• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4714 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۰ مرداد

داستان شكوفايي يك اپراتور

محمد مهدي اشراقي/ كارشناس ICT
رايتل به عنوان سومين اپراتور تلفن همراه كشور كه فعاليت تجاري خود را به صورت جدي از سال ۱۳۹۱ شروع كرد مسير پر فراز و نشيبي را در بازار ICT كشور و رقابت شديد بين اپراتورهاي تلفن‌هاي همراه در سال‌هاي اخير ايران تا به امروز طي كرده است. 
اين شركت خدمات ارتباطي از ابتداي فعاليت تا سال‌ها بعد از انحصار ارايه خدمات نسل سوم تلفن همراه برخوردار بود و تا اوايل سال 1392 صرفا توانسته ‌بود حدود پانصد هزار مشترك فعال جذب كند.
در همين حال، زماني كه انحصار خود را در شهريور سال 1393 از دست داد و دو رقيب ديگر هم به ارايه خدمات نسل سوم و نسل چهارم مبادرت كردند، فقط امكان جذب يك ميليون و پانصد هزار مشترك فعال، براي‌ رايتل فراهم شده‌بود.
از آن دوران علي‏رغم سخت‌تر شدن فضاي رقابت براي رايتل، اين شركت موفق شد در يك بازه زماني اگرچه همراه با نوسان اما تعداد مشتركين خود را تا سال 1395 به مرز دو ميليون مشترك برساند، اين درحالي است كه هم‏زمان فعاليت‌هاي پرشتاب و بسيار سنگين رقباي رايتل باعث شد كه با وجود افزايش تعداد مشترك، سهم بازار تا پايان سال 1395 كاهش پيدا كند.
از سال 1396 رايتل مجموعه اقداماتي را آغاز كرد كه باعث شد بار ديگر روند افزايش تعداد مشترك فعال را پيش گيرد و سهم بازار خود را تا حدودي افزايش دهد.
رايتل درحالي براي دستيابي به اين موفقيت تلاش مي‌كرد كه با فراز و نشيب‌هاي زيادي در اواخر سال 1397 و 1398 تعداد مشتركين خود را به پنج ميليون نفر و سهم بازار خود را به بيشترين سطح در طول دوره تاريخي فعاليت خود يعني بيش از ۴ درصد رساند.
متاسفانه از اوايل سال 1398 با تغييرات مديريتي متعدد و عدم ثبات مديريتي اين روند پرشتاب جذب مشترك كه از اواخر سال ۹۶ آغاز شده‌بود، نه‌تنها تا حد خيلي زيادي كند شد، بلكه روند بسيار شديد روي‌گرداني مشتركين هم در رايتل رقم خورد، به‌طوري‌كه تا اواسط سال 1398 تعداد مشتركين رايتل حدود يك ميليون و در حقيقت برابر ۲۰ درصد مشتركين فعال كمتر شد و مشتركيني كه با زحمت زيادي جذب شده‌بودند از رايتل به اپراتورهاي رقيب مهاجرت كردند. 
با استقرار تيم مديريتي جديد خوشبختانه هم‏زمان دو اتفاق مثبت رخ داد. 
روند روي‌گرداني مشتركين تا حد زيادي متوقف و معكوس شد و بخش قابل اعتناي اين تعداد از مشتركين به شبكه رايتل برگشتند و مجدد از خدمات رايتل استفاده كردند. همين‌طور، روند جذب مشترك ماهانه هم با وجود مشكلات قابل‌توجهي كه در حوزه زيرساخت‌ها خصوصا زير‌ساخت‌هاي فناوري اطلاعات رايتل مواجه بود و به دليل محدوديت منابع مالي و تحريم‌هاي مضاعف و در نتيجه عدم ادامه همكاري وندور‌هاي خارجي توانست مسير رشد را مجدد در پيش گيرد و به افزايش تعداد مشتركين جديد دست يابد. 
به‌طوري‌كه امروز كه اين يادداشت را مي‌خوانيد، تعداد مشتركين فعال رايتل به بيش از چهار ميليون مشترك رسيده است و با سقف تاريخي خود كه در زمان نه‌ چندان دور تجربه كرده‌بود، فاصله چنداني ندارد. روند جذب مشتركين درحال افزايش و روند روي‌گرداني مشتركين درحال كنترل است.
اميد است كه با اتفاقات مطلوبي كه در حوزه درآمدزايي و سودآوري از مشتركين فعلي رايتل افتاده، منابع مالي حاصل از اين بهبودها و از محل ساير قراردادهايي كه رايتل در مدت ماه‌هاي اخير توانسته به سرانجام برساند، مشكلات زيرساختي رايتل هم به تدريج رفع شود و اين روند مثبت با شتاب بيشتري براي شركت خدمات ارتباطي رايتل، طي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون