• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۲ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4725 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲ شهريور

خبر

۶۴۰۰  ميليارد  ريال  اعتبار  جديد صرف احياي درياچه اروميه مي‌شود

گروه اجتماعي | رييس دفتر استان‌هاي ستاد احياي درياچه اروميه گفت: در آخرين جلسه هيات دولت، ۶ هزار و ۴۰۰ ميليارد ريال اعتبار براي اختصاص به طرح‌هاي ملي ستاد احياي درياچه اروميه مصوب شد كه صرف تكميل طرح‌هاي نيمه تمام در اين بخش مي‌شود. به گزارش ايرنا، فرهاد سرخوش با اعلام اينكه اين ميزان اعتبار مصوب به زودي اختصاص مي‌يابد، اظهار داشت: دولت تدبير و اميد از همان روزهاي آغازين خود، عزم جدي براي جامه عمل پوشاندن به مطالبه مردم آذربايجان در احياي درياچه اروميه داشت كه در همين راستا اعلام مي‌شود با اختصاص اين اعتبار مصوب، هيچ كمبود منابعي براي اتمام طرح‌هاي ملي ستاد احياي درياچه نخواهيم داشت.  او تكميل فاز سوم تصفيه‌خانه فاضلاب اروميه و فاز نخست تصفيه‌خانه فاضلاب تبريز، پكيج كامل خط انتقال آب از سد كاني سيب به درياچه اروميه و طرح‌هاي مهم كشاورزي از جمله آبياري تحت فشار اراضي كشاورزي را از جمله طرح‌هاي ستاد احياي دانست كه از اين اعتبار مصوب هيات دولت براي احياي درياچه اروميه بهره‌مند خواهند شد. رييس دفتر استاني ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان‌غربي با اشاره به تداوم فصل گرما و تبخير بالاي آب در حوضه آبريز درياچه گفت: وسعت نگين آبي آذربايجان هم‌اكنون به ۲ هزار و ۸۶۹ كيلومترمربع رسيده است. او با اشاره به اينكه حجم آب درياچه اروميه نيز به رقم سه ميليارد و ۶۱۰ ميليون مترمكعب رسيده، افزود: تراز درياچه اروميه به يك‌هزار و ۲۷۱ متر و ۳۶ سانتي‌متر رسيده است. سرخوش با اعلام اينكه طرح‌هاي مهم انتقال آب به درياچه اروميه طي سال جاري و به تدريج به بهره‌برداري مي‌رسد، افزود: طرح انتقال آب از جنوب آذربايجان‌غربي به اين درياچه هم‌اكنون بيش از ۹۰ درصد پيشرفت فيزيكي دارد و دي امسال همزمان با سفر رييس‌جمهوري به استان افتتاح مي‌شود. با وجود اين افزايش نسبي تراز، نمودار تغييرات ۳۰ ساله درياچه اروميه بر پايه داده‌هاي ماهواره‌اي نشان مي‌دهد كه اين درياچه هنوز با روزهاي خوب خود فاصله زيادي دارد و افزايش بارش‌ها و استفاده بهينه از منابع آبي بر اساس سياست‌هاي ستاد احياي درياچه اروميه مي‌تواند ضمن ادامه روند افزايش تراز آب اين درياچه، به احياي كامل آن بينجامد. قبل از تشكيل ستاد احياي درياچه اروميه تراز اين حوزه آبي بسته سالانه به‌طور متوسط ۴۰ سانتي‌متر كاهش مي‌يافت اما در سايه اقدامات دولت تدبير و اميد، روند خشك شدن آن متوقف شد. هرچند تراز يك‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اكولوژيك درياچه اروميه اعلام شده‌ ولي اين درياچه در تراز يك‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرايط مطلوب خواهد داشت و بيش از ۹۵ درصد كانون‌هاي ريزگرد آن رفع خواهد شد.
درياچه اروميه در قالب طرح‌هاي ستاد احيا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال از ۱۳۹۴به تراز اكولوژيك خود برسد كه حدود يك‌ونيم تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ اين درياچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشك شدن كرد.


لايحه تامين امنيت زنان در برابر خشونت به مجلس تقديم مي‌شود

معاون رييس‌جمهوري در امور زنان و خانواده از پايان بررسي لايحه صيانت، كرامت و تامين امنيت بانوان در برابر خشونت در دولت و تقديم آن تا يك‌ماه آينده به مجلس شوراي اسلامي خبر داد. به گزارش ايسنا، معصومه ابتكار درباره دليل تاخير در ارسال لايحه صيانت، كرامت و تامين امنيت بانوان در برابر خشونت از سوي دولت به مجلس گفت: تاخير ايجاد شده در ارسال اين لايحه به مجلس به اين دليل بود كه چون تغييرات اعمال شده توسط قوه قضاييه در آن زياد بود، مجدد در كميسيون لوايح دولت مورد بررسي قرار گرفت. معاون رييس‌جمهوري در امور زنان و خانواده ادامه داد: در ابتدا قرار بود اين لايحه بدون بررسي در كميسيون فرعي به مجلس ارسال شود، اما به دليل اينكه تغييرات اعمال شده و مباحث كارشناسي درباره آن زياد بود، بار ديگر به كميسيون تخصصي يا فرعي لوايح ارجاع داده شد. ابتكار يادآور شد: تاكنون كميسيون فرعي لايحه صيانت، كرامت و تامين امنيت بانوان در برابر خشونت را در ۱۸ جلسه مورد بررسي قرار داده و كار در اين كميسيون به اتمام رسيده است ضمن اينكه به‌طور همزمان كميسيون اصلي نيز در اين مورد تشكيل جلسه داده و اين لايحه در اين كميسيون هم در هشت جلسه مورد بررسي قرار گرفته است و در تلاش هستيم كه ماه آينده به مجلس تقديم شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون