مجلس و آموزش و پرورش
محمد داوري
به بهانه معرفي معاون جديد پارلماني وزرات آموزش و پرورش بر آن شدم كه به اين پرسش پاسخ دهم كه اصلا آموزش و پرورش چه ربطي به مجلس دارد كه نياز به معاون پارلماني داشته باشد؟ وقتي اين پرسش در ذهنم شكل گرفت و تجربه شخصي خودم و ساير دوستان در زمينه تعامل مجلسيان با فرهنگيان را حداقل در دو دهه اخير مرور كردم نخست مطالب طنزآميزي به ذهنم آمد كه از نوشتن آن صرف نظر كردم و بر احساسات خود غلبه كردم و گفتم جدي و به دور از طنز بنويسم؛ البته چون توانايي طنز نوشتن هم ندارم اين ترجيح موجهتر به نظر آمد. شايد در پاسخ پرسش طرح شده گفته شود خوب اين چه پرسش بي ربطي است مشخص است كه آموزش و پرورش يكي از وزراتخانهها و زيرمجموعه دولت و قوه مجريه است و طبيعي است كه در تعامل قوا و بر اساس قانون اساسي اين وزارتخانه هم مانند ساير وزارتخانهها نيازمند تعامل با قوه مقننه است تا هم در زمينه قانونگذاريهاي مربوطه و هم نظارت مجلس بتواند با تعاملات اثربخش اين دستگاه را كارآمدتر كند. كلمه كارآمدتر اين تلنگر را به من زد كه مگر آموزش و پرورش الان كارآمد است كه مجلس كمك كند تا كارآمدتر شود؟! پاسخش روشنتر از آن است كه نيازمند تامل باشد چون هيچ كس تا كنون مدعي نشده كه آموزش و پرورش كارآمد است؛ از مسوولان ارشد گرفته تا مسوولان دولتي در دورههاي مختلف و تا معلم و دانشآموز و والدين همه و همه در يك چيز توافق دارند و آن چيزي نيست جز ناكارآمدي آموزش و پرورش. حال پرسش ديگري مطرح ميشود كه در اين ناكارآمدي مجالس دهگانه گذشته چه نقشي داشتهاند و حالا مجلس يازدهم چه نقشي ميتواند داشته باشد؟ بيترديد اگر مشكل ناكارآمدي آموزش و پرورش ريشه در قانون اساسي داشته باشد كه خب بيترديد مجلس يازدهم نيز بر اساس همان قانون اساسي نقش قانونگذاري و نظارتي خود را ايفا خواهد كرد و اگر ريشه در سياستگذاريهاي بالادستي داشته باشد كه باز هم مجلس يازدهم دستش كوتاهتر از ساير مجالس است كه بتواند در اين زمينه كاري كند و اگر ناكارآمدي آموزش و پرورش در سياستزدگي آن است كه بعيد است اين مجلس مخالف اين موضوع باشد و شايد از اين جهت اوضاع بدتر هم بشود و اگر مربوط است به دخالت نهادهاي ديگر در آموزش و پرورش كه به نظر ميرسد اين مجلس توان و اراده جلوگيري دخالت نهادهاي ديگر در امور مجلس را هم ندارد تا چه رسد به جلوگيري از دخالت در امور ساير دستگاه از جمله آموزش و پرورش.
اميدوارم آقاي احمدي لاشكي كه سابقه طولاني عضويت در كميسيون آموزش مجلس را دارند اكنون كه در جايگاه معاونت پارلماني وزارت آموزش و پرورش قرار گرفتهاند به اين پرسش پاسخ بدهند كه مجلس چگونه ميتواند به برگرداندن آموزش و پرورش به ريل كارآمدي كمك كند؟