• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4714 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۰ مرداد

رايتل، مجمع عمومي تاريخي خود را برگزار كرد

ركورد سودآوري

نزديك به 90 سال از زماني كه تلفن به ايران رسيد، مي‌گذرد؛ حالا با گذر زمان، با پيشرفت و توسعه صنعت مخابرات و هوشمندي اپراتورها، اين اختراع امروز در جايگاهي بسيار متفاوت‌تر از روندي كه اين سال‌ها طي كرده، ايستاده ‏است؛ جايگاهي كه شايد آن روزها كه نخستين اتاقك‌هاي تلفن همگاني اروپايي زرد رنگ در خيابان‌هاي تهران نصب شد يا وقتي گوشي‌هاي تلفن از هندلي به سكه‌اي و بعد به كارتي تغيير شكل داد و نرخ حرف‌زدن با تلفن از 2 ريال به 10 تومان و 25 تومان و بعدتر به پرداخت قبض‌هاي ماهيانه رسيد، كمتر كسي تصورش را مي‌كرد كه ساعت‌ها با تلفن حرف بزند بدون پرداخت هزينه.

اوايل گوشي‌هاي تلفن هندلي كه يك رينگر يا شماره ‌گيرنده و يك گوشي كه با سيم تلفن به هم متصل شده بود، روي كار آمد. تلفن‌هايي كه فقط در دكان‌هايي كه صاحبان‌شان اسم و رسمي در شهرها داشتند، ديده‌ مي‌شد. در هر محله تعداد محدودي از خانه‌ها قادر به استفاده از تلفن شخصي بودند. محدوديت خطوط تلفن اين اجازه را به همه نمي‌‌داد. با گذشت چند دهه نسل بعدي گوشي‌‌هاي تلفن روي كار آمدند؛ گوشي‌‌هايي كه شماره‌گير تلفن يك بخش جداگانه نداشت و داخل گوشي قرار گرفته‌بود. گوشي تلفن روي پايه‌‌‌اي با ابعاد دهانه گوشي قرار داشت؛ پايه‌‌اي فاقد رينگر. اين گوشي‌‌ها با قيمت بالايي در بازار خريد و فروش مي‌شدند و باز هم تعداد محدودي از مردم توانايي خريدش را داشتند.

اواخر دهه 60 بود كه نوبت به تلفن‌هاي قلكي يا سكه‌خور رسيد. همان گوشي‌هاي تلفني كه روي يك صفحه فلزي نصب و مثل قلك عمل مي‌كرد. به محض انداختن سكه داخل قلك فلزي، خط آزاد و تماس برقرار مي‌شد و مثلا ‌گيرنده تماس مي‌توانست به اندازه 5 تومان صحبت كند. آن موقع جمله معروفي بين مردم رايج بود: «اگر بدون خداحافظي قطع كردم بدون كه سكه‌ام تموم شده.» ديگر همه به خوبي با ساز و كار تلفن‌هاي قلكي آشنا شده‌ بودند. اگر مي‌خواستند مدت مكالمه را طولاني‌تر كنند پيش از اينكه تماس قطع شود، سكه بعدي را داخل مخزن قلك مي‌انداختند. در غير اين صورت مكالمه‌شان تا تماس بعدي ابتر مي‌ماند. حالا اما با گذشت سال‌ها از ورود تلفن به ايران و به مدد پيشرفت تكنولوژي‌هاي نوين ارتباطي و ظهور اپراتور همراه هوشمند، يادآوري روزهايي كه مردم براي استفاده از تلفن به خانه دوست، فاميل و همسايه خود مي‌رفتند، همچون خاطره‌اي شيرين اما دور در ذهن‌ نسلي كه آن روزها را تجربه كرده، جا خوش كرده است.

صحبت درباره برند صاحب نام شركت خدمات ارتباطي است كه اين روزها خدمات افتخار برانگيزي ارايه مي‌كند؛ «رايتل» كه تحريم مضاعف ايالات متحده و پاندمي كرونا هم نتوانسته ارايه خدمات آن را متوقف كند.

 

رايتل، همراه روزهاي سخت

تالار افتخارات رايتل نه تنها با تكيه بر ارتقاي كيفيت زندگي و ارايه خدماتي متمايز در‏ كسب‌وكار ارتباطي گام به گام پيش رفت كه از همراهي با مشتركين‌ در همين روزهاي مواجهه با كرونا هم غافل و عقب نماند. طرح مكالمه رايگان درون شبكه رايتل اقدام اثرگذار و متفاوت اپراتوري است كه تاكنون با عنوان «سومين اپراتور سراسري تلفن همراه» شناخته مي‌شد، حالا اما عنوان اولين را در كارنامه كاري خود ثبت كرد؛ «اولين اپراتوري كه طرح مكالمه رايگان را اجرا كرد».

اقدامي كه اگرچه با هدف زنده نگه‏داشتن فرهنگ همدلي، كسب اطلاع از احوال خانواده و بستگان، در راستاي ارتقاي سطح روحيه و تقويت بهره‌وري ملي و نزديكي دل‌ها با وجود حفظ فاصله هوشمند اجتماعي در روزهاي سرنوشت‌ساز مبارزه با كرونا، پايه‌گذاري شد اما قدم‌هايي در جهت تحقق باورهاي محوري اين شركت در دست‏يابي به افقي تازه در عرصه ارتباطات، فرصت تجربه پيشرفت‌ها در عرصه فن‏آوري مخابراتي از طريق ارايه خدمات هيجان‌انگيز، هوشمند و درعين حال ساده براي مردم ايران بود. باور رايتل اين است كه كاربري آسان خدمات جديد در زندگي روزمره مردم منجر به اعتلاي سطح زندگي و به دنبال آن افزايش بهره‌وري و رضايت‌مندي بيشتر مردم ايران ‌شود.

در همين حال، مي‌توان صميميت با اتكا بر مشتري‌مداري و تعهد، از يك‌سو، اخلاق ضمن اهميت بر اعتماد و شفافيت، از سويي ديگر، شايستگي، همراه با كيفيت و نوآوري و در آخر هيجان در خلق پيشتازي و پويايي را از ارزش‌هاي محوري رايتل بر شمرد كه توجه به آن، ضامن موفقيت اين اپراتور در دستيابي به رشد حرفه‌اي آن شده است‌. در كنار اين ارزش‌ها، رايتل در دوره مديريت جديد اين باور را هدف‌گذاري كرد كه در رديف شركت‌هاي خدمات ارتباطي از نظر عملكرد و دستاورد ملي در جايگاه بهترين قرار گيرد؛ در همين حال و با شنيدن خبرهاي جديد از انتشار صورت‌هاي مالي اين شركت تحقق اين باور را نظاره كرديم كه با استقرار تيم مديريتي جديد از ابتداي آبان ۹۸ و ارايه طرح‌هاي سودآوري مديريتي، اين بنگاه اقتصادي در مدت زمان كوتاهي وارد حاشيه سود شد.

سودآوري رايتل براي بار نخست

سال 98 براي بسياري از شركت‌هاي ايراني، سال دشواري بود؛ دشوار و نفس‌گير. بعد از خروج ترامپ از برجام، كارزار فشار حداكثري اين كشور بر ضد ايران، ظرفيت مغفولي نداشت. همه ظرفيت‌هاي موجود به كار گرفته شده‌ تا مانع توسعه ايران شود. اما رايتل در اين بازه به سوددهي رسيده است؛ آن‌هم با متر و معيار روشن شركت‌هاي خدمات ارتباطي. اين خبر درحالي از زبان مديرعامل رايتل شنيده شد كه طبق شاخص، عملكرد اين بنگاه اقتصادي در سال 98 نسبت به سال 97 حاكي از سود خالص 133،1ميليارد ريالي است كه اين رقم در سال مالي قبل معادل 5.678 ميليارد ريال زيان خالص بوده است. اگر چه رايتل در سال‌هاي اخير با فشارهاي زيادي روبرو شد اما با وجود موانع بسيار، مديرعامل جديد توانست وعده خود را عملي و رايتل را سودآور كند. ياسر رضاخواه با رساندن اين برند به سوددهي اقدام بزرگي را انجام داد، چرا كه شركت رايتل در 8 سال فعاليت خود در صنعت خدمات ارتباطي، تنها در اين بازه زماني و براي نخستين‌بار به سوددهي رسيده است.

نتيجه بررسي صورت‌هاي مالي رايتل كه در مجمع عمومي منتشر شد، حاكي از آن است كه اين شركت موفق به كسب 133/1ميليارد ريال سود خالص شده است و به اين ترتيب پس از ۸ سال از آغاز فعاليت خود، در سال مالي 98 براي اولين‌بار سودآور شد.

گفتني است زيان خالص 678/5 ميليارد ريالي اين شركت در سال مالي ۱۳۹۷ به سودخالص، 133/1ميليارد ريال در سال مالي ۱۳۹۸ تبديل شد. رضاخواه در حاشيه ارايه گزارش مالي رايتل در مجمع عمومي از تلاش تيم خود در جهت حفظ روند سوددهي رايتل خبر داد. اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد اين مدير خوشنام بر مبناي يك برنامه عملياتي سودآور بلندمدت براي اين بنگاه اقتصادي، پيش مي‌رود. بر همين اساس، انتظار مي‌رود رايتل اين روند را در سال‌هاي آينده حفظ و درآمد خود را افزايش دهد.

 

ثبت رتبه جديد در عملكرد رايتل

نسبت به مدت مشابه

بهبود شاخص‌هاي كليدي عملكرد شركت رايتل در سال مالي 98 در موارد زير، دسته‌بندي مي‌شود:

- كسب ركورد درآمد عملياتي ماهانه حدود 850 ميليارد ريال در اسفند 98 براي اولين‌بار از آغاز فعاليت رايتل

- اصلاح قرارداد ran sharing و roaming با همراه اول و ايرانسل

- انجام تهاتر بدهي بابت سهم درآمدي و حق استفاده از فركانس با سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي

- جابه‌جايي 430 سايت BTS به منظور افزايش درآمد و سودآوري

- كاهش 50 درصدي هزينه‌هاي اداري و فروش از 217/2 ميليارد ريال به 117/1 ميليارد ريال

- افزايش سرمايه شركت خدمات ارتباطي رايتل از مبلغ 10.000ميليارد ريال به 45.000 ميليارد ريال و خروج از شمول ماده 141 قانون تجارت

- انعقاد قرارداد دايمي كردن لايسنس‌هاي شبكه و تهاتر آن طي تفاهم‌نامه سه جانبه رايتل، شستا و سازمان تامين اجتماعي به مبلغ 12 ميليون يورو

 

عرضه اوليه رايتل در پاييز امسال

در همين حال، سبد رايتل در سال 99 در زمينه سودآوري مبتني بر تكنولوژي تا جايي با قوت و اميد پيش مي‌رود كه ياسر رضاخواه در مجمع سالانه ضمن ارايه گزارش مالي، از پذيرش سهام اين شركت در پاييز سال جاري در فرابورس خبر داد؛ اقدامي مهم كه به دنبال شفافيت در صورت‌هاي مالي اين شركت، محقق مي‌شود.

مديرعامل رايتل در مجمع سالانه ضمن اعلام گزارش مالي اين شركت، گفت: «گزارش شركت خدمات ارتباطي رايتل ارايه و به نظر سازمان حسابرسي، حسابرس مستقل و بازرس قانوني شركت، صورت‌هاي مالي، عملكرد مالي و جريان‌هاي نقدي آن براي سال مالي منتهي به 29 اسفند ۹۸ از تمام جنبه‌هاي بااهميت، طبق استانداردهاي حسابداري به نحو مطلوب اعلام شد. براي اولين‌بار سود خالص در رايتل محقق شد و پس از ۸ سال از آغاز فعاليت، زيان 678/5 ميليارد ريالي اين شركت به سود 133/1 ميليارد ريالي در سال مالي ۹۸ تبديل شد. افق اصلي مديران رايتل پاسخگويي به نياز داخلي سازمان تامين اجتماعي و ارتقاء كاربري‌هاي فناوري ارتباطات و اطلاعات در اين سازمان و سپس بازار گسترده اين فناوري در داخل و خارج است.»

 

قدرت‌نمايي مهارت و سطح دانش

در عرصه مخابرات ايران

رايتل با هدف فعاليت در حوزه فناوري نوين اطلاعات و ارتباطات در سال 1386تأسيس شد و خدماتي را در زمينه‌هاي مختلف همچون فناوري كارت‌هاي هوشمند، پورتال‌هاي سازماني، خدمات انتقال داده‌ها و تأمين و تهيه سخت‌افزار ارايه كرد.

رايتل در راستاي گسترش دامنه فعاليت‌هاي خود، در سال 1389به اخذ پروانه اپراتور سوم تلفن همراه كشور با انحصار دوساله جهت ارايه خدمات نسل سوم موبايل علاوه بر خدمات نسل دوم نائل آمد. شركت سرمايه‌گذاري تأمين اجتماعي (شستا) كه مسووليت مديريت سرمايه نزديك به 30 ميليون بيمه‏گذار سازمان تامين اجتماعي را برعهده دارد، با تعهد به سرمايه‏گذاري در صنايع نويني كه حداكثر عوايد را براي ذي‏نفعان خود به همراه مي‌آورد، از ابتدا رايتل را به عنوان يكي از شركت‏هاي تابعه‏اش، زير چتر حمايت‏هاي مالي خود قرار داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون