• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4706 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۹ مرداد

كارگر پيمانكاري ماهشهر بر اثر گرمازدگي فوت كرد

گروه اجتماعي| ابراهيم عرب‌زاده، كارگر پيمانكاري در بندر ماهشهر در اثر گرمازدگي جان خود را از دست داد.
ايلنا ديروز گزارش داد كه متوفي از كارگران شركت‌هاي پيمانكاري شركت «تهران جنوب»(تاسيسات مخازن و ذخيره‌سازي بندر ماهشهر) بود كه بر اثر گرماي شديد، جان خود را از دست داد. به دنبال فوت اين كارگر، فرماندار بندر ماهشهر هم ضمن تاييد علت فوت اين كارگر 35 ساله با انتقاد از اهمال‌كاري مسوولان اين شركت نسبت به عدم تامين امكانات كمك‌هاي اوليه در محل كار كارگران گفت:«پيش از اين نيز از شركت تهران جنوب به علت عدم تامين امكانات درماني و كمك‌هاي اوليه از سوي مسوولان شبكه بهداشت و درمان شهرستان شكايت شده بود و با اين وجود مسوولان شركت نسبت به اين موضوع بي‌توجه بودند.»
محسن بيرانوند افزود:«كارگران اين شركت در ايامي كه استان بيشترين دماي هوا را پشت سر مي‌گذارد و كميته بحران استان نيز بر ضرورت كاهش ساعت كاري تاكيد كرده بودند اما ۱۲ ساعت در روز را در محل كار با تحمل گرماي طاقت‌فرسا حضور پيدا كرده‌اند كه بدون شك با اهمال‌كاران نسبت به اين مساله برخورد خواهد شد.»
خبرگزاري فارس هم در گزارشي يادآور شد كه كارگران اين شركت كه در جاده بندر مجيديه شهرستان ماهشهر واقع شده، همه روزه و با وجود گرماي بي‌سابقه هوا از ساعت 6 و نيم صبح تا 6 و نيم عصر، زير آفتاب سوزان كار مي‌كنند و فقط روزهاي جمعه، ساعت كاري آنها تا ساعت ۱۲ ظهر است.
خبر فوت اين كارگر در حالي منتشر شد كه در فاصله سال‌هاي 1395 تا 1397 هم 4 كارگر در استان‌هاي خوزستان و بوشهر بر اثر گرمازدگي فوت كرده بودند. ۳۰ تير ماه سال جاري هم، شايار وطن‌خواه، رييس بيمارستان نبي‌اكرم(ص) شهرستان عسلويه از فوت يكي از كارگران پتروشيمي خبر داده بود و در توضيح علت فوت گفته بود:«بيمار مذكور ظاهرا به دليل گرما و مشكلات زمينه‌اي به بيمارستان ما منتقل شده و پزشك هم همراهشان بود. البته بيمار در زمان انتقال به بيمارستان علايم حياتي نداشته است.»
به دنبال انتشار خبر فوت كارگر پيمانكاري بندر ماهشهر، ابوالفضل اشرف‌منصوري؛ رييس كانون انجمن‌هاي صنفي مسوولان ايمني و بهداشت كار كشور هم در گفت‌وگو با ايلنا تاكيد داشت كه تا زماني كه استانداردهاي كار در محيط‌هاي گرمسير و سردسير به مصوبات شوراي عالي حفاظت فني ضميمه نشود، نمي‌توان از مرگ كارگران بر اثر گرمازدگي جلوگيري كرد. اين مسوول صنفي گفته بود:«طبق تمام دستورهاي اجرايي ايمني و بهداشت كار بايد كار در دماي بالاي ۴۰ درجه متوقف شود؛ حتي اگر كارفرما يا پيمانكار به دليلي مجبور باشد كه در دماي بالاي ۴۰ درجه كارگران را به كار گيرد بايد به نحوي شيفت‌بندي كند كه كارگران كمترين زمان را با هواي دماي بالاي ۴۰ درجه و هر درصد از رطوبت در تماس باشند. اما در ايران نه تنها تدابيري براي كار در محيط‌هاي گرمسير و سردسير نداريم بلكه زيرساخت‌هاي حفاظت از كارگران در مقابل گرما هم وجود ندارد. حتي كارفرما براي پيمانكار خود اجبار نمي‌كند كه در گرماي بالاي ۴۰ درجه، فعاليت كارگاه را متوقف كند يا كار ديگري را انجام دهد. پيمانكار هم كه صرفا مي‌خواهد، كار را بدون تاخير و طبق زمان‌بندي انجام دهد تا به موقع صورت وضعيت خود را دريافت كند با گرمازدگي كارگر كاري ندارد. براي پيمانكار صرفه اقتصادي پروژه مهم است و نمي‌خواهد با هدف كاهش تماس كارگران با گرما ساعت كار كارگران را با كار به شكل شيفتي كم كند و حقوق و مزاياي كامل را به آنها بپردازد.»
منصوري افزوده بود:«به چشم خودم ديدم كه كارگري حين جوشكاري در دماي ۴۳ درجه بيهوش شد. اين كارگر علاوه بر حرارت خورشيد، حرارت جوشكاري و حرارت تجهيزات را هم تحمل مي‌كرد كه بازتاب گرماي آنها مستقيم به سطح بدن وارد مي‌شد. اگر اين كارگر حين جوشكاري در ارتفاع بيهوش مي‌شد حتما بر اثر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست مي‌داد. بنابراين علاوه بر اينكه بايد الزمات كار ايمن در گرما و سرما را به مصوبات شوراي عالي حفاظت فني الحاق كنيم بايد آموزش به كارفرما، پيمانكار و كارگر هم به ‌طور جدي توسط وزارت تعاون پيگيري شود تا فرهنگ كار در دماي بالاي ۴۰ درجه به درستي شكل بگيرد. بسيار ضروري است كه استانداردهاي كار در گرما و رطوبت بالا به تمام كارفرمايان و پيمانكاران ابلاغ شود و آنها هم ملزم به رعايت اين استانداردها باشند. در كارگاه‌هاي دولتي كه تعداد زيادي پيمانكار دارد، حدي از استانداردها براي كار در گرما وجود دارد اما در كارگاه‌هاي ساختماني هيچ استانداردي وجود ندارد و هشدارها به گوش كارفرمايان نمي‌رود. شهرداري‌ها هم به چنين مواردي ورود نمي‌كنند و فقط بازرسان ادارات كار و بهداشت محيط كار به صورت ادواري، بازرسي‌هاي محدود از كارگاه‌هاي ساختماني دارند ولي حتي اين بازرسان هم بايد الزامات را گوشزد كنند و كارفرمايان و پيمانكاران متخلف و افرادي كه كارگران را به كار در گرماي بالاي ۴۰ درجه اجبار مي‌كنند مورد پيگرد قرار دهند.»
در فضاي وب، گرمازدگي Hyperthermia به عنوان عدم توانايي بدن در دفع گرما و افزايش دماي درون بدن به حدود 40 درجه سانتي‌گراد به علت فعاليت شديد يا گرماي هوا تعريف شده كه از بر هم خوردن تعادل در مكانيسم‌هاي تنظيم دمايي بدن و توليد گرما در بدن به علت افزايش شديد حرارت محيط و ناتواني در دفع حرارت ايجاد شده، ناشي مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون