• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4705 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۸ مرداد

خبر

خودزني صهيونيست‌ها،  نتانياهو را به شمال فلسطين اشغالي كشاند

بعد از حادثه امنيتي خودساخته توسط رژيم صهيونيستي در مرز لبنان- فلسطين اشغالي در روز دوشنبه، «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير اين رژيم براي كاهش ابعاد خودزني ديروز از مناطق شمالي بازديد كرد. به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه«جروزالم‌پست» نتانياهو روز سه‌شنبه به ستاد فرماندهي ارتش رژيم صهيونيستي در شمال فلسطين اشغالي رفته و با «آويو كوخاوي» رييس ستاد كل، «عمير بارام» فرمانده نيروهاي شمالي، «مئير بن‌شبت» مشاور امنيت داخلي و ديگر مقامات نظامي جلسه‌اي براي بررسي حادثه ديروز گذاشت. بر اين اساس، او در جلسه مذكور مدعي شد:«به هيچ‌كسي توصيه نمي‌كنم كه ارتش يا اسراييل را بيازمايد. ما مصمم هستيم از خود دفاع كنيم. به حزب‌الله توصيه مي‌كنم كه به ياد داشته باشد ما براي هر سناريويي آماده‌ايم». نخست‌وزير رژيم صهيونيستي كه براي حفظ آبرو، حادثه ديروز را «مهم» خواند در ادامه سعي كرد آن را به گردن ايران بيندازد و ادعا كرد:«تمام چيزي كه هم‌اكنون رخ مي‌دهد، نتيجه تلاش ايران و بازوهايش در لبنان است». نتانياهو در راستاي تهديدهاي توخالي عليه ايران و حزب‌الله مدعي شد:«اسراييل به مقابله با تلاش‌هاي ايران براي تثبيت نظامي در اين منطقه ادامه مي‌دهد. ارتش براي هر سناريويي آماده است و ما هر كاري براي دفاع از خود انجام مي‌دهيم». عصر روز دوشنبه بود كه رسانه‌هاي صهيونيستي از وقوع حادثه‌اي امنيتي در منطقه مزارع شبعا خبر داده و مدعي شدند كه نيروهاي حزب‌الله قصد انجام عملياتي را داشته كه با پيش‌دستي نظاميان صهيونيست، اين عمليات خنثي شده است. حزب‌الله اما دقايقي بعد با صدور بيانيه‌اي تاكيد كرد نه تنها هيچ اقدامي از سوي نيروهاي آن انجام نشده بلكه اين حادثه امنيتي محصول نگراني و دستپاچگي صهيونيست‌هاست كه آنها را مجبور به دروغ‌پردازي و تيراندازي بيهوده كرده است. در بيانيه حزب‌الله آمده است:«تمام آنچه رسانه‌هاي دشمن در ارتباط با خنثي كردن عمليات نفوذ از خاك لبنان به داخل فلسطين ادعا كردند، نادرست است... ادعاهاي اشغالگران تلاشي است براي ابداع پيروزي‌هاي دروغين و توهم‌آميز». روزنامه «جروزالم‌پست» اما امروز گزارش داد «دستگاه نظامي[اسراييل] از اينكه هنوز ممكن است حزب‌الله به ارتش[اسراييل] حمله كند، نگران بوده و حالت آماده‌باش خود را حفظ كرده است».وبگاه عبري‌زبان «يديعوت آحارونوت» نيز نوشت كه تل‌آويو از طريق مقام‌ها و واسطه‌هاي بين‌المللي مجددا به حزب‌الله پيام داده كه به دنبال آغاز جنگي جديد نيست.


اوضاع آرام  در  مرز  ارمنستان  و  آذربايجان

«شوشان استپانيان» سخنگوي وزارت دفاع ارمنستان روز گذشته(سه‌شنبه) از وضعيت نسبتا آرام مرز كشور خود با آذر‌بايجان در طول شب گذشته خبر داد. به نوشته خبر‌گزاري تاس، استپانيان در صفحه اجتماعي فيس‌بوك خود نوشت:«تمام طول شب[گذشته] تا روز ۲۸ جولاي مانند الان مرز بين آذر‌بايجان و ارمنستان نسبتا آرام مشاهده شده است.» او افزود:«نيرو‌هاي آذر‌بايجاني ۱۷ بار آتش‌بس را در بخش‌هاي مختلفي از اين مرز نقض كرده و به مواضع ارمنستان ۲۲۰ بار شليك كرده‌اند.» صحبت‌هاي روز گذشته استپانيان در حالي مطرح شده كه طي روزهاي اخير نيز شدت تنش‌ها كاهش يافته و دو طرف از آرام بودن شرايط در مرزها خبر داده‌اند.  تنش‌ها ميان جمهوري آذربايجان و ارمنستان از روز ۱۲ جولاي آغاز شد. آذربايجان ادعا مي‌كند، آغازگر اين تنش‌ها حملات توپخانه‌اي نظاميان ارمني به نيروهاي اين كشور در ناگورنو- قره‌باغ بوده است. ارمنستان نيز در مقابل ادعا مي‌كند، تنش‌ها بعد از تلاش‌هاي ارتش آذربايجان براي حمله به مواضع ارمنستان افزايش يافته است. نبرد ناگورنو- قره‌باغ پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي از سال ۱۹۸۸ آغاز شد. قره‌‌باغ، منطقه‌اي در همسايگي ايران در ناحيه شمالي واقع شده و ريشه اختلاف اين دو كشور بر سر مساله «ارضي» است و به عبارت ديگر جمهوري آذربايجان و ارمنستان هر كدام اين منطقه را جزيي از خاك خود مي‌دانند. نبرد در اين منطقه تاكنون صدها كشته و مجروح بر جا گذاشته است.


بازداشت‌هاي كودتا  در  تركيه ادامه  دارد

در ادامه بگير و ببندها در تركيه در رابطه با كودتاي نافرجام سال ۲۰۱۶ دادستاني اين كشور حكم جلب ۶۸ نفر را به اتهام ارتباط با تشكيلات «فتح‌الله گولن» صادر كرد.  خبرگزاري آناتولي تركيه گزارش داد، نيروهاي امنيتي اين كشور حداقل ۴۱ نفر را به ظن ارتباط با جنبش تروريستي فتح‌الله گولن، عامل كودتاي نافرجام سال ۲۰۱۶ بازداشت كردند. اين رسانه به نقل از منابع امنيتي خبر داد، دادستاني تركيه حكم جلب ۶۸ نفر را در اين ارتباط صادر كرد كه در بين آنها نام يك سرهنگ بازنشسته و ۶ نظامي حال حاضر ارتش نيز تركيه ديده مي‌شود. طبق اين گزارش، عمليات نيروهاي امنيتي تركيه براي بازداشت مظنونان در ۲۳ استان كشور به صورت همزمان آغاز شده و تاكنون ۴۱ نفر بازداشت شده‌اند و عمليات براي بازداشت باقي مظنونان در حال پيگيري است. دولت تركيه،  فتح‌الله گولن(واعظ تركيه‌اي مخالف دولت اين كشور و ساكن امريكا) و تشكيلات وابسته به او را تروريستي خوانده و عامل كودتاي نافرجام سال ۲۰۱۶ معرفي كرده و بارها از امريكا استرداد او را خواستار شده اما امريكايي‌ها به اين خواسته‌ها بي‌توجهي كرده‌اند. بنابر اعلام مقام‌ها و رسانه‌هاي تركيه در اين كودتاي نافرجام كه توسط تعدادي از نظاميان تركيه انجام شد ۲۵۱ نفر كشته و حدود ۲۲۰۰ نفر زخمي شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون