• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4705 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۸ مرداد

پيدا و پنهان

۷۰۰ نوع سيگار قاچاق در بازار ايران وجود دارد

رييس مركز برنامه‌ريزي و نظارت بر دخانيات كشور از حل‌شدن بخش عمده‌اي از مشكلات واردكنندگان در زمينه تامين مواد اوليه خبر داد و با بيان اينكه در برخي محصولات دخاني قاچاق از فضولات حيواني استفاده شده، اعلام كرد كه اجراي طرح شناسه رهگيري سيگار از اول شهريورماه آغاز مي‌شود. عطاءالله معروفخاني در گفت‌وگو با ايسنا، با تاكيد بر اينكه واحدهاي دخاني ارز دولتي و نيمايي دريافت نمي‌كنند، اظهار كرد: بخش عمده مشكل تامين مواد اوليه واحدهاي توليد سيگار با پيگيري مركز برنامه‌ريزي و نظارت بر دخانيات و وزارت صنعت، معدن و تجارت حل شده و مابقي در حال حل شدن است و اميدواريم به زودي توليد واحدهايي كه تعطيل شده بود مجدد آغاز شود.

او همچنين از آغاز اجراي طرح شناسه رهگيري سيگار از اول شهريورماه خبر داد و گفت كه با اجراي اين طرح مصرف‌كنندگان مي‌توانند به راحتي كالاي توليد داخل كه به صورت قانوني توليد شده را از سيگار قاچاق و جعلي تشخيص دهند، چرا‌كه با اجراي اين طرح تمامي توليدكنندگان بايد كد رهگيري را بر پاكت‌هاي سيگار درج كنند.

معروفخاني با بيان اينكه در حال حاضر بيش از
۷۰۰ نوع سيگار قاچاق در بازار ايران وجود دارد، تصريح كرد: آمايش انواع سيگارهاي قاچاق نشان مي‌دهد كه در مواد اوليه سيگار و تنباكوي قاچاق از انواع موادمخدر و فضولات حيواني استفاده مي‌شود و معمولا آزمايشگاه‌ها از ما مي‌خواهند كه با حضور ماموران وزارت بهداشت محموله‌هاي قاچاق را امحا كنيم.

رييس مركز برنامه‌ريزي و نظارت بر دخانيات كشور با اشاره به مضرات استفاده از دخانيات براي سلامتي افراد، تصريح كرد: استفاده از سيگار و تنباكويي كه قانوني توليد شده هم براي سلامتي مضر است، اما توليد قانوني اين اطمينان را به مصرف‌كننده مي‌دهد كه استانداردهاي لازم رعايت شده، براي مثال مواد اوليه پيش از ترخيص، آزمايش مي‌شود و در صورت تاييد اجازه ترخيص دارد. همچنين در زمان توليد و بعد از توليد مجددا آزمايش‌هايي انجام مي‌شود و در صورت داشتن استانداردهاي لازم اجازه توزيع دارد. حتي بعد از توزيع هم مسوولان مركز برنامه‌ريزي و نظارت بر دخانيات كشور به صورت موردي از نمونه‌هايي كه در بازار به فروش مي‌رسد مي‌خرند و براي آزمايشگاه مي‌فرستند كه اگر مشكلي داشته باشد جلوي آن گرفته مي‌شود و به‌طور كلي مي‌توان گفت كه حداقل ضرر محصولات قانوني كمتر است.

ريزش جواز تاسيس و پروانه بهره‌برداري در مناطق آزاد

جديدترين آمار منتشرشده از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان مي‌دهد در دو ماهه اول امسال جوازهاي تاسيس صادرشده در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با كاهش ۶۸.۸ درصدي و پروانه‌هاي بهره‌برداري در اين مناطق با كاهش ۴۳.۲ درصدي مواجه شده است. براساس اين آمار در دو ماهه اول امسال حدود
۴۶۲۲ فقره جواز تاسيس با پيش‌بيني سرمايه ۴۸ هزار و ۵۵۰ ميليارد تومان و پيش‌بيني اشتغال ۱۰۰ هزار و
۴۶۱ نفر صادر شده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶.۱‌درصد در تعداد، ۲۲.۳‌درصد در سرمايه‌گذاري و ۲۳.۴‌درصد در اشتغال افزايش داشته است. بيشترين تعداد جواز تاسيس در استان‌هاي يزد، خراسان‌رضوي و آذربايجان‌شرقي به ترتيب با ۵۴۵ و ۴۳۰ و ۲۵۶ فقره صادر شده است.كمترين تعداد جواز تاسيس نيز در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با ۱۵ فقره، كهگيلويه‌وبويراحمد با ۲۱ فقره و گيلان با ۳۰ فقره صادر شده است.البته در اين مدت جوازهاي تاسيس صادرشده در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با كاهش ۶۸.۸ درصدي مواجه شده و تعداد آنها در 6 منطقه آزاد و يك منطقه ويژه اقتصادي از ۴۸ فقره در 2 ماهه اول سال گذشته به ۱۵ فقره، در 2 ماهه اول امسال رسيده است. سرمايه اين مجوزها و اشتغال آنها نيز در 2 ماهه اول امسال به ترتيب ۳۱۲ ميليارد و
۸۸۰ ميليون تومان و ۸۸۴ نفر بوده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۳.۸ و ۵۶.۴‌درصد كاهش يافته است.در اين ميان از ۴۶۲۲ فقره جواز تاسيس صادره در 2ماهه اول امسال، بيشترين تعداد مربوط به گروه «ساير محصولات كاني غيرفلزي» با ۵۶۲ فقره و «ساخت مواد و محصولات شيميايي» با ۵۴۷ فقره جواز است. بالاترين سهم پيش‌بيني سرمايه‌گذاري در گروه‌هاي صنعتي نيز متعلق به گروه «ساخت فلزات اساسي» است كه ۱۶.۵‌درصد از كل سرمايه‌گذاري جوازها را به خود اختصاص داده است.براساس اين آمار گروه‌هايي كه كمترين جواز تاسيس را به خود اختصاص دادند نيز شامل «فاضلاب، دفع زباله، بهداشت محيط و فعاليت‌هاي مشابه» كه هيچ جواز تاسيسي براي آن صادر نشده و گروه‌هاي «محصولات توتون و تنباكو» و «استخراج زغال‌سنگ و لينيت» با يك و 3 فقره جواز تاسيس در مدت يادشده است.

افت ارزش دلار باعث رشد ۳۰۰ ميليارد دلاري سهام امريكا مي‌شود

گلدمن ساكس پيش‌بيني كرد با تضعيف ارزش دلار، مانند آنچه در گذشته اتفاق افتاده است، سرمايه‌گذاران خارجي به سوي خريد سهام امريكا هجوم بياورند و باعث رشد ارزش سهام امريكا شوند. گلدمن ساكس در يادداشتي براي سرمايه‌گذاران نوشت: در بحران كنوني با تداوم ضعيف شدن دلار، اين گروه از سرمايه‌گذاران خارجي ۳۰۰ ميليارد دلار از سهام امريكا را خريداري خواهند كرد و سهام با فروش بين‌المللي بالا بيشترين سود را خواهند برد. سقوط ارزش دلار باعث شده تا قيمت طلا به بالاترين سطح تاريخ خود برسد، نرخ برابري دلاري ين ژاپن به بالاترين سطح ۴ ماهه و نرخ برابري دلاري يورو به بالاترين سطح ۲۲ ماهه خود برسد. در برابر سبد ارزهاي مهم جهان، دلار بدترين ماه در يك دهه اخير را تجربه كرد و سقوط ماه جولاي خود را به ۳.۹درصد رساند. از اواسط ماه مه ‌تاكنون دلار نزديك به ۷درصد از ارزش خود را از دست داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون