• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4691 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۳ تير

تاكيد سميعي مديركل آزمايشگاه‌هاي مرجع سلامت:

خودسرانه تست كرونا ندهيد

مديركل آزمايشگاه‌هاي مرجع سلامت وزارت بهداشت ضمن تاكيد بر پرهيز از مراجعه خودسرانه افراد به آزمايشگاه‌ها جهت انجام تست تشخيص كرونا، هزينه‌هاي انجام تست PCR و سرولوژي در آزمايشگاه‌هاي خصوصي را اعلام كرد و گفت: البته در مورد كوويد ۱۹ نمي‌توان نتايج را در تست سرولوژي به صراحت تفسير كرد. به گزارش ايسنا، سميعي در نشستي ويديوكنفرانسي با خبرنگاران از استوديو سلامت وزارت بهداشت، بر اهميت فاصله‌گذاري فيزيكي در مراجعه مردم به آزمايشگاه‌ها تاكيد كرد و  با اشاره به تجمع روزانه افراد در آزمايشگاه‌ها گفت: مهم است كه اين شرايط در محيط كار نيز اجرا شود تا مردم به ويروس كرونا مبتلا نشوند. او در ادامه با اشاره به اينكه شكايات متعددي  در رابطه با بالا بودن هزينه آزمايش‌هاي تشخيصي كرونا در آزمايشگاه‌هاي خصوصي ارايه مي‌شود، گفت: در اين رابطه دستورالعمل‌هاي وزارت بهداشت مشخص است و ما اميدواريم با تجويز بي‌جا، فشار اقتصادي به مردم وارد نشود. آزمايش‌هايي كه براي تشخيص كرونا انجام مي‌شود اعم از تست پي‌سي‌آر و... بايد در آزمايشگاه‌هايي باشد كه مجوز دانشگاه مربوطه و وزارت بهداشت را اخذ كرده باشد. ما اخيرا متوجه شديم برخي بدون مجوز، اقدام به نمونه‌گيري مي‌كنند و حتي برخي كه مجوزهايي اخذ كرده‌اند تقلب‌هايي را صورت مي‌دهند كه بايد دانشگاه‌ها بر اين موضوع نظارت كنند. مردم نيز در نظر بگيرند كه خودسرانه به آزمايشگاه‌ها مراجعه نكنند و تنها با نظر و تشخيص پزشك به آزمايشگاه بروند. سميعي همچنين در توضيح نقش آزمايش‌هاي سرولوژي افزود: در چندين مصاحبه كه در صداوسيما انجام شد، ديدم كه مسوولان برخي آزمايشگاه‌ها در حال جا انداختن تعرفه‌هايي در ذهن مردم هستند كه لزومي ندارد. هزينه آزمايش‌هاي سرولوژي حدودا بين ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان است، در حالي كه گاهي شنيده مي‌شود اين هزينه به بيش از ۱۰۰ هزار تومان هم در برخي مقاطع رسيده است. همچنين در مورد تست تشخيصي مولكولي نيز هزينه‌ها در بخش خصوصي ۵۸۶ هزار و ۵۰۰ تومان است و در بخش دولتي نيز در صورتي كه با تشخيص پزشك انجام شود به شكل رايگان خواهد بود. نكته بسيار مهم آن است كه تشخيص تست سرولوژي كاري بسيار دقيق است كه به تبحر كافي نياز دارد. او در اين باره افزود: يكي از آزمايشگاهي‌ها از آزمايش سرولوژي در صداوسيما تعريف زيادي كرده  اما واقعيت اين است كه تست سرولوژي اين‌طور نيست و روي تشخيص بيماري موثر نخواهد بود. تست‌هاي مولكولي يا پي‌سي‌آر نيز در بهترين شرايط ممكن است در ۷۰درصد موارد جواب مثبت بدهند. سميعي همچنين افزود: درخصوص قيمت‌گذاري‌ها بر انجام تست، بخش درمان نيروهاي مسلح اقدام به تعرفه‌گذاري براساس دفتر ارزش‌هاي نسبي كرده و اين تست در آن بخش با ۵۵ هزار تومان انجام مي‌شود، اما نبايد اجازه بدهيم كه اين تعرفه به شكل كلي جا بيفتد.
او با تاكيد بر اينكه هيچ اقدامي به اندازه پيشگيري از ابتلا به ويروس نمي‌تواند موثر باشد، گفت: در اين صورت كار به آزمايشگاه‌ها نخواهد رسيد. البته بايد درنظر بگيريم كاربرد آزمايشگاه و سختي كار در آن در شرايط قرنطينه و شرايط بازگشايي‌ها متفاوت است. پس از بازگشايي‌ها تقاضاي مردم براي انجام تست‌هاي آزمايشگاه‌هايي افزايش پيدا مي‌كند. از همكاران آزمايشگاهي خود مي‌خواهيم در صورتي كه پيشنهاداتي براي كاهش هزينه‌هاي بخش آزمايشگاهي چه براي مردم و چه براي خود آزمايشگاه دارند، به ما ارايه دهند. اين مقام مسوول در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي با تاكيد بر اينكه افراد هنگام مراجعه به آزمايشگاه‌ها حتما بايد ماسك به همراه داشته باشند و نظافت دست‌ها و فاصله‌گذاري فيزيكي را رعايت كنند، تصريح كرد: همكاران من در آزمايشگاه‌ها جزو افرادي هستند كه براي تامين وسايل حفاظت فردي آنها بايد بيشتر فكر شود و از مسوولان مي‌خواهم در اين رابطه كمك كنند. حدودا ۷۰ آزمايشگاه خصوصي داريم كه با مراجعه به دانشگاه‌ها مجوزها را براي انجام تست پي‌سي‌آر اخذ كردند، اما متاسفانه برخي انجام تست را به يك تبليغ براي خود تبديل كرده‌اند و وقتي چنين اتفاقي مي‌افتد سامانه‌اي نيست كه در اسرع وقت به ما موضوع را اطلاع دهد و ما زماني متوجه تخلف مي‌شويم كه يا آزمايشگاه ديگري از آزمايشگاه خاطي شكايت كرده باشد يا مردم شكايات خود را به ما اعلام كنند. سميعي در ادامه سخنان خود درخصوص انجام تست‌هاي سرولوژي كرونا تاكيد كرد: اين تست‌ها بي‌ارزش نيستند، اما به اندازه كيت‌هاي تشخيصي تست‌هايي كه در مورد هپاتيت ب و اچ‌آي‌وي قاطع هستند، كاربرد ندارند. استفاده نادرست از اين تست‌ها ممنوع است و در صورتي كه تعرفه‌ها در اين زمينه رعايت نشود بايد با آزمايشگاه خاطي برخورد شود. دو تست IGM و IGG وجود دارد كه سيستم ايمني بدن در اولين مقابله با ويروس مولكولي مي‌سازد كه تا يك هفته قابل اندازه‌گيري است و اين به عنوان IGM شناخته مي‌شود و در صورتي كه مثبت باشد نشانگر اين است كه بيمار در مراحل حاد خود قرار دارد. سپس اين مولكول روي IGG سوييچ مي‌شود. اين در حالي است كه در مورد كوويد۱۹ نمي‌توان نتايج را در تست سرولوژي به اين صراحت تفسير كرد. اين بيماري ناشناخته است و بايد صبر كنيم كه بدانيم كدام آزمايش سرولوژي مي‌تواند براي ما موثر باشد. سميعي مجددا درباره تعرفه مصوب تست‌هاي سرولوژي تصريح كرد: برخي از فرآيند تدوين تعرفه به اين شكل است زماني كه خدمتي ضروري تشخيص داده شود، براساس هزينه تمام شده‌اي كه دارد تعرفه آن تعريف مي‌شود. وزارت بهداشت و شوراي عالي بيمه سلامت صلاحيت تصويب اين تعرفه را ندارند. يعني اگر تعرفه‌اي پيشنهاد شود تا زماني كه هيات دولت تصويب نكند، تعرفه قانوني نخواهد بود. در اين زمينه درمورد آزمايش‌هاي سرولوژي يك كد، مشخص شده است كه نشان مي‌دهد هزينه آزمايش حدود ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان است و زماني كه هزينه تمام شده كيت آزمايش سرولوژي كوويد ۱۹ را برآورد كرديم توليدكننده اعلام كرد كه هزينه او بين 
۱۷ تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است. البته در آن زمان تنها يك توليدكننده داشتيم اما در اين فاصله چند توليدكننده ديگر نيز وارد بازار شده‌اند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون