• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4721 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۸ مرداد

دبير شوراي نگهبان به روساي كميسيون‌هاي مجلس گفت از سرگذشت مجلس‌ دهمي‌ها «درس» بگيرند

امر و نهي آيت‌الله

نمايندگان يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي از نخستين روز اعلام اسامي‌شان به عنوان برندگان رقابتي كه بدون حضور رقيب انتخاباتي برگزار شد تا امروز حداقل 3 نشست با اعضاي شوراي نگهبان برگزار كرده‌اند كه در هر 3 مورد هم امر و نهي و تعيين بايد و نبايد براي منتخبان ملت، بخش اصلي اظهارات اعضاي اين نهاد را تشكيل داده است. نخستين ‌بار محمد دهقان كه تا همين چندي پيش در انتخابات اخير رياست‌جمهوري، دبير ستاد انتخاباتي محمدباقر قاليباف بود و امروز عضو حقوق‌دان شوراي نگهبان در ديداري با جوانان مجلس يازدهم از حد و حدود اقدامات نمايندگان گفت و آنان را با آخر و عاقبت نمايندگان مجلس دهم انذار داد. مرتبه دوم اما نوبت به شخص احمد جنتي در قامت دبير شوراي نگهبان رسيد. او در ديدار با اعضاي هيات رييسه پارلمان، روي يك كرسي مرتفع نسبت به محل جلوس نمايندگان ملت به تكرار اظهاراتي مشابه دهقان پرداخت با اين تفاوت كه او از لزوم نظارت شوراي نگهبان بر عملكرد نمايندگان در دوران حضور در «بهارستان» مي‌گفت. اظهاراتي كه روز گذشته نيز در ديدار با روساي كميسيون‌هاي مجلس تكرارش كرد.
دبير شواري نگهبان روز گذشته در ساختمان مشروطه درحالي مقابل روساي كميسيون‌هاي مجلس نشسته بود و سخنگو و قائم مقامش را دو سوي چپ و راستش مي‌ديد كه باز هم نه از جايگاهي برابر بلكه از كرسي مرتفع خود با روساي كميسيون‌هاي پارلمان سخن مي‌گفت و برخي از آنان همچون مرتضي آقاتهراني، رييس كميسيون فرهنگي نيز مشغول نت‌برداري از اظهارات او بودند تا شايد منويات او را اجرايي كنند. جنتي در اين نشست صراحتا به روساي كميسيون‌ها هشدار داد و گفت كه «شوراي نگهبان از رد صلاحيت هيچ‌يك از نمايندگان خرسند نمي‌شود لكن چه كنيم كه به‌ دليل عدم توجه و دقت، فسادها و انحرافات گوناگون سراغ برخي نمايندگان مي‌آيد از اين ‌رو همه بايد مراقب انحرافات باشيم و از سرگذشت گذشتگان خود درس بگيريم.» اين مقام مسوول البته از جزييات «سرگذشت گذشتگان» سخني به ميان نياورد ولي در مجلس دهم از علي مطهري و پروانه سلحشوري گرفته تا غلامرضا كاتب از رد صلاحيت خود به دلايل سياسي انتقاد كرده و مي‌كنند.
اظهارات دبير شوراي نگهبان و مطالبات او از پارلمان اما به همين جا و عدم تكرار اقدامات مجلس‌ دهمي‌ها ختم نشد بلكه او بار ديگر مطالبه اصلي خود يعني نظارت بر رفتار نمايندگان طول دوران نمايندگي را كه پيش‌تر برخي اصولگرايان پارلمان از آن به عنوان نقض آزادگي نمايندگان ياد كرده بودند، تكرار كرد و خواستار «بررسي و بهبود نحوه نظارت بر رفتار نمايندگان در طول مدت ۴ ساله نمايندگي» شد. «تاكيد بر ضرورت تعيين تكليف نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا» و «تاكيد بر ضرورت اصلاح قانون انتخابات» هم از ديگر مباحث مورد نظر جنتي در جريان اين نشست بوده كه همه و همه به نوعي موجبات تضييع حقوق «بهارستان» و وكلاي ملت را فراهم مي‌آورد ولي از قرار معلوم مجلس ‌يازدهمي‌ها براي جلوگيري از ابتلا به سرنوشت مجلس‌ دهمي‌ها، عزم تحقق اين مباحث را كرده‌اند و به ‌زعم ناظران، اين يعني تنزل جايگاه پارلمان و پارلمانتاريسم در ايران.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون