• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4704 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۷ مرداد

وزارت صنعت، معدن و تجارت:

قاچاق سيگار 98 درصد افزايش يافته است

جديدترين آمار منتشر شده از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان مي‌دهد كه توليد سيگار در دو ماهه اول امسال ۲۷.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش داشته و در پي آن برآورد قاچاق سيگار تقريبا دو برابر شده است. بر اساس اين آمار در دو ماهه اول امسال شش ميليارد و ۷۰ ميليون نخ سيگار توليد شده كه نسبت به توليد هشت ميليارد و ۴۲۰ ميليون نخ در دو ماهه اول سال گذشته ۲۷.۹ درصد كاهش داشته است.
در پي اين كاهش توليد و با توجه به اينكه ميزان مصرف در دو ماه ۱۰ ميليارد و ۸۳۰ ميليون نخ برآورد شده، برآورد قاچاق سيگار هم تقريبا دو برابر شده، به ‌طوري كه برآورد قاچاق سيگار با ۹۷.۵۱ درصد افزايش، از دو ميليارد و ۴۱۰ ميليون نخ سيگار در دو ماهه اول سال قبل به چهار ميليارد و ۷۶۰ ميليون نخ سيگار در مدت مشابه امسال رسيده است.
در ميانه تيرماه رييس انجمن توليدكنندگان، واردكنندگان و صادركنندگان محصولات دخاني از عدم تخصيص ارز براي واردات مواد اوليه اين صنعت طي سه ماه گذشته خبر داد و گفت كه اين مساله باعث شده توليد هشت واحد از ۱۵ واحد توليد محصولات دخاني متوقف شود. او همچنين هشدار داده بود كه ادامه اين وضعيت و عدم تخصيص ارز به مواد اوليه اين صنعت تا يك ماه بعد مي‌تواند همه واحدهاي توليدي را به تعطيلي بكشاند.
البته در حاشيه آمار منتشر شده از سوي وزارت صمت نيز به اين مساله اشاره شده و تحريم‌ها، عدم تأمين به موقع مواد اوليه و مشكالت تخصيص ارز از جمله دلايل كاهش توليد سيگار عنوان شده كه البته شيوع بيماري كو,يد ۱۹ هم مزيد بر علت شده است.
بر اساس اعلام انجمن توليدكنندگان، واردكنندگان و صادركنندگان محصولات دخاني ۷۰ درصد صنعت دخانيات از طريق واردات تامين مي‌شود كه عمده آن مربوط به توتون است. همچنين اين صنعت ۵۰ هزار نفر اشتغال مستقيم، ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفر اشتغال غيرمستقيم در بخش توزيع، كشاورزي و حمل و نقل دارد و نياز سالانه آن براي واردات ۳۰۰ ميليون يورو است. از طرف ديگر اين صنعت سالانه ۴۰۰۰ ميليارد تومان درآمد مالياتي دارد كه در صورت محقق نشدن آن اين مبلغ به كسري بودجه اضافه مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون