• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4724 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱ شهريور

«اعتماد» مواضع انتخاباتي طيف‌هاي مختلف دو جناح را بررسي مي‌كند

مرزبندي‌ها شفاف مي‌شود

در نبود تشكيلات منسجم و در بلاتكليفي شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان، صداهاي متفاوتي از جبهه اصلاحات شنيده مي‌شود. جبهه اصلاحات اگرچه از سال ۹۲ به اين ‌سو با پيش چشم قرار دادن تجربه انتخابات سال 84 تلاش كرد، كنش واحدي را ذيل تشكيلاتي منسجم نشان دهد اما انتخابات اسفند ماه ۹۸ و اضمحلال تدريجي شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان، كنشگري هماهنگ در اين جريان سياسي را تحت تاثير قرار داد. حال اما به نظر مي‌رسد آنچه انتخابات ۱۴۰۰ را از انتخابات سال ۸۴ متمايز مي‌كند، نوع كنشگري انتخاباتي نه صرفا اختلاف‌نظر بر سر كانديداهاست كه اگرچه پيش از اين نيز وجود داشته و طيف‌هاي مختلف اصلاح‌طلب با يكديگر مرزبندي‌هايي داشته‌اند اما به نظر مي‌رسد كه هر چه پيش مي‌رود و هر چه جريان اصلاحات-كه از دوم خرداد 76 آغاز شده- پا به سن مي‌گذارد اين مرزبندي‌ها هم شفاف‌تر مي‌شود. چه آنكه سخنگوي كارگزاران از آمادگي اين حزب براي انتخابات پيش‌ رو مي‌گويد و سخنگوي حزب اتحاد با نگاهي مبنايي‌تر كارآمدي نهاد انتخابات را مورد پرسش قرار مي‌دهد. اين تفاوت نگاه و رويكرد و البته رويارويي ميان اصولگرايان نيز به چشم مي‌خورد و با اعتراض سنتي‌ها به جوان‌تر و تندروها به وضوح مشخص مي‌شود.
 رويارويي كارگزاران  و اتحاد
سيدحسين مرعشي، سخنگو و عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي از عزم حزب متبوع خود براي ورود جدي به عرصه انتخابات رياست‌جمهوري ۱۴۰۰ خبر داده است. مرعشي كه با ايلنا به گفت‌وگو نشسته، توضيح داده اكه «با توجه به ايده‌ها و برنامه‌هايي كه حزب درخصوص مساله انتخابات دارد تاكنون گفت‌وگوهاي بسيار مفصلي هم در كميته سياسي و هم در شوراي مركزي كارگزاران صورت گرفته است. در نتيجه‌ اين گفت‌وگوها بنا شد كه حزب چارچوب‌ها و برنامه‌اي را براي انتخابات سال آينده آماده كند و پس از آماده شدن اين برنامه با همه نيروهاي سياسي اصلاح‌طلب وارد گفت‌وگو شويم تا با گروه‌هايي كه علاقه‌اي نسبت به حضور در انتخابات رياست‌جمهوري و شوراهاي آينده دارند يك ائتلاف جديد را پيگيري كنيم.» اين اظهارات نشان مي‌دهد كه كارگزاران سازندگي به عنوان طيف راستگراي اصلاح‌طلبان كه شايد بتوان با نگاهي به عقبه آنها راستگرايان مدرن و معتقد به تكنوكراسي دانست، عزم جزمي براي حضور در انتخابات دارد و از مرحله تصميم‌گيري براي حضور فعال در انتخابات عبور كرده و مي‌خواهد در مورد مصاديق با گروه‌هاي ديگر اصلاح‌طلب كه تمايلي به كنشگري در انتخابات دوره سيزدهم رياست‌جمهوري دارند، مذاكره كند.» مرعشي همچنين گفته شاخص‌هاي دولت منتخب از نگاه كارگزاران نيز در دست تهيه است. شنيده مي‌شود كه گزينه‌هاي جدي اين حزب براي انتخابات پيش ‌رو محسن هاشمي و اسحاق جهانگيري هستند.  همزمان با اظهارات حسين مرعشي، سخنگوي حزب اتحاد ملت نيز در مورد جلسات و گفت‌وگوهاي اين حزب درباره انتخابات ۱۴۰۰ صحبت كرد. حسين نوراني‌نژاد، سخنگوي حزب اتحاد در گفت‌وگويي كه با خبرگزاري برنا داشت، توضيح داده كه جلسات حزب با راندمان بالا و البته به ‌صورت مجازي برگزار مي‌شود. او همچنين در پاسخ به پرسشي در مورد برنامه انتخاباتي سال ۱۴۰۰ اين حزب اذعان كرد: «در يك زماني مهم‌ترين مساله‌اي كه در مورد انتخابات مطرح مي‌شد، آزادي انتخابات يا نفي نظارت استصوابي بود كه همه اينها هنوز هم مهم هستند يعني مردم هر كانديدايي را كه مي‌خواهند، انتخاب كنند. در حال حاضر به اين دليل اينكه كارآمدي نهادهاي انتخاباتي و ميزان اختيارات آنها از سوي جامعه مورد ابهام قرار گرفته و براي اينكه انتخابات براي مردم معنادار شود بايد معنا به نهادهاي انتخاباتي بازگردد.» او معتقد است، مطالبات اصلاح‌طلبان برآورده نشده و امروز «مردم به ‌دنبال اين نيستند كه بگويند، فلاني توانست يا نه. توانستن يا نتوانستن مساله نيست بلكه شدني بودن يا نشدني بودن مهم است. به هر حال در حال حاضر وضعيت به گونه‌اي است كه براي مردم فرقي نمي‌كند، خاتمي باشد يا احمدي‌نژاد.» در واقع تاكيد نوراني‌نژاد بر زير سوال رفتن تاثيرگذاري نهادهاي انتخابي از سوي اكثريت جامعه نشان مي‌دهد اين حزب برخلاف كارگزاران به اين باور نرسيده كه براي پيشبرد اهداف بايد حتما پايي در قدرت داشت؛ چراكه معتقد است، خلاف اين گزاره از سال ۹۲ تاكنون ثابت شده است.

مقابله  سنتي‌ها  و  تندروها
اين مواجهه و اختلاف ميان طيف‌هاي مختلف نه ‌تنها در اصلاح‌طلبان بلكه در اصولگرايان نيز ديده مي‌شود و بالطبع در آستانه هر انتخابات پررنگ‌تر. اين مهم را مي‌توان از لابه‌لاي اظهارات غلامرضا مصباحي‌مقدم، سخنگوي جامعه روحانيت مبارز ديد. او كه در گفت‌وگويي مفصل با خبرآنلاين نقبي به گذشته زده و گفته كه مسير مشورت با بزرگان اصولگرا و به تعبيري سنتي‌ها همچون قبل نيست و اگرچه موتلفه يا جامعه اسلامي مهندسين به رياست محمدرضا باهنر همان مسير را ادامه مي‌دهند اما بعضي از اشخاص و بعضي از احزاب و جريان‌هاي اصولگرا رفتارشان از انتخابات ۹۲ به اين ‌سو تغيير كرده است. او معتقد است كه امروز برخي ليدرهاي اصولگرا مسير سابق را طي نمي‌كنند و معتقدند كه دوران شيخوخيت به پايان رسيده است. مصباحي‌مقدم با يادآوري انتخابات سال ۷۶ تحليل كرده چون بزرگان اصولگرا محور بودند، اگرچه ناطق‌نوري راي نياورد اما انسجام اصولگرايان به هم نريخت در صورتي كه الان چند دستگي زيادي وجود دارد.  سخنگوي جامعه روحانيت مبارز به عنوان تشكلي سنتي همچنين معتقد است كه تندروي‌ها به جريان اصولگرا ضربه مي‌زند. گفت‌وگوي اخير سخنگوي جامعه روحانيت مبارز نشان مي‌دهد كه مرزبندي‌ها در اين جريان هم با نزديك شدن به انتخابات پررنگ‌تر مي‌شود اگرچه به نظر مي‌رسد، بخش سنتي اصولگرا دل پر دردي از تندروهايي دارد كه آنها را در بازي انتخاباتي جدي نمي‌گيرند، مساله‌اي كه قطعا موجب اختلاف در آستانه انتخابات خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون