• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4692 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۴ تير

كاخ سفيد عليه عملكرد آنتوني فائوچي در بحران كرونا بيانيه صادر كرد

در جست‌وجوي مقصر

محمدحسين لطف‌الهي

 

افزايش قربانيان ويروس كرونا در امريكا و انتقادات بي‌سابقه‌اي كه در زمينه مديريت بحران عليه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده مطرح مي‌شود، باعث شده است كه كاخ سفيد پيكان انتقادات را به سوي يك اپيدميولوژيست نشانه برود و تلاش كند كه او را مقصر آنچه در امريكاي كرونا زده رخ داده، معرفي كند. اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد كه جامعه پزشكي امريكا معتقد است عدم توجه رييس‌جمهور به دستورات و پروتكل‌هاي بهداشتي باعث شده است كه اكنون ايالات متحده در اوج بحران قرار داشته باشد. براساس آخرين داده‌هاي پايگاه اطلاعاتي ارزيابي‌هاي جهاني «ورلدومتر» تا روز دوشنبه، شمار قربانيان ويروس كروناي در ايالات متحده امريكا با فوت 698 بيمار طي 24 ساعت گذشته به بيش از 137 هزار نفر افزايش يافت.  همچنين بيش از 63 هزار نفر نيز در اين بازه زماني به كوويد-19 مبتلا شده و تعداد كل بيماران كرونايي در امريكا به 3 ميليون و 357 هزار و 206 نفر افزايش يافته است. امريكا با اين آمار در صدر فهرست كشورهاي داراي بيشترين تعداد مبتلايان و قربانيان كرونا در جهان قرار دارد. در بيانيه‌اي كه شامگاه شنبه از سوي يكي از كاركنان كاخ سفيد در اختيار سي‌ان‌ان قرارداده شد، در اين باره آمده است كه «تعدادي از كاركنان از اينكه تعداد دفعاتي كه آقاي آنتوني فائوچي، اپيدميولوژيست تصميماتي اشتباه اتخاذ كرده نگرانند». به نوشته سي‌ان‌ان، نويسندگان اين بيانيه تعدادي از مصاحبه‌هاي فائوچي در زمان آغاز شيوع ويروس كرونا را ضميمه بيانيه خود كرده و خواستار اين شده بودند كه افكار عمومي در اين باره قضاوت كند. كاخ سفيد در حالي حمله به دكتر فائوچي را در دستور كار خود قرار داده كه به تازگي اخباري از تنش ميان او و دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا به رسانه‌ها درز كرده و مشخص شده كه دكتر فائوچي بيش از دو ماه است موفق به ديدار با رييس‌جمهور نشده و طي اين مدت نتوانسته رييس‌جمهور امريكا را پيرامون سياست‌هايي كه دولت بايد براي مقابله با شيوع كرونا اتخاذ نمايد، توجيه كند. اوايل همه‌گيري كوويد- ۱۹، رييس‌جمهور با دكتر فائوچي و كارگروه ويروس كروناي كاخ سفيد، چندين بار در هفته ديدار داشت. اين كارگروه در ماه‌هاي مارس و آوريل به صورت روزانه كنفرانس‌هاي مطبوعاتي برگزار مي‌كرد، پيش از آنكه به‌طور ناگهاني برگزاري اين كنفرانس‌ها را متوقف كند. اما دكتر فائوچي، رييس موسسه ملي آلرژي و بيماري‌هاي عفوني امريكا، در مصاحبه‌اي با «فايننشال تايمز» گفت ارتباطات او با رييس‌جمهور، از همان زمان به بعد متوقف شده است. فائوچي همچنين گفته بود كه فكر نمي‌كند دولت امريكا در مقايسه با ديگر كشورها توانسته عملكرد درخشان يا خاصي داشته باشد. بعد از اين مصاحبه، ترامپ به‌شدت نسبت به صحبت‌هاي دكتر فائوچي واكنش نشان داد و اعلام كرد كه به هيچ‌وجه ارزيابي او را قبول ندارد. رييس‌جمهور امريكا همچنين تأكيد كرد كه «به عقيده من در وضعيت خوبي قرار داريم».
راز دشمني‌ها
فائوچي كه سابقه همكاري در دولت شش رييس‌جمهوري سابق امريكا از هر دو طيف حزبي اصلي در اين كشور را در كارنامه دارد در مجموعه مصاحبه‌هاي راديويي و مطبوعاتي خود علنا با ترامپ مخالفت كرده است. ترامپ هم علنا در تلويزيون ملي از فائوچي انتقاد كرده و گفت: او مرد خوبي است اما اشتباهات زيادي داشته است. ترامپ در اين اظهارات كه هفته گذشته مطرح شده اظهارات اين كارشناس بهداشت عمومي امريكا را كم اهميت نشان داد و اين در حالي است كه امريكايي‌ها در نظرسنجي‌ها گفته‌اند كه آنها به فائوچي بيشتر از ترامپ اعتماد دارند.  مقام ارشد دولتي كه بيانيه را در اختيار سي‌ان‌ان قرار داده گفت برخي از مقامات كاخ سفيد اعتمادي به فائوچي ندارند. به گفته منبع ياد شده، اين مقامات فكر مي‌كنند كه فائوچي به نفع ترامپ كار نمي‌كند و به مصاحبه‌هايي اشاره كرده‌اند كه در آنها علنا با گفته‌هاي ترامپ مخالفت كرده است. سي‌ان‌ان به نقل گروه ديگري از مقام‌هاي دولتي امريكا نوشت، هر چند آنها هم با روش‌هاي فائوچي مخالف هستند درباره انگيزه‌هاي او ترديد ندارند و معتقدند تنها نگراني او بهداشت عمومي است. مجموعه اظهارات نشان مي‌دهد كه نگراني كاركنان كاخ سفيد پيرامون آنتوني فائوچي، چندان ارتباطي با مسائل بهداشتي نداشته و آنها بيشتر به اين دليل كه رييس موسسه ملي آلرژي و بيماري‌هاي عفوني امريكا مدام از ترامپ در انظار عمومي انتقاد مي‌كند، نگرانند.
آدام شيف رييس دموكرات كميته اطلاعات مجلس نمايندگان امريكا روز يكشنبه به سي‌ان‌ان گفت كه اين اقدام از سوي دونالد ترامپ برنامه‌ريزي شده است. شيف اضافه كرد: رييس‌جمهور نمي‌تواند تحمل كند كه مردم به فائوچي اعتماد دارند اما به ترامپ اعتماد نمي‌كنند. از همين رو است كه رييس‌جمهور مي‌خواهد با اقدامات اينچنيني فائوچي را بي‌اعتبار كرده و او را كنار بگذارد. اين عضو دموكرات مجلس نمايندگان افزود: ما به كساني نياز داريم كه صريحا به مردم بگويند با چه شرايطي مواجهيم و با مردم صادق باشند. سنگ اندازي رييس‌جمهور در مسير آنچه دكتر فائوچي مي‌خواهد پياده كند، مي‌تواند مقابله امريكا با ويروس كرونا را با چالش جدي روبه‌رو كند.
بي‌اعتبار كردن آنها خطرناك است
پس از حملات اخير عليه فائوچي، تعدادي از مسوولان بهداشت و درمان امريكا در دولت‌هاي سابق، به حمايت از رييس موسسه ملي آلرژي و بيماري‌هاي عفوني امريكا پرداخته و تخريب شخصيت او را اقدامي «خطرناك» توصيف كردند. كتلين سبليوس، وزير بهداشت امريكا در دولت باراك اوباما، در اين باره مي‌گويد: «اينكه گروهي بخواهند دكتر فائوچي و ديگر دانشمندان امريكايي را كه به سختي به دنبال راهي براي مقابله با ويروس كرونا هستند، نزد مردم بي‌اعتبار كنند اقدامي بسيار بسيار خطرناك است؛ آن هم‌ زماني كه همه دنيا چشم به تلاش‌هاي اين گروه در راستاي دستيابي به واكسن دوخته‌اند». او اضافه كرد: «من فكر مي‌كنم مردم منتظرند تا واكسن كشف شود و آنها در برابر بيماري ايمن شوند، اما با اين شرايط كه هر روز رييس‌جمهور مي‌گويد نبايد به حرف‌هاي دانشمندان گوش كنيد يا اينكه رييس‌جمهور مطرح مي‌كند دانشمندان اشتباه مي‌كنند و بايد حرف دولت را گوش كرد، به نظر مي‌رسد حتي زماني كه واكسن نيز كشف شود ما با يك چالش جدي براي اقناع مردم روبه‌رو باشيم». 
بازي انتخاباتي
در همين حال كه تقابل ميان جريان‌هاي سياسي امريكا ادامه دارد، وضعيت در برخي نقاط اين كشور بسيار وخيم شده و نگراني‌هاي زيادي پيرامون آينده مردم اين مناطق به وجود آمده است. روز گذشته خبرگزاري رويترز پيرامون وضعيت يكي از ايالت‌هاي امريكا نوشت: اگر فلوريدا يك كشور بود، در جايگاه چهارم در جهان پس از امريكا، برزيل و هند از لحاظ بيشترين موارد جديد ابتلا به ويروس كرونا در يك شبانه روز قرار مي‌گرفت. به نوشته رويترز، افزايش روزانه موارد بيماري در فلوريدا از بالاترين آمار روزانه‌اي كه توسط كشورهاي اروپايي در دوران اوج اين همه‌گيري گزارش شد، فراتر رفته است.  فلوريدا همچنين ركورد ايالت نيويورك را مبني بر گزارش 12 هزار و 847 مورد جديد كوويد-19 در دهم ماه آوريل زماني كه اين منطقه كانون شيوع اين ويروس در امريكا بود، شكسته است. موارد ابتلا به ويروس كرونا در حدود 40 ايالت امريكا در حال افزايش است. امريكا با ثبت حدود 60 هزار مورد جديد بيماري  در چهار روز گذشته، ركوردهاي جهاني را شكسته است. اين فاجعه در حالي رقم مي‌خورد كه تنها چند ماه بيشتر تا زمان برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري امريكا باقي نمانده است و مديريت فاجعه‌بار دولت ترامپ در مقابله با بيماري كوويد- 19 احتمال پيروزي رقيب او را افزايش داده است. در نظرسنجي كه موسسه گالوپ در روزهاي گذشته انجام داده، آمده است كه محبوبيت ترامپ به ۳۸درصد كاهش يافته و او نزد ۵۷ درصد امريكايي‌ها محبوبيتي ندارد. براساس گزارش سي‌ان‌ان كه با استفاده از داده‌ها و نتيجه نظرسنجي موسسه گالوپ تنظيم شده، نرخ محبوبيت ترامپ بهتر نخواهد شد و او در نظرسنجي‌ها همچنان با فاصله دو رقمي از جو بايدن معاون رييس‌جمهوري پيشين امريكا عقب است. نظرسنجي‌هاي APSA و كالج سينا (Siena) نيز پيش‌بيني كردند كه ترامپ در جدول رده بندي روساي جمهوري امريكا در رتبه چهل و سوم قرار بگيرد كه در جايگاهي نزديك به پايين اين فهرست نزديك است. هرچند در حال حاضر و با توجه به تجربه نظرسنجي‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري سال 2016 نمي‌توان انتظار داشت كه از امروز نتايج انتخابات قابل پيش‌بيني باشد اما اين نكته مطرح است كه ترامپ احساس خطر كرده و با اقداماتي نظير تخريب شخصيت فائوچي به دنبال مقصر است تا بخشي از محبوبيت از دست رفته خود در طول بحران كرونا را بازيابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون