• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4719 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۶ مرداد

درباره شان اومالي فايتر UFC

مرد خشني كه عاشق رنگ‌هاست

ترجمه: مرضيه حسين خاني

شان اومالي با وجود خال‌كوبي‌هاي عجيب و غريب، ضربات پانچ انفجاري و موهاي رنگارنگ يكي از پر زرق و برق‌ترين فايترهاي UFC به حساب مي‌آيد و به نظر مي‌رسد حتي سگ كوچك او هم به نوعي به اين سبك از زندگي معتاد شده است. اومالي قبل از رويداد يواف‌سي ۲۵۰ و هنگامي كه قرار بود مبارزه‌اي وحشيانه با ادي وينلند داشته باشد رنگ موهاي خود را تغيير داد. اومالي در همان راند اول كار حريف را يكسره كرد تا بتواند در يواف‌سي ۲۵۲ هم يك مبارزه داشته باشد. 

مارلون ورا در يواف‌سي ۲۵۲ حريف شان اومالي بود. بنابراين او موهاي خود را به رنگ قرمز و زرد و آبي يعني پرچم كشور حريف درآورد. شان براي اولين بار موهاي سگ خود را هم رنگ كرد. اومالي بعد از اين كار گفت: «اين پسر من كوش است. او مي‌خواست موهايش را مثل پدرش رنگ كند. بنابراين ما اين كار را با هم انجام داديم.»
اومالي در ادامه گفت: «من فقط عشق خودم را به هواداران اكوادوري نشان مي‌دهم. در هر مبارزه دوست دارم كارهاي متفاوت انجام دهم و از آن لذت ببرم. طرفداران هم اين كارها را دوست دارند. رسانه‌ها هم همين‌طور. حرف‌هاي زيادي در اين رابطه زده مي‌شود.» اومالي بعد از اينكه در ماه مارس بعد از دو سال محروميت به مسابقات برگشت تبديل به يكي از بحث برانگيزترين ورزشكاران تبديل شده است. او مي‌گويد: «من مردم را ناك اوت مي‌كنم. موهاي رنگي دارم و خيلي صريح حرف مي‌زنم. اوضاع براي من اين شكلي پيش مي‌رود. هرچه بيشتر صحبت كنيد بهتر است.»

به «شوگر شو» خوش آمديد
يكي از اولين القاب اومالي در رشته MMA شكر (Sugar) است. به اين خاطر كه تماشايش لذت‌بخش است. هواداران خيلي زود بعد از اولين بار كه او توسط دانا وايت رييس يواف‌سي در رقابت‌هاي سال ۲۰۱۷ معرفي شد مزه و طعم او را تشخيص دادند و لقب شكر را به شان دادند. او قبل از اينكه حريفش آلفرد خاشاكيان را با يك ضربه پانچ نابودكننده ناك اوت كند سبك چشم‌نواز خود را كه شامل ضربات چرخان و استفاده از ضربات زانو روي هوا بود به نمايش گذاشته بود. اين باعث شد رييس يواف‌سي پاي او بايستد. 
اومالي قبل از اينكه از قفس مبارزه بالا برود و فرياد بزند «به شوگر شو خوش آمديد» با يك حركت آكروباتيك بازگشتش را جشن گرفته بود. در همين حين اسنوپ داگ (رپر معروف) بارها و بارها نام او را فرياد زد و مي‌گفت: «من مي‌خواهم اين بچه را ملاقات كنم.»
اومالي كه در ورزشگاه فونيكس در ايالت آريزونا تمرين مي‌كرد در اولين بازي‌اش در رقابت‌هاي يواف‌سي با وجود اينكه پايش مصدوم بود موفق شد آندره سوكماماتوس را شكست دهد و همه را مجذوب خودش كند. او بعد از اينكه توانست سابقه حرفه‌اي خود را به ۱۰ پيروزي بدون شكست برساند در اولين كنفرانس خبري پيش از مسابقه حاضر شد. اما درست در همان زمان كه همه فكر مي‌كردند يك ستاره در حال ظهور است او مجبور شد راهي يك استراحت دو ساله شود. 
من بايد اصلي‌ترين رويداد باشم! من اسنوپ داگ را ديوانه كرده‌ام. 
در اكتبر ۲۰۱۸ و پس از آن در آگوست ۲۰۱۹ اومالي به خاطر استفاده از يك ماده ممنوعه تقويت كننده دچار محروميت شد. اگرچه سازمان يواف‌سي اعلام كرد كه دومين آلودگي اومالي آلودگي مكمل بوده و شواهدي مبني بر استفاده عمدي از داروي ممنوعه وجود ندارد. اما باز هم همين مساله براي او معنايي جز دو سال زندگي خارج از قفس هشت ضلعي مبارزه نداشت. 
اين محروميت به اومالي فرصت داد زندگي و فعاليت خود را دوباره ارزيابي كند و برند خود را بسازد. او با دوست و مربي‌اش «تيم ولچ» يك پادكست تهيه كرد كه به صورت زنده از يوتيوب و ساير اپليكيشن‌هاي مربوطه پخش مي‌شد. ماه گذشته اومالي دامنه فعاليت‌هاي خود را افزايش داد و كالاهايي با نام خود توليد كرد. اولين نمونه پيراهن‌هاي او در ۳۹ ثانيه اول ۱۰۰ مورد فروش داشت. اما اومالي مي‌گويد مبارزه براي او  اولويت اول است.
او مي‌گويد: «من از مبارزه با آندره كمي عصبي شده بودم و فكر مي‌كنم آن دو سال مرخصي اجباري به من فرصت زيادي داد تا فكر كنم و بفهمم كه پايه و اساس هرچيزي اطرافيانم هستند و بايد چيزهايي را كه دوست دارم در نزديك خودم نگه دارم. فهميدم مي‌توانم از چيزهاي كوچك لذت ببرم و اين مرا انساني فروتن بار مي‌آورد. من به عنوان يك ورزشكار حرفه‌اي وقت آزاد زيادي دارم و من از اين وقت استفاده مي‌كنم. از انجام تمام كارهايم لذت مي‌برم. من يك ميليون دنبال كننده در اينستاگرام دارم و اين يعني من مي‌توانم در متن رويدادها باشم. دليلش اين است كه مردم را مي‌زنم و آنها را ناك‌اوت مي‌كنم. اين باعث مي‌شود اسنوپ داگ ديوانه‌ام شود.»

«شوگر شو۲»
اومالي روز قبل از مبارزه با خوزه كويننونز در صدر اخبار مطبوعات قرار داشت. اين اولين مبارزه او پس از بازگشت به حساب مي‌آمد. او در ماه مارس و در همان راند اول كار حريف مكزيكي را تمام كرد. خودش به اين نمايش لقب «شوگر شو ۲» داد. اما اين همان شوگر قديمي بود.  او مي‌گويد: «من وقتي آنجا هستم به اين فكر نمي‌كنم كه چه كار كنم كه بامزه باشم. همه كارها غريزي است. من يك مبارز به دنيا آمده‌ام. فكر مي‌كنم سبك من و نوع حركاتم براي جنگيدن بهترين است.» اومالي برد مقابل حريف مكزيكي را با برد مقابل وينلند دنبال كرد و اكنون او در ۵ ماه سه مبارزه برگزار كرده است. او پيش از مبارزه كه در ورزشگاه خالي از تماشاگر در لاس‌وگاس انجام مي‌شود از هواداران خواست وقتي حريف را ناك اوت مي‌كند از واكنش خود فيلمبرداري كنند و برايش بفرستند. او مي‌گويد: «دانستن اينكه ميليون‌ها نفر مرا تماشا مي‌كنند و آنچه من دوست دارم را انجام مي‌دهند براي من به نوعي انگيزه است. از تماشاي احساس مردم لذت مي‌برم. واكنش آنها به آخرين فني كه در مسابقه قبلي‌ام به اجرا گذاشتم شگفت‌انگيز بود.» يك ريشه اومالي به ايرلند برمي‌گردد چون يكي از مادربزرگ‌هايش اهل ايرلند بوده. مبارزه او با كانر مك‌گرگور مي‌تواند يك مبارزه تاريخي و رويايي باشد اما او بايد براي كسب عنوان قهرماني در سال ۲۰۲۱ پيتر يان را به چالش بكشد.
منبع: بي بي سي اسپرت

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون