• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4713 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۹ مرداد

چون پرده برافتد...

پرويز نوري

تا آن زمان كه فيلم «زنده‌باد» را به جشنواره فيلم كارلووي واري (چك) نفرستاده بود آن‌قدرها با او آشنايي نداشتم. سال 1358 بود و آغاز سالي پرشور و هياهو و پيچيده كه همه‌چيز به نظر غريب و غيرمنتظره مي‌رسيد. من فيلم «طلوع انفجار» را آماده مي‌كردم كه به جشنواره كارلووي واري برسانم اما با تاسف به تاريخ معين در آن سال نرسيد و شنيدم كه «زنده‌باد» خسرو سينايي را جايگزين كرده‌اند. همين مساله موجب ديدار ما با يكديگر شد.  از دوران قديم درباره‌اش خوانده بودم. آن‌موقع كه در وزارت فرهنگ و هنر شاغل بودم. مي‌دانستم كه فيلم‌هاي مستند قابل‌توجهي ساخته است. بعضي‌هايش مثل «آن سوي هياهو» (1343) و «مرثيه گمشده» (1349) -كه گويا براي اين مستند درباره زندگي مهاجران لهستاني زمان جنگ در ايران- توانسته بود، نشان «هنرمند افتخارآميز» را از وزارت فرهنگ جمهوري لهستان و نشان ويژه «صليب شواليه جمهوري لهستان» را از جانب رييس‌جمهور لهستان، دريافت كند. سينايي همچنين فيلم‌هاي كوتاه جالبي هم در كارنامه‌اش داشت مانند «ماهيگيري» (1345) و «پسر، پدر و مادر»‌ (1349) و «فرار» (1353). در سال 1362 فيلم «هيولاي درون» را ساخت كه در حقيقت به نوعي اثري ذهني و رواني بود كه اين فيلم جايزه بهترين كارگرداني را در جشنواره دوم فيلم فجر نصيب او كرد. سينايي سپس در دهه 1360 دو فيلم ديگر ساخت، «يار در خانه» (1366) و «در كوچه‌هاي عشق» (1369) و در دوره‌اي كه پي بردم گذشته از كار نويسندگي و كارگرداني در رشته موسيقي هم بسيار متبحر است. در سال 1376 فيلمي به اسم «كوچه پاييز» به وجود آورد كه همچنان نشانه‌هاي اديبانه و شاعرانه‌اش را در خود داشت و تا اينكه دو سال بعد -در سال 1378- موفق شد بهترين و معروف‌ترين اثرش را خلق كند، «عروس آتش» كه هم در ايران و هم در ممالك ديگر جهان با تحسين مواجه شد. 

سينايي سناريو را همراه با حميد فرخ‌نژاد نوشته بود و روايت فيلم برمبناي قوانين عشيريه‌اي جنوب به ازدواج اجباري دختري خوزستاني با پسرعموي خود -كه جواني بي‌سواد در كار قاچاق بود- مي‌پرداخت. سرانجام اين ازدواج به شب عروسي بين آن دو مي‌رسيد درحالي كه دختر در آتشي كه خود برافروخته بود، مي‌سوخت. بازي دو بازيگر فيلم، غزل صارمي (در نقش دختر) و حميد فرخ‌نژاد (در نقش پسرعمو) شخصيت‌ها را به درستي و روان به اجرا درآورده بودند.
سينايي در سال 1385 دو فيلم، يكي «مثل يك قصه» و ديگري «كوير خون» را ساخت. در سال 1393 «جزيره رنگين» را به عنوان آخرين فيلم خود برجا نهاد. او هنرمندي به غايت فرهيخته و بادانش بود. گذشته از خلق آثار مستند و كوتاه، فيلم‌هاي بلند، موسيقي‌هاي گوش‌نواز و تاليفات زيادي هم درباره هنر سينما داشت. 
با فقدان خسرو سينايي، سينماي ايران يكي از فيلمسازهاي فهيم و شاعر و نويسنده و موسيقيدان برجسته خود را از دست داد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون