• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4705 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۸ مرداد

رييس مجلس همزمان با ركوردزني مرگ بر اثر كرونا در نامه‌اي به مقام معظم رهبري خواهان عضويت چند نماينده در ستاد ملي مقابله با كرونا شد

دوراهي‌هاي كرونايي

ستاد ملي كرونا ضمن موافقت با برگزاري كنكور، آيين‌‌نامه برپايي عزاداري محرم را ابلاغ كرد

گروه سياسي


۲۳۵ تن، آمار تعداد جان‌باختگان بر اثر ابتلا به كرونا در ۲۴ ساعت گذشته - يعني فاصله روز دوشنبه تا سه‌شنبه هفتم مرداد - است. اين عدد نشان مي‌دهد كه ركورد مرگ بر اثر ابتلا به كرونا در بازه زماني ۲۴ ساعته در ايران شكسته‌ شده است. اگر تا روز چهارشنبه اين عدد افزايش پيدا نكند دست‌كم تا زمان نگارش اين گزارش بالاترين ميزان مرگ بر اثر ابتلا به كوويد-19 در روز هفتم مردادماه به ثبت رسيده‌ و گويي وحشت افزون بر ۲۰۰ نفر مرگ در روز همچون بسياري از آمار و ارقام نجومي عادي شده است. 
رييس‌جمهوري در اغلب سخنراني‌هايي كه در هيات دولت يا ستاد ملي مديريت كرونا ايراد كرد بر اين نكته تاكيد داشت كه پايش‌هاي صورت‌ گرفته، نشان مي‌دهد يكي از مهم‌ترين دلايل افزايش ابتلا و مرگ نه بازگشايي فعاليت‌هاي اقتصادي روزمره و جاري بلكه برگزاري مراسم‌هاي عزا و عروسي است كه تجمع‌ انساني ايجاد شده، باعث سرايت گسترده ويروس شده است. اگرچه اين آمار در حالي سير صعودي را طي مي‌كند كه از پانزدهم تيرماه استفاده از ماسك در اماكن عمومي اجباري شد همچنين در تهران و برخي از شهرستان‌هايي كه در وضعيت هشدار يا بحراني قرار داشتند مجددا محدوديت‌هايي اعمال و حتي برگزاري مراسم‌ عزا و عروسي با برخوردهاي قانوني و ممنوعيت مواجه بود. با وجود اينكه دوره نهفتگي اين بيماري تقريبا ۱۴روز است اما با وجود اقدامات صورت گرفته نه‌تنها از تعداد ميزان ابتلا و مرگ و مير كاسته نشد بلكه آمار جانباختگان در اثر ابتلا به كوويد-۱۹ نيز افزايش چشمگيري داشت. در اين حال 2 موضوع مهم همچون برگزاري مراسم ايام سوگواري محرم و كنكور‌كه قطعا باعث تجمع‌ گسترده مي‌شود، محل نقد و نظر و رويارويي موافقان و مخالفان است. در اين شرايط محمدباقر قاليباف، رييس دوره مجلس شوراي اسلامي هم در نامه‌اي به مقام معظم رهبري خواستار عضويت برخي اعضاي مجلس به عنوان نمايندگان مردم در ستاد ملي مديريت كرونا شده است؛ ستادي كه خود درگير اختلاف‌‌نظر ميان نيروهاي اجرايي و مقامات با نظرات كارشناسي و مقامات وزارت بهداشت است و در اين گير و دار اغلب، نظر مقامات بر نظر كارشناسان صائب مي‌شود.

درخواست قاليباف از مقام معظم رهبري
عليرضا منادي‌سفيدان، رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي روزگذشته از ارسال نامه رييس مجلس به مقام معظم رهبري جهت درخواست عضويت روساي ۳ كميسيون در ستاد ملي مديريت كرونا خبر داد. او توضيح داد با توجه به اينكه از مجلس تنها رييس مجلس عضو اين ستاد است، نمايندگان نمي‌توانند، نكات مدنظرشان خود را مطرح كنند. به ‌همين دليل محمدباقر قاليباف مكاتبه‌اي داشته تا از مقام معظم رهبري براي عضويت روساي كميسيون‌هاي آموزش و بهداشت و احتمالا رييس كميسيون اجتماعي اذن بگيرندكه هنوز پاسخ اين نامه داده نشده است.  پيش از اين در اسفندماه ۹۸ و زمان مجلس دهم، پيرو نامه وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به علي لاريجاني، رييس وقت مجلس مقرر شده بود كه 3 نفر از اعضاي هيات رييسه مجلس ازجمله مسعود پزشكيان، اميرحسين قاضي‌زاده‌هاشمي و اكبر رنجبرزاده در ستاد مقابله با كرونا حضور داشته ‌باشند. همچنين بهروز بنيادي، همايون يوسفي، سيدمرتضي خاتمي، محمدحسين قرباني و حيدرعلي عابدي به عنوان ۵ عضو كميسيون بهداشت در اين ستاد عضويت داشتند كه احتمالا با روي كار آمدن مجلس يازدهم، تركيب اعضاي پارلمان‌نشين ستاد كرونا متفاوت خواهد شد. به‌ويژه اينكه درمورد 2 موضوع كنكور و برگزاري مراسم محرم، آنقدر بحث بالا گرفته كه صداي برخي كارشناسان شنيده نمي‌شود و آن‌ طور كه منادي‌سفيدان گفته «شايد با عضويت در اين ستاد حرف‌مان بيشتر شنيده شود.»
 دوگانه‌هاي سلامت، كنكور  و  محرم
تا برگزاري كنكور زمان زيادي باقي نمانده و بايد در اين شرايط بحراني بالاخره تصميمي اتخاذ شود. جالب اينكه اختلاف‌نظر درمورد اين مقوله نيز در اغلب نهادهاي كشور همچنين در ستاد كرونا مشهود است. در حالي كه مينو محرز، عضو كميته علمي ستاد مبارزه با كرونا مي‌گويد،كنكور نبايد الان برگزار شود ايرج حريرچي، معاون كل وزارت بهداشت و دبير ستاد مبارزه با كرونا اعلام مي‌كند كه نمي‌توان كنكور را عقب انداخت. اين اختلاف‌نظر در سطوح ديگر از مقامات تا جامعه نيز به چشم مي‌خورد. به نظر نمي‌رسد كه وزارت علوم نيز با اين تعويق موافق باشد؛ چراكه براي ترم جديد عملا هيچ دانشجويي وجود نخواهد داشت. در حالي كه برخي معتقدند، عقب نيفتادن كنكور به دليل وجود مافيايي قدرتمند است كه همه اين سال‌ها اجازه حذف كنكور را نداده، برخي ديگر باور دارندكه اتفاقا عقب افتادن كنكور به نفع اين مافياست. اميرحسين قاضي‌زاده‌هاشمي، نايب رييس مجلس در صفحه توييتر خود نوشته كه دخترش هم امسال كنكوري است اما اول اينكه تعويق كنكور در عمل نشدني است. دوم آنكه تعويق كنكور به‌دليل تجميع متقاضي و افزايش سرسام‌آور تقاضا به ‌شدت به سود مافياي كنكور و به ضرر متقاضيان است. سوم هم حمايت اكانت‌هاي فيك و تازه تاسيس نشان از وجود برنامه‌ريزي و سازماندهي پشت مطالبه تعويق كنكور است. با اين حال خانواده‌ها همچنان براي سلامت فرزندانشان نگران هستند و پروتكل‌هاي بهداشتي وزارت بهداشت براي برگزاري كنكور هم چيزي از اين نگراني كم نمي‌كند. 
علاوه بر كنكور برگزاري آيين سوگواري محرم نيز امسال با حواشي و نظرات مختلفي مواجه بوده است. در شرايطي كه امسال براي اولين ‌بار مراسم حج در مكه و مراسم اربعين در كربلا به عنوان آيين‌هاي مهم مسلمانان برگزار نمي‌شود. 
حجت‌الاسلام محمد قمي، روحاني جواني كه مدتي است رياست سازمان تبليغات اسلامي را برعهده گرفته و همزمان زمزمه‌هايي درباره احتمال حمايت اصولگرايان از او براي انتخابات 1400 به گوش مي‌رسد ديروز با آيت‌الله ناصر مكارم‌شيرازي، مرجع تقليد شيعه ديدار كرد. ديداري كه در ادامه منجر به انتشار ديدگاه اين مرجع تقليد درباره برگزاري مراسم محرم شد و او ضمن اشاره به دغدغه‌هاي مذهبي و ديني مردم به ‌ويژه برگزاري مراسم‌هاي عزاداري محرم و صفرگفت كه«عزاداري محرم و صفر از اصول اعتقادي مذهب شيعه است كه به هيچ ‌وجه نمي‌توانيم آن را رها كنيم.» البته آيت‌الله مكارم‌شيرازي توصيه كرده كه دستورالعمل‌هاي بهداشتي در اين ايام رعايت شود. 
پيش از اين رييس‌جمهوري نيز به عنوان رييس ستاد مديريت كرونا تاكيد كرده ‌بود، مراسم عزاداري ايام محرم حتي در شهرهايي با وضعيت قرمز هم بايد برگزار شود. او از وزير كشور خواسته ‌بود تا آيين‌نامه‌اي تدوين كرده و به ستاد مديريت كرونا تحويل دهد كه بر اساس آن بتوان اين مراسم مذهبي را در سراسر كشور برگزار كرد. كميته اطلاع‌رساني ستاد ملي مديريت و مقابله با كرونا نيز ديروز اعلام كرد كه برگزاري مراسم در فضاي سربسته تنها در ايام مشخص و ساعات محدود و مكان‌هاي مجاز و به تشخيص كارگروه استاني قابل برگزاري است. همچنين استفاده از ماسك، كاهش زمان مراسم با تراكم حداقلي و آلودگي‌زدايي و رعايت فاصله يك و نيم متر ازجمله توصيه‌هايي است كه بايد از سوي مسوولان برگزاري مراسم رعايت شود. بر اساس اين پروتكل هيچ پذيرايي در طول مراسم مجاز نيست و اطعام و نذورات بايد به صورت بيرون‌بر باشد. كميته اطلاع‌رساني همچنين از صدا و سيما خواسته در اين ايام برنامه‌هاي ابتكاري متناسب با ايام محرم براي مردم تدارك ببيند. 
با اين حال مشخص نيست كه اساسا امكان رعايت چنين پروتكل‌هايي در ايام محرم وجود دارد يا نه و سوال اينجاست كه چطور مي‌توان بر رعايت همه اين موارد نظارت داشت. دو موضوعي كه پيش از اين مورد اشاره كارشناسان حوزه سلامت نيز قرار گرفته است؛ اگر چه رويكرد كلي همان است كه سعيد حداديان، مداح معروف بر آن تاكيد دارد «مراسم محرم امسال را بايد باشكوه برگزار كنيم حتي اگر قرار باشد كسي بميرد، كساني هستند كه بخواهند جان‌شان را براي اين مراسم بدهند. اجازه جان ما كه دست خودمان است.»
از ابتداي شيوع كرونا در ايران دوگانه‌هايي چون سلامت - اقتصاد وجود داشته و حالا دوگانه‌هايي چون سلامت - كنكور و محرم نيز به آن اضافه شده كه عمدتا فعالان حوزه سلامت جانب جان مردم مي‌ايستند و مقامات و مسوولان تلاش دارند تا حد تعادلي را برقرار كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون