• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4722 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۹ مرداد

مرال‏هاي قرق را دريابيد

نرگس روحاني

 

پارك جنگلي قرق در 24 كيلومتري شرق گرگان با مساحت نزديك به 650 هكتار در ضلع جنوبي جاده تهران ـ   مشهد قرار گرفته است كه با مصوبه 29/2/95 وزارت كشور روستاي قرق و تا بعد آن به «شهر» ارتقا پيدا كرد و طبق ماده 13 قانون تعاريف و ضوابط تقسيمات كشوري مصوب 1362 مورد موافقت هيات وزيران قرار گرفت. شهر قرق در جاده بين‌المللي گرگان  ـ  مشهد قرار دارد و شغل بيشتر مردم اين شهر كشاورزي و دامداري است.
پارك جنگلي قرق يكي از مراكز فرهنگي و تفريحي شهر قرق در استان گلستان محسوب مي‏شود. نگهداري پارك‏هاي جنگلي به عهده دفتر جنگل‏هاي شمال گروه جنگل سازمان جنگل‏ها و مراتع و آبخيزداري است.
عمليات اجرايي اين پارك در سال 1350 انجام شده است. اهميت اين پارك به علت وجود يك پارك وحش يعني محدوده‏اي براي نگهداري حيوانات وحشي (مرال قرمز) بزرگ‌ترين علفخوار جنگل‏هاي هيركاني است. همچنين داراي پناهگاه‌هاي چوبي براي اسكان بازديدكنندگان و ساير امكانات رفاهي مثل رستوران و دستشويي و محل اقامت نماز‌گزاران است. رويشگاه جنگلي پارك جنگلي بيشتر درختان انجيلي و ممرز است اما ساير گونه‌هاي بلوط نمدار، توسكاي قشلاقي، افرا، خرمندي، آزاد هم ديده مي‏شود. در پارك وحشي قرق اولين پارك جنگلي گونه حمايت شده گوزن قرمز يا مرال نگهداري مي‏شود كه گاهي تكثير و به ديگر مناطق كشور براي زيست و زادآوري منتقل مي‏شود. بدين ترتيب پارك جنگلي قرق به عنوان زايشگاه گوزن قرمز شناخته مي‏شود، به‌طوري كه سال‌هاي گذشته تعدادي مرال به زيستگاه شاهرود، ارسباران  و پارك ملت تهران منتقل شده است. طي سال‌هاي 94-93 تعداد مرال‏ها به 33 راس هم رسيده بود، اما اكنون فقط 10 مرال بالغ و يك گوساله در پارك قرق زيست مي‌كنند. كاهش جمعيت و مرگ و مير مرال‏ها فقط به علت عدم توجه مسوولان منابع طبيعي و بي‏اطلاعي از وضعيت زيست و بهداشت و چگونگي جيره غذايي و عدم توجه و نبود تخصيص بودجه اين  گونه‏ منحصر به فرد و در حال انقراض است. سال‌هاي دور گله‌هاي گوسفند در كنار پارك قرق ايستگاه اطراق داشتند كه به علت واكسينه نشدن داراي بيماري بودند و محل عبور گله‌هاي گوسفندان پارك قرق بود و تماس مرال‏ها با گله‌هاي گوسفند به يكي از 3 روش زير باعث انتقال آلودگي از گله‌هاي گوسفند به مرال‏ها شده است: 
1ـ  يكي از راه‌هاي انتقال آلودگي محيط زيست به گوساله‌ها كودي است كه متعلق به گوسفندان و حيوانات آلوده است.
2ـ  از طريق دريافت آغوز يا شير از يك گاو و (گوزن ماده) كه در مرحله تاخيري بيماري يون است و تغذيه گوساله با آغوز آلوده انجام مي‏شود.
3- آلودگي جنين گوساله به ارگانيزم مايكوباكتريوم پاراتوبركلوزيس (از طريق جريان خون) در دام آلوده است.
بيماري يون يك عفونت باكتريايي مزمن علاج‏ناپذير است كه به صورت اوليه قسمت‏هاي تحتاني روده كوچك نشخواركنندگان را درگير مي‌كند. دوره كمون اين بيماري 2 تا 6 سال، يا بيشتر است. در علايم فاز تاخيري عفونت اين بيماري، شاهد كاهش وزن، اسهال ناگهاني يا متناوب، التهاب و تجمع مايع زير فك ناشي از كمبود پروتيين در گوزن رخ مي‌دهد. در مرحله‏ تاخيري در حيوان تا به زوال رفتن و لاغري مفرط ادامه مي‏يابد و مي‏تواند طي چند ماه به مرگ حيوان منتهي شود. با توجه به گرمي هوا در استان گلستان متاسفانه قريب يكسال است كه به علت اختلاف شركت آب و فاضلاب با اداره سازمان آب، آب پارك قطع است و تامين آب آشاميدني براي مرال‏ها توسط شهردار محترم قرق با قراردادن منبع آب، با كمك جنگلبانان زحمتكش به صورت دستي انجام مي‏شود كه با توجه به ارزش اكولوژيكي و اقتصادي مرال‏ها كه از گونه‌هاي در حال انقراض هستند، در جيره غذايي بايد يونجه گنجانده شود در حالي كه  به مرال‏هاي پارك قرق جيره بسيار ناچيزي كه حاوي سبوس و كاه است كه آن هم به همت شهردار محترم قرق تهيه شده داده مي‏شود.
نحوه‏ صحيح جيره‏بندي غذايي مرال‏ها بدين گونه است كه اغلب غذا را در وعده‌هاي كم و با فاصله مي‏خورند. در حالي كه غذادهي در گوزن قرمز بسته به فصول ، فصل نيز دارد و متغير است به‌طوري كه در فصول گرم سال كه غذاي طبيعي مثل يونجه بيشتر است بايد حجم غذا كم و در نوبت‏هاي متعدد و در فصول سرد بايد جيره بيشتر همراه با مواد غذايي پرانرژي همچون ذرت در فهرست قرار گيرد تا حيوانات به مشكل تغذيه‏اي بر نخورند. به‌طور نرمال نرخ تراكم جمعيت مرال 15 راس بالغ در هر هكتار است و ناحيه‌هاي چرا بايد با 17 رديف از سيم به ارتفاع 190 سانتي‏متر يا با توري فلزي به ارتفاع 5/2 متر فنس‏بندي شود. فنس‏ها بايد آنقدر بلند باشد كه مسافران پارك نتوانند به آنها دسترسي داشته باشند، يا غذايي به آنها بدهند. متاسفانه اكنون ماه‌هاست فنس‏هاي اطراف مرال‏ها تخريب شده و نياز به تعمير دارند و كسي به آن توجه نمي‌كند.
بهترين راهكار براي ريشه كن كردن بيماري يون در اين پارك وحشي داشتن يك نقشه و اجراي آن به عنوان يك روتين در گله  است كه نكات كنترلي با كمك دامپزشك حاذق جهت پيشگيري و كنترل بيماري يون اعم از عدم ورود حيوانات آلوده و عدم ورود ارگانيزم در كود، شير، غذا، آب آلوده و لزوم قرنطينه و جداسازي مرال‏هاي آلوده از گله است. محل نگهداري مرال‏هاي سالم قطعا بايد ضدعفوني شود، يا در صورت امكان به مكان ديگر حتي براي مدت معدودي انتقال يابند تا مكان مزبور كاملا ضدعفوني و عاري از هرگونه باكتري و بيماري شود. 
انجمن ارزيابي محيط زيست

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون