• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4710 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۴ مرداد

ليگ‌هاي معتبر اروپا در پسا كرونا

از ترس تعطيلي تا لذت فوتبال

با انجام 5 بازي آخر هفته سي‌وهشتم رقابت‌هاي فوتبال باشگاه‌هاي ايتاليا سري آ، پرونده مسابقات 5 ليگ معتبر اروپايي بسته شد. رقابت‌هايي كه در برهه‌اي به واسطه شيوع كرونا در معرض تعطيلي زودهنگام و نيمه‌تمام قرار گرفته بود در پايان با كمترين تلفات و تعطيلي تنها يك ليگ و برگزاري 4 ليگ ديگر به اتمام رسيد. در ادامه نگاهي كوتاه داريم به آنچه در اين فصل فوتبال اروپا گذشت.

 

لاشامپيونا؛ تصميم عجولانه

شايد اگر مديران ورزشي فرانسه نيز مانند همتايان‌شان در كشورهاي انگليس، اسپانيا، آلمان و ايتاليا كمي بيشتر صبر مي‌كردند، مي‌توانستند رقابت‌ها را به خوبي و خوشي ادامه دهند. با اين حال با دستور مستقيم مقامات سياسي كشور فرانسه، رقابت‌هاي لاشامپيونا خيلي زود و در همان اوايل همه‌گيري بيماري تعطيل و پاري‌سن‌ژرمن صدرنشين به عنوان قهرمان معرفي شد. رقابت‌ها در حالي به اتمام رسيد كه هنوز 11 هفته از مسابقات باقي مانده بود. در ليگ فرانسه بعد از پاريسي‌ها تيم‌هاي مارسي و رن در جايگا‌ه‌هاي دوم و سوم ايستادند.

 

آلمان؛ نجات فوتبال

بايد اعتراف كرد اگر جسارت آلماني‌ها نبود، مسابقات اين فصل فوتبال اروپا سرنوشت ديگري پيدا مي‌كرد. مديران بوندس‌ليگا آلمان در زماني كه ترديدهاي زيادي براي ادامه فوتبال در اروپا وجود داشت با برنامه‌ريزي دقيق و شروع مجدد رقابت‌ها به همه كشورها نشان دادند كه مي‌توان در سايه كرونا هم فوتبال را ادامه داد. آنها از اواخر ارديبهشت و از هفته بيست‌وششم مسابقات را آغاز كردند و زودتر از ساير كشورها هم به اتمام رساندند. در پايان بايرن مونيخ براي هشتمين بار پياپي فاتح سيني نقره‌اي شد و دورتموند در جايگاه دوم ايستاد. بايرن در حالي قهرماني را به دست آورد كه اواسط فصل دچار افت وحشتناكي شده بود اما مديران تيم با جابه‌جايي كواچ و فليك تيم را احيا كردند. بايرن تحت هدايت فليك با قدرت فاتح ليگ شد و در ليگ قهرمانان هم جزو مدعيان قرار گرفت.

 

لاليگا؛ زيدان و ديگر هيچ

مسابقات فوتبال باشگاهي اسپانيا از 23 خرداد آغاز شد. آنها دومين ليگي بودند كه رقابت‌ها را تحت تدابير بهداشتي آغاز كردند. در اسپانيا رقابت بين بارسلونا و رئال‌مادريد براي كسب عنوان قهرماني بود. پيش از تعطيلي، بارسا صدرنشين بود اما در دوران پساكروناي ليگ، رئال مادريد با هدايت زيدان امتيازها را يكي پس از ديگري دشت كرد و با تزلزل بارسلونا توانست به صدر جدول برسد. رئال مادريد در نهايت موفق شد، جام قهرماني را بالاي سر ببرد. بسياري از كارشناسان معتقد بودند، زيدان نقش اصلي و محوري در قهرماني رئال ايفا كرده است. بعد از رئال بارسلونا با هدايت كيكه ستين در جايگاه دوم ايستاد و اتلتيكو سوم شد.

 

پريمير ليگ و سرانجام ليورپول

پيش از تعطيلي مسابقات در انگلستان، ليورپول با اختلاف فاحشي در صدر جدول بود و در آستانه قهرماني قرار داشت. تعطيلي مسابقات طرفداران اين تيم را نگران كرد كه مبادا قهرماني تيم‌شان بعد از 30 سال به خاطر شيوع بيماري باد هوا شود. با اين وجود از 30 خرداد چرخ فوتبال در انگلستان هم به راه افتاد و شاگردان يورگن كلوپ موفق شدند در فاصله 7 هفته مانده به پايان مسابقات يكي از مقتدرانه‌ترين قهرماني‌هاي تاريخ را رقم بزند و به انتظار 30 ساله هواداران قرمز پوش بندر مرسي‌سايد پايان دهد. در پايان رقابت‌هاي ليگ برتر انگليس، منچسترسيتي دوم شد و تيم‌هاي يونايتد و چلسي سوم و چهارم شدند.

 

ايتاليا؛ باز هم بانوي پير

سري آ آخرين ليگي بود كه رقابت‌هايش را از سر گرفت. البته آنها چندين بار تا مرز تعطيلي كامل پيش رفتند اما در نهايت با دستور نخست‌وزير مسابقات ادامه پيدا كرد. دوران پساكرونا براي فوتبال ايتاليا پر فراز و نشيب بود و تيم‌هاي صدرنشين نتوانستند روندي ثابت داشته باشند. با اين حال فاصله خوبي كه يوونتوس با ساير رقبا ايجاد كرده بود، باعث شد اين تيم به‌‌رغم از دست دادن چندين امتياز براي نهمين بار فاتح سري آ شود. اينتر با هدايت كونته تا فاصله يك امتيازي يوونتوس رسيد اما باز هم دستش از جام كوتاه ماند و دوم شد. تيم‌هاي آتالانتا و لاتزيو نيز سوم و چهارم شدند. پرثبات‌ترين تيم سري آ بعد از كرونا ميلان بود كه بيشتر امتيازات ممكن را جمع كرد و همين باعث شد، مديران روسونري بي‌خيال تغيير سرمربي شوند و در عوض قرارداد پيورلي را تمديد كردند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون