• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3243 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت

«زنان الجزايري» پابلو پيكاسو گران‌ترين اثر فروخته شده


بهار سرلك| بعد از رسيدن قيمت تابلوي «زنان الجزايري» اثر «پابلو پيكاسو» به 179 ميليون دلار، اين اثر به ثبت جهاني جديدي دست يافت و گران‌ترين اثر هنري كه در مزايده‌اي در نيويورك، فروخته شده
 نام گرفت.
به گزارش روزنامه گاردين، پيش از شروع مزايده در حراجي «كريستي» انتظار مي‌رفت تابلو «زنان الجزايري» (version O) به قيمت 140 ميليون دلار فروخته شود اما رقم آخرين قيمت فاصله زيادي با اين پيش‌بيني داشت و اين فروش زماني رخ داده كه مجموعه‌داران آثار شاهكار هنري روزبه‌روز بر علاقه‌شان به آثار مكتب‌هاي «امپرسيونيست»، «مدرن» و آثار معاصر
 بيشتر مي‌شود.
دوشنبه شب، 21 ارديبهشت، دلالان تلفني قيمت مزايده را به 160 ميليون دلار رساندند و در نهايت اين رقم را به 179 ميليون و 365 هزار دلار رساندند كه 12 درصد اين رقم كميسيون حراجي كريستي است.
پيش از اين، نوامبر 2013 گران‌ترين اثر هنري كه در مزايده به فروش رسيد متعلق به تابلوي سه‌لتي «سه بررسي لوسين فرويد» اثر «فرانسيس بيكن» بود كه با قيمت 142 ميليون دلار در همين حراجي فروخته شد.
متخصصان معتقدند قيمت‌ها را ارزش سرمايه‌گذاري در آثار هنري و مجموعه‌داران تازه‌كار ثروتمندي كه به دنبال بهترين آثار هستند، بالا مي‌برند.
يكي از دلالان منهتن به نام «ريچارد فيگن» مي‌گويد: «نقطه پاياني در اين كار نمي‌بينم مگر اينكه درجه علاقه‌مندي به آثار هنري به‌شدت كاهش يابد كه اين موضوع هم در آينده نزديك رخ نخواهد داد.»
در مزايده ‌عصر، مجسمه «مرد اشاره‌گر» اثر «آلبرتو جاكومتي» به رقم 141 ميليون دلار رسيد و گران‌ترين مجسمه‌اي كه در مزايده به فروش رسيده شناخته شد.
«سارا ليچمن»، پروفسور تاريخ طراحي و مطالعات حفظ و نگهداري آثار هنري، در مورد بازار خريد و فروش آثار هنري گفت: «آثار هنري امپرسيونيست و مدرن كنترل بازار را در دست گرفته‌اند. گويي مبالغ آثار اين دوره‌ها در هر مزايده افزايش مي‌يابد و شهرتي ماندگار براي هنرمندانش به ارمغان آورده است.»
پيكاسو تابلوي زنان الجزايري را از هنرمند فرانسوي قرن نوزدهم «اوژن دولاكورا» الهام گرفت و اين تابلو بخشي از 15 اثري است كه او در سال‌هاي 1954 و 1955 خلق كرد و عنوان‌هاي A تا O را براي آنها برگزيد. اين تابلو در چندين موزه كه نگاهي به آثار پيكاسو داشتند به نمايش گذاشته شد و زماني «ويكتور» و «سالي گانز» مجموعه‌داران امريكايي مالك آن بودند.
در مجموع، از 35 اثر هنري 34 اثر در مزايده دوشنبه فروخته شد و كل مبلغ فروش‌ها به 706 ميليون دلار رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون