سيدعباس صالحي در حالي به تالار وحدت، يكي از مجموعههاي زيرنظر وزارتخانه متبوعش قدم گذاشت كه سالنها و مجموعههاي فرهنگي و هنري غيردولتي يا تعطيلند، يا با آوار بدهي ناشي از پنج ماه تعطيلي و سرگرداني دست و پنجه نرم ميكنند؛ يعني تعطيلي رسميشان نزديك است. منتها در تمام چند ماهي كه از آغاز سال گذشته از هيچ مسوولي خبري نيست. يعني در رسانهها خوب حاضرند، رونمايي ميكنند، وعده ميدهند، عكس ميگيرند و ميروند، اما در نهايت اهل هنر ميمانند با انواع و اقسام بدهي. سالنهاي دولتي كه مگس ميپرانند، بعضي سالنهاي غيردولتي هم ترجيح دادند اصلا چراغ مجموعه را روشن نكنند كه خدايي ناكرده ناچار به پرداخت هزينه آب و برق و كارمند نباشند؛ يكي، دو نمونهاي كه تيري در تاريكي رها كردهاند به زودي از كرده پشيمان خواهند شد. روز گذشته رييس انجمن صنفي تماشاخانههاي خصوصي ايران درباره وضعيت فعلي تماشاخانه خصوصي و روند فعاليت آنها با توجه به شرايط كرونايي موجود و نبود حمايت از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به خبرنگار مهر گفته است: «در حال حاضر تمام تماشاخانهها بدهكاري سنگين دارند. ضمن اينكه فعاليت سالنها با نصف ظرفيت مناسبات جديدي ميان تماشاخانههاي خصوصي و گروهها ايجاد ميكند.وقتي تماشاخانهاي فعاليت خود را از سر ميگيرد، مالكان و طلبكاران درخواست طلب خود را ميكنند و اين امر باعث ميشود تا گرفتاري تماشاخانهها بيشتر شود. » وقتي دولت و شهرداري پاي خود را از بحث حمايت كنار كشيدهاند، از انجمن صنفي تماشاخانههاي خصوصي ايران و مديران تماشاخانههاي خصوصي چه برميآيد؟ جالب اينجاست كه به تازگي پهنه رودكي و گذر فرهنگ در محدوده خيابان استاد شهريار افتتاح شده، گويي دولتيها براي رفاه حال خودشان گذري و پهنهاي راهاندازي كردهاند، چراكه با جمع شدن و ورشكستگي سالنهاي خصوصي تئاتر ديگر جريان و گذري باقي نميماند جز تئاترشهر تاسيس دهه 50 و بنياد رودكي ساخته شده در اواخر دهه 40. خروجي هر دو اينها هم ظرف همين هفت، هشت سال اخير روشن است، جرياني كه سالنهاي خصوصي تئاتر به راه انداختند هم در دسترس قرار دارد؛ اصلا نياز به گزارش ندارد. مراكز دولتي با كندي و بيبرنامگي هر چه تمامتر پيش ميروند، بودجه ميبلعند و دستمزد كارمند ميدهند؛ در مقابل سالنهاي غيردولتي چابك پيش رفتهاند و رونقبخش چرخه هنر و اقتصاد اين حوزه بودند. حالا صنف قرار است «با مسوولان تماشاخانهها و انجمن صنفي» جلسهاي برگزار كند كه اگر شرايط و وضعيت به همين منوال باشد خودشان تصميم به تعطيلي تماشاخانههاي خصوصي بگيرند، زيرا به گفته چگيني «روز به روز به ضرر خودمان اضافه ميكنيم، كمكي نيز به تئاتر نميكنيم و گروهها را هم در شرايط سختتري قرار ميدهيم. نياز هست كه اقدام جدي، عاجل و سريع در اين زمينه و كمك به تماشاخانههاي خصوصي صورت گيرد. هيچ گونه كمكي حتي در خصوص اينكه مواد ضدعفونيكننده در اختيار تماشاخانههاي خصوصي قرار گيرد، انجام نشده است. نميدانم دولت در اين وضعيت براي تئاتر چه برنامهاي دارد. اگر وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و مديركل هنرهاي نمايشي در حالت قرنطينه در منزل به سر ببرند هيچ اتفاق خاصي براي تئاتر رخ نميدهد.» همه معتقدند كار سالنهاي تئاتر با مساله جدي مواجه شده و همه فقط به عكس گرفتن و رونمايي مشغولند. ۱۶ تماشاخانه خصوصي در معرض آسيب و خطر جدي قرار دارند. اعضاي صنف معتقدند توقع به حقشان مدام به بنبست خورده و كسي پاسخگو نيست. «بدون دادن وعده به ما راحت بگويند كه قادر به ارايه اين عدد كمي كه به عنوان حمايت خواستهايم، نيستند تا ما بدانيم كه كارمان را تعطيل كنيم. اگر مديريت و ارادهاي براي حل اين مشكل وجود داشته باشد، وضعيت بهبود پيدا ميكند ولي چون دغدغه و مديريت در اين خصوص وجود ندارد، وضعيت تماشاخانههاي خصوصي لابهلاي هزاران مشكل ديگر گم شده و اين روند به بخش بزرگي از جامعه هنري و تئاتر ايران آسيب ميزند.»به ماجراها و خبرهاي مهم وزارت ارشاد بازگرديم. وزير ارشاد يكي، دو روز پيش به همراه تعدادي از معاونان و مديران بنياد فرهنگي و هنري رودكي از بخش ماشينري و امكانات صحنهاي تالار وحدت بازديد كرد! روابط عمومي بنياد فرهنگي و هنري رودكي گزارش داده، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از ماشينري و امكانات صحنه تالار وحدت بازديد كرد و به اين ترتيب در جريان بازسازيهاي صورت گرفته در سالهاي اخير و نيز پارهاي از نيازهاي بخش ماشينري تالار وحدت قرار گرفت. مدير فني و مسوولان بخشهاي ماشينري و صحنه تالار وحدت هم توضيحاتي درباره ويژگيهاي فني تالار ارايه كردند. صالحي در اين بازديد جهت نوسازي تالار وحدت از جمله سيستم اطفاي حريق مجموعه قول مساعد براي همكاري داد. باز جاي شكرش باقي است شخص خاصي از موسسه توسعه هنرهاي معاصر به بنياد رودكي كوچانيده شد! كه امكان بازيهاي رسانهاي فراهم شود.