• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4725 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲ شهريور

رييس‌جمهوري در ستاد كرونا و در آستانه برگزاري مراسم مجازي محرم تاكيد كرد

دولت الكترونيك؛ سلامت الكترونيك

حسن روحاني روز شنبه در جلسه ستاد ملي مديريت كرونا سخنراني كرد. او يكم شهريورماه، مصادف با روز پزشك، از كادر درماني كه در ۶ ماه گذشته در خط مقدم مبارزه با ويروس كرونا قرار داشتند، قدرداني كرد همچنين بنابر خبري كه از سوي معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رييس‌جمهوري اعلام شد، در حاشيه اين نشست  از خانواده 3 شهيد سلامت نيز تقدير ويژه به عمل آمده است. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري، حسن روحاني مبارزه با شيوع كوويد-۱۹ در اين دوران را مشابه زمان جنگ توصيف كرد و گفت: «امروز هم چيزي شبيه آن روزهاست. به هر حال باز هم نياز به فداكاري و ايثار داريم ممكن است خمپاره دشمن يا كاتيوشا و بمب دشمن نزديك ما نباشد اما در عين حال وقتي جايي اين همه بيمار مثبت جمع شدند، مجموعه آنها را مي‌شود به يك مرز بسيار خطرناك تبديل كرد؛ شبيه آن خطرهايي كه در ميدان جنگ شاهد بوديم.» رييس‌جمهوري با اشاره به موج دوم كرونا كه سنگين و سخت آغاز شد، گفت: «موج دوم كه از اواخر خرداد شروع شد و همه تير و مرداد، ما را دربرگرفت يك مقدار با آن متفاوت بود؛ منتها اين موج وسيع‌تر و سنگين‌تر و اين ويروس مهاجم‌تر شد. او همچنين از تفاوت موج دوم كرونا سخن گفت و نسبت به اثرگذاري آن بر بيماران جوان‌تر و سنين 30، 40 سال هشدار داد.
كنكور هم مثل باقي بازگشايي‌ها
حسن روحاني در ادامه به اختلاف‌نظرها در مورد برگزاري آزمون كنكور سراسري دانشگاه‌ها نيز اشاره كرد: «مي‌خواهم تاكيد كنم تصميم‌گيري درباره مساله برگزاري آزمون سراسري واقعا براي ما مشكل بود؛ براي ما سخت بود كه اين كار انجام شود يا نه و نيز اينكه چگونه انجام شود. بعضي مي‌گفتند كنار بگذاريد... از طرف ديگر اگر ما نمي‌توانيم يك آزمون برگزار كنيم، پس چطور مي‌توانيم در اين ويروس بگوييم مغازه‌ها و ادارات باز باشند و چطور در شرايط اين ويروس مي‌توانيم اجازه دهيم مردم سفر بروند، اينها مشابه هم و مثل هم هستند، چطور مغازه باز است، چطور بازار باز است، چطور ادارات، مترو و‌ اتوبوس باز است، چطور سفر رفتن به استان‌ها آزاد است؟‌! اين آزمون هم مثل همان‌ها است.»
 همزيستي با كرونا تا ۲ سال ديگر 
او در بخش ديگري از سخنانش به تهيه واكسن اين بيماري اشاره كرد و از اظهارات ضدونقيض در اين زمينه گفت اما تاكيد كرد كه «هنوز با اطمينان نمي‌شود راجع به هيچ واكسني حرف زد. هنوز به آنجا نرسيديم كه سازمان بهداشتي جهاني يا وزارت بهداشت و درمان با اطمينان بگويد كه اين كشور و واكسني كه ساخته، هم موثر و هم بي‌خطر است و هم تا چندماه تاثيرگذار است، يعني اين واكسن چه مقدار مي‌تواند از افراد برابر اين بيماري محافظت كند و ايمني‌زايي اين واكسن چه مقدار و چندماه است.» روحاني گفت: «در همين يكي، دو روز اخير سازمان بهداشت جهاني اعلام كرد كه تا مهار اين ويروس، 2 سال فاصله داريم. اين مساله عجيبي است كه پس از گذشت 6 ماه، هنوز 2 سال ديگر فاصله داريم؛ معلوم است پيچيدگي‌ها در اين زمينه زياد است.» او با بيان اينكه معلوم نيست يك يا 2 ماه ديگر مشكلات اين ويروس تمام مي‌شود، تاكيد كرد كه اميد بستن به احتمال پايان يافت زودهنگام مشكلات ناشي از كوويد-19 امري مفيد نيست. روحاني ادامه داد: «اين بيماري ممكن است مدتي با ما باشد. حتي اگر واكسن آن درست شود، نمي‌دانيم آن واكسن اگر نسبت به اين بيماري ايمني داد، چندماه يا چند سال بعد، ديگر اين بيماري يا وجود ندارد يا به شكل ديگري بروز و ظهور دارد. بنابراين بايد خودمان را عادت دهيم به يك سبك زندگي.»
رييس‌جمهوري با يادآوري اينكه پايان شيوع فراگير اين ويروس مشخص نيست، ‌تاكيد كرد كه «بايد خودمان را عادت دهيم به سبك زندگي جديد، بايد ماه‌ها فاصله‌گذاري را مراعات كنيم. اين‌ را بدانيم، اين فاصله‌گذاري براي امروز و تنها براي ماه محرم نيست. اين فاصله‌گذاري را در سفرها و جمع خانوادگي بايد مراقبت كنيم. در يكي از كشورهاي اروپايي آماري را ديدم كه خيلي تعداد اين بيماري بالا رفته است. در يكي از اعلاميه‌هايش مي‌گويد كه يك عامل بزرگ براي شيوع مجدد بيماري‌ها رفت و آمدهاي فراوان دوستانه و خانوادگي بوده است.»
سلامت  و  دولت  الكترونيك
روحاني در ادامه به «سلامت الكترونيك» و «دولت الكترونيك» در اين ايام به عنوان دو امر مهم اشاره و تاكيد كرد:«در دولت الكترونيك، مردم از خانه خارج نمي‌شوند. به بانك، شهرداري، اداره ثبت و ادارات ديگر نمي‌روند، از خانه با موبايل مشكل‌شان را حل مي‌كنند... باز هم تاكيد مي‌كنم اگر بتوانيم در اداره‌اي كاري را از طريق فضاي سايبري انجام دهيم اما به آن كارمند بگويند بايد حضوري بيايي، اين بايد حتما تنبيه شود. از آن تنبيه‌هايي كه انفصال 3 ماه و 6 ماه بود.» روحاني در ادامه از وزراي بهداشت و ارتباطات خواست تا همه مراحل سلامت الكترونيك را به پايان برسانند.
 محرم پرشور
روحاني همچنين اذعان كرد كه «خيلي مهم است كه ماه محرم پرشوري را بگذرانيم و بعد از عاشورا وقتي يك تا دو هفته مي‌گذرد، در اين نمودارهايي كه مي‌كشيد، هيچ‌جا پيك جديد را نبينيم. آنجا، جاي افتخار است و آن‌وقت همه سازمان‌ها، تكايا، حسينيه‌ها، همه مسوولان و علما بايد به آن آمار و به آن نمودار افتخار كنيم. ببينيد در دنيا مناسك محرم و عزاداري را انجام داديم و بحمدالله همه دستورالعمل‌ها موردتوجه و مراعات بود.» او همچنين خطاب به يكي از وزراي كابينه گفت: «در اينجا به وزير ارتباطات براي ايام ماه محرم روي مساله پهناي باند تاكيد مي‌كنم؛ روي مساله امكان ارتباطي كه بايد در سراسر كشور به بهترين وجه در اختيار مردم باشد. همه عزاداري‌ها و تكايا، اينها الان در اعلاميه‌هاي‌شان اعلام مي‌كنند كه برويد منبر و مداحي ما را ازطريق فلان كانال وب‌‌سايت مشاهده كنيد.» رييس‌جمهوري در پايان تاكيد كرد كه بايد پايه‌هاي كانال سايبري، فضاي مجازي و شبكه‌هاي آن كاملا مستحكم باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون