• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4697 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۳۰ تير

آمارهاي هشدار‌دهنده پارلمان محلي تهران درخصوص كرونا

تهران در وضعيت قرمز

نورا حسيني

 

سهم تهران از آمارهاي مرگ‌ومير مبتلايان به كرونا بالاست، اگر تا ماه گذشته تنها شنونده روايت مرگ‌هاي كرونايي بوديم حالا خودمان هم راوي هستيم . مرگ تا نزديكي خانه‌هاي‌مان آمده.جلسات شوراي شهر تهران هم متاثر از افزايش آمار كرونا با محدوديت‌هاي تازه‌اي برگزار شد.  درهاي صحن علني شورا روي خبرنگاران بسته شد و تنها از سالن طبقه اول شورا امكان پوشش اخبار بود. گفته مي‌شد تعداد زيادي از كاركنان شوراي شهر تهران مبتلا به كرونا شده‌اند و دوباره از اعضاي شوراي شهر تست كرونا گرفته شده است. يكي از كارشناسان شوراي شهر تهران هم چند روز پيش در اثر اين بيماري آسماني شد.   سخنان رييس شوراي شهر تهران هم با هشدار دوباره درخصوص موج جديد كرونا در تهران آغاز شد. 

محسن هاشمي با بيان اينكه موج جديد بيماري كرونا موجب افزايش ابتلا، شرايط حاد بيماري و درگذشت شهروندان شده است، گفت: متاسفانه هم در بعد خودمراقبتي مردم و رعايت فاصله اجتماعي و هم از منظر تمهيدات مديريتي كشور با چالش مواجه هستيم و اگر با همين روند هفته‌هاي اخير شيوع كرونا افزايش يابد، زيرساخت‌هاي درماني و سلامت كشور پاسخگوي بيماران نخواهد بود.
او در توصيف آنچه مي‌گفت، افزود: در اين شرايط حمل‌ونقل عمومي يكي از گلوگاه‌هاي انتقال ويروس كروناست كه با توجه به عدم تعطيلي فعاليت‌هاي اقتصادي و اداري با تصميم ستاد ملي كرونا، تنها راه كاهش ابتلاي شهروندان، افزايش ظرفيت سيستم حمل‌ونقل عمومي است كه متاسفانه در سال‌هاي اخير با كاهش منابع و اعتبارات آن، كمبود ناوگان عمومي به‌شدت احساس مي‌شود.  نطق پيش از دستور ناهيد خداكرمي با آمارهايي در خصوص تهران بيش از هشدار هاشمي نشان‌دهنده وضعيت قرمز در تهران بود.  رييس كميته سلامت شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه ورود كرونا ويروس به ايران در تاريخ 30 بهمن ماه گزارش شده است، گفت: ‌اولين مرگ كرونا ويروس در تهران را در تاريخ اول اسفند داشتيم كه اين نشان مي‌دهد ورود كرونا به ايران خيلي قبل‌تر از تاريخ رسمي اتفاق افتاده. امروز بيش از هفت هزارو 167 مورد از كساني كه به اين ويروس آلوده شده‌اند، در بهشت زهرا آرام گرفته‌اند. به گفته او در يك ماه اخير 14 هزار نفر در بيمارستان بستري شده‌اند.  خداكرمي با اشاره به نتايج تحقيقاتي درخصوص كشندگي اين بيماري گفت: از 14 فروردين در اين مطالعه 275هزار نفر شركت كردند. يعني علائم ويروس را داشتند. اما در طول انجام اين مطالعه، تعداد 3هزار و 696 نفر از بيماران در تهران كه نتيجه تست پي‌سي‌آر آنها مثبت قطعي بوده است وارد مطالعه شدند. از تعداد كل افراد مورد مطالعه 550 نفر معادل 14.9 درصد فوت شدند كه نشان مي‌دهد ميزان كشندگي بيماري در موارد بستري 14.9 درصد بوده است. از كل افراد 1530 نفر (41.4%) بهبود پيدا كردند و 1619 نفر باقي‌مانده تا زمان جمع‌آوري اطلاعات اين مطالعه تحت درمان بوده‌اند. جالب است كه ميانگين سن ابتلا 57 سال و 4 ماه بود. كم‌سن‌ترين مورد قطعي تا تاريخ 14 فروردين در يك كودك يك‌ساله همين‌طور مسن‌ترين نمونه فردي صدساله بوده است.
از نظر تحصيلات 62 درصد مبتلايان زير ديپلم بودند و جالب اين است كه ميزان مرگ هم در بين آنها بيشتر بوده. همچنين متاهل‌ها بيشترين ميزان ابتلا و 42 درصد آنها سرپرست خانوار بودند. يعني ما داريم نيروي كار خود را از دست مي‌دهيم. 
به گفته اين عضو شوراي شهر تهران در هيچ منطقه‌اي در تهران موفق به كنترل ويروس نشديم. ما در كشور هم هنوز نتوانسته‌ايم مطابق ديگر كشورهاي جهان اين بيماري را كنترل كنيم. ما در اواسط ارديبهشت 9 مرگ در تهران داشتيم، ولي ديروز (شنبه 28 تيرماه) 101 مرگ در تهران ثبت شد و اين نشان‌دهنده سطح ابتلاي رو به افزايش است.  خداكرمي با بيان اينكه بيشترين مراجعه ما همراه با سرفه و تب بود، در ميان فوت‌شدگان تب بيشتر بوده و مهم‌ترين دليل مراجعه‌شان تنگي نفس و ديسترس تنفسي گزارش شده است، گفت: بيشترين مبتلايان بيماري زمينه‌اي در تهران فشارخون بوده است. 22 درصد از افراد مورد تحقيق ما به دليل ارتباط با فرد مبتلا، آلوده شدند و 67 درصد هم سابقه شركت در اجتماعات را داشتند. 
 به گفته او مبتلايان به ويروس كرونا تقريبا تمامي مناطق تهران را فراگرفته‌اند. گرچه تا حدودي در نواحي شرقي تعداد مبتلايان از تراكم بيشتري برخوردار است، اين در حالي است كه موارد فوتي از الگوي مكاني خاصي پيروي نمي‌كند اما در همين حال بيشتر موارد ترخيص شده در نواحي غربي يا به گرايش به غرب است. تراكم موارد ابتلا در برخي مناطق پرتراكم جمعيتي مانند مناطق 4 و 8 و 13 همين‌طور وجود برخي خوشه‌هاي بيماري در محله‌هايي مانند تهرانپارس، خيابان‌هاي آيت و پيروزي از نكات قابل‌توجه است. برعكس فراواني كمتر ابتلا و مرگ در مناطق غربي تهران مانند مناطق 9 و 18 و 21 و 22 از يافته‌هاي مطالعه است. هرچند در اين مناطق هم خوشه‌هايي از ابتلا در نواحي شرقي منطقه 18 و شرقي منطقه 21 ديده مي‌شود.
 خداكرمي پس از  ارايه اين آمارها تاكيد كرد اگر همه‌گيري كوويد19 ادامه يابد و به بخشي از زندگي عادي ما تبديل شود، نه تنها تعاملات انساني ترسي بيشتر از شادي ايجاد مي‌كند و بسياري از مشاغل از بين خواهد رفت بلكه هزاران شغل خدماتي ناپديد مي‌شوند. ما در قرني پر رفاه زندگي مي‌كنيم و فراموش كرديم كه چگونه طاعون در دو همه‌گيري گسترده نيمي از جمعيت كشور ما و جهان را از بين برد.  خداكرمي نسبت به ركود برخي از كسب وكارها هشدار داد و گفت: ‌امروز كسب و كارهاي كوچك، خرده‌فروشي، خدمات تفريحي، اوقات فراغت و گردشگري در خط مقدم آسيب از اين همه‌گيري قرار دارند. شايد تنها فرصت جلوگيري از ركود بازار كار در تهران، برنامه‌ريزي براي تقويت سرمايه‌گذاري هوشمندانه ضد پاندمي در زيرساخت‌هاي مراقبت‌هاي بهداشتي و تاسيس پرديس سلامت شهر تهران است تا اين شيوع وحشتناك بتواند از ما دور شود. بايد به فكر تهيه برنامه‌هايي باشيم كه داراي اولويت‌بندي اقتصاد دايره‌اي، مقاومت در برابر تغييرات آب و هوا و رفع تبعيض و نابرابري باشد. در جلسه روز گذشته شوراي شهر تهران همچنين طرح تفصيلي منطقه 22 و طرح اصلاحيه ماده واحده مصوبه «نظام يكپارچه بليت الكترونيك حمل و نقل عمومي شهر تهران» به تصويب رسيد.
 انتظار روشن شهروندان تهراني از مسوولان بانك مركزي و وزارت نفت، تسريع وتسهيل در بخش اعتبارات حمل ونقل عمومي تهران است، در صورتي كه بانك مركزي ظرف امروز و فردا، دستور انتشار هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت تامين اتوبوس و مترو را براي تهران توسط بانك رفاه صادر نكند، اين اعتبار كه مربوط به سال 1398 خواهد بود، باطل خواهد شد. 
به دليل مشكلات مختلف در برخي از بزرگراه‌ها تعطيلي پل‌هاي عابر مكانيزه ادامه دارد كه يكي از دلايل آن بدهي‌هايي است كه به اداره برق دارند. در سه ماهه نخست سال هزار و 25 تماس از سوي شهروندان مناطق 22گانه با موضوع تعطيلي و بلااستفاده بودن پل‌هاي مكانيزه ثبت شده است.
در تعدادي از شعب كميسيون ماده صد به دليل عدم معرفي قضات دادگستري و تكميل نبودن اعضا اقدامات و پاسخگويي به مراجعان ماه‌ها به تاخير افتاده است كه لازم است در راستاي اعمال ضوابط و همچنين رعايت حقوق شهروندان رسيدگي به پرونده‌ها تسريع شود.  برخي از پروژه‌هايي كه هر ساله انجام مي‌شد متوقف شده و در پاسخ به پيگيري اهالي گفته مي‌شود كه «در حال پيگيري هستيم كه اين طرح‌ها در طرح‌هاي در اولويت مي‌گنجد يا خير»، موضوعي مثل لكه‌گيري معابر يك فعاليت معمول است و هر سال براي آن اعتبار پيش‌بيني شده است. قرار نيست كه مردم را سر كار بگذاريم و بگوييم كه در حال بررسي هستيم.  تنها 48ساعت براي انتشار اوراق مشاركت به مبلغ 1500ميليارد تومان جهت توسعه مترو و اتوبوس زمان باقي مانده، شهرداري بايد به سرعت نسبت به انتشار آن اقدام كند.
قراردادي يك و نيم ميلياردي در معاونت شهرسازي در خصوص اصلاح ساختار اين معاونت به امضا رسيده كه در سامانه شفافيت ثبت نشده است. اين موضوع سوال‌برانگيز است. چرا چنين قراردادي كه در آن شبهه ايجاد شده را نمي‌توانيم در اين سامانه مشاهده كنيم.


 خداكرمي پس از  ارايه اين آمارها تاكيد كرد اگر همه‌گيري كوويد19 ادامه يابد و به بخشي از زندگي عادي ما تبديل شود، نه تنها تعاملات انساني ترسي بيشتر از شادي ايجاد مي‌كند و بسياري از مشاغل از بين خواهد رفت بلكه هزاران شغل خدماتي ناپديد مي‌شوند. ما در قرني پر رفاه زندگي مي‌كنيم و فراموش كرديم كه چگونه طاعون در دو همه‌گيري گسترده نيمي از جمعيت كشور ما و جهان را از بين برد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون