• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4698 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۳۱ تير

دستگاه قضايي اعلام كرد

اعدام جاسوس سيا

گروه سياسي

 

يدمحمود موسوي‌مجد اعدام شد. فردي كه به عنوان «جاسوس سيا و موساد» محاكمه و محكوم شده بود، صبح ديروز اعدام شد تا بار ديگر نام او در صدر اخبار قرار گيرد. بيستم خردادماه بود كه غلامحسين اسماعيلي در يك نشست خبري اعلام كرد: «اخيرا فردي به نام سيدمحمود موسوي‌مجد فرزند سيدكاظم كه هم به سرويس موساد و هم به سرويس سيا وصل شده بود و در قبال اخذ دلار‌هاي امريكايي، در حوزه‌هاي مختلف امنيتي، اطلاعاتي را جمع‌آوري و در اختيار سرويس بيگانه قرار داده بود و يكي از اتهامات اين فرد، اعلام محل تردد و اسكان سردار شهيد سليماني و برخي فرماندهان نظامي در ادوار مختلف به سرويس‌هاي جاسوسي سيا و موساد بود، با حكم دادگاه انقلاب اسلامي به اعدام محكوم شد.»
 اظهارنظري كه اين شائبه را به وجود آورد كه موسوي‌مجد عامل ترور و شهادت سردار سليماني بوده و همين هم باعث شد كه بار ديگر ماجراي «شهادت سردار» در فضاي مجازي به يكي از پرتكرارترين هشتگ‌هاي روز تبديل شود. اما مساله، مساله‌اي ديگر بود.
ساعتي پس از توضيحات سخنگو، مديرعامل خبرگزاري ميزان _وابسته به قوه قضاييه_ در حساب كاربري‌اش در توييتر بخشي از اظهارات سخنگو را اصلاح و تاكيد كرد كه موسوي‌مجد زمان ترور قاسم سليماني توسط ايالات متحده امريكا زنداني بوده و جاسوسي او مربوط به گذشته و پيش از زمان شهادت فرمانده سپاه قدس است. اما از آنجا كه افكار عمومي توجه چنداني به اين گفته‌هاي مديرعامل ميزان نكرد، دستگاه قضايي دست به كار شد و با صدور اطلاعيه‌اي ابهام در اظهارات غلامحسين اسماعيلي را اصلاح كرد. اطلاعيه مركز رسانه‌هاي دستگاه قضايي با تاييد توييت مديرعامل ميزان تاكيد كرد كه «تمام مراحل قضايي پرونده جاسوس سيا و موساد مدت‌ها پيش از شهادت حاج‌قاسم سليماني انجام شده و پرونده او ارتباطي با اقدام تروريستي دولت امريكا در به شهادت رساندن فرمانده سپاه قدس ندارد.» قوه قضاييه همچنين در اين اطلاعيه اعلام كرد كه «موسوي‌مجد هجدهم مهرماه ۹۷ _يعني يك‌سال و ۲ ماه و ۲۵ روز پيش از ترور قاسم سليماني در فرودگاه بغداد_ بازداشت شده» و «شعبه ۱۵دادگاه انقلاب اسلامي به اتهامات انتسابي او رسيدگي و در تاريخ ۳ شهريورماه ۹۸ حكم اعدامش را صادر مي‌كند كه با اشكال و ايراد ديوان‌ عالي كشور حكم دوباره به محكمه بازگشته و دادگاه بار ديگر در تاريخ ۴ اسفندماه ۹۸، پس از بررسي مجدد پرونده، حكم اعدام او را تاييد و دوباره پرونده را به ديوان‌ عالي كشور ارسال مي‌كند و هم‌اكنون اين حكم در ديوان ‌عالي كشور هم تاييد شده است.»
اما سيدمحمود موسوي‌مجد كه بود؟ اين پرسشي است كه از همان دقايق ابتدايي كه سخنگوي دستگاه قضايي خبر از اعدام اين فرد داد، براي افكار عمومي به وجود آمد. نه سخنگوي دستگاه قضايي سخني درباره پيشينه اين فرد بيان كرد، نه اطلاعيه دستگاه قضايي و نه در هيچ‌ كدام از منابع خبري، اطلاعاتي درباره سيدمحمود موسوي‌مجد كه حالا با عنوان جاسوسي ايراني محكوم به اعدام بود، يافت مي‌شد. 
تنها سرنخ اين معما، اطلاعاتي بود كه از دقايقي پس از اعلام خبر، كاربران موسوم به «ارزشي‌ها» در توييتر و ديگر شبكه‌هاي اجتماعي، دست به انتشار آن در فضاي مجازي زده بودند؛ آنجا كه با انتشار تصويري از فردي كه با سري پايين و صورتي شطرنجي كنار سردار قاسم سليماني قدم مي‌زد، مدعي شدند كه اين فرد همان موسوي‌مجد است. ميان پرسش‌هايي كه درباره پيشينه اين جاسوس ايراني مطرح بود، پايگاه خبري ديد‌بان ايران گزارشي منتشر كرد كه در آن مدعي شد او به عنوان مدافع حرم در سوريه و كنار قاسم سليماني مشغول مبارزه و البته جاسوسي بوده است.
دو روز پس از اعلام سخنگوي دستگاه قضايي، خبرگزاري ميزان با انتشار تصوير واقعي سيدمحمود موسوي‌مجد، تصاوير منتسب به او در فضاي مجازي را نادرست خواند و چندي بعد هم غلامحسين اسماعيلي بار ديگر تاكيد كرد كه دستگيري موسوي‌مجد ربطي به حادثه تروريستي شهادت سردار سليماني ندارد. به ‌‌گفته سخنگوي قوه قضاييه، موسوي‌مجد اطلاعاتي در حوزه دفاعي و نظامي به‌ويژه در ارتباط با وزارت دفاع و نيروي قدس سپاه و تردد‌ها و اقامت‌هاي شهيد سليماني در سال‌هاي ۹۶ و ۹۷ را به سرويس سيا و موساد داده است. بنا بر توضيحات اسماعيلي، اين جاسوس به ‌‌لحاظ اينكه ‌همراه خانواده‌اش مقيم سوريه و در همان كشور با نيرو‌هاي مستشاري ايران بوده، اطلاعاتي را از حوزه فعاليت آنها و وزارت دفاع جمع‌آوري مي‌كرده و به دشمن مي‌داده است. همان زمان خبرگزاري تسنيم هم اطلاعاتي تكميلي از موسوي‌مجد منتشر كرد كه نشان مي‌داد برخلاف گمانه‌زني‌هاي ابتدايي، موسوي‌مجد، يك مقام نظامي، پاسدار يا يكي از نيروهاي بسيجي كه به‌صورت داوطلب عازم سوريه مي‌شدند، نبوده، بلكه پيش از انقلاب و در سنين كودكي همراه با خانواده، از ايران خارج شده و بزرگ‌ شده سوريه است. در گزارش تسنيم همچنين آمده بود كه او در سوريه با برخي مستشاران ايراني ارتباط مي‌گيرد و به عنوان راننده مشغول به ‌كار مي‌شود و در پوشش راننده، اطلاعاتي را كه به دست مي‌آورد، به سرويس اطلاعاتي اسراييل و امريكا مي‌فروخت و در قبال اين اطلاعات، ماهانه 5 هزار دلار از اين سرويس‌ها حقوق دريافت مي‌كرده و در نهايت از سوي نيروهاي حزب‌الله لبنان _كه اشراف ويژه‌اي روي سرويس‌ موساد دارد_ شناسايي، دستگير و به ايران تحويل داده و بازداشت مي‌شود.
 
جزييات جديد، پس از اعدام 
اگرچه در ظاهر به نظر مي‌رسد كه اعدام موسوي‌مجد بدون اعلام قبلي انجام شده اما ساعاتي پيش از اعدام او، خبرگزاري ميزان گزارشي ويديويي ۸ دقيقه‌اي با عنوان «موسوي‌مجد جاسوس امنيتي و عامل موثر در «ترور سردار سليماني» در تور نيرو‌هاي اطلاعاتي جمهوري اسلامي» منتشر كرد. گزارشي كه با اطلاعات منتشر شده از سوي خبرگزاري فارس كه ساعاتي پس از اعدام او منتشر شد، تكميل شد. اين خبرگزاري ظهر روز بعد از اعلام خبر اعدام موسوي‌مجد، گزارشي منتشر كرد كه در آن اعلام شد موسوي‌مجد ۴ سال و ۴ ماه با سازمان سيا همكاري كرده و ۲۸۰ هزار دلار دريافت كرده است. بر اساس گزارش منتشر شده از سوي خبرگزاري فارس، موسوي‌مجد علاوه بر موساد و سيا درصدد همكاري با سرويس امنيتي عربستان و ارتباط‌گيري با مقامات برخي كشورهاي منطقه نيز بوده است. حالا با اجراي حكم اعدام سيدمحمود موسوي‌مجد كه بامداد سي‌ام تيرماه 98 صورت گرفت، پرونده زندگي او براي هميشه مختومه شد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون